Announcement

Collapse
No announcement yet.

Optimal setup i Bmw e46 sedan

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Optimal setup i Bmw e46 sedan

Hej!

Har gått i inköp av en e46 -99 sedan & tanken var ett cleant, sq-inriktad ljudbygge i den.

Problemet är att jag vill ha det mesta i sina ursprungliga högtalarhål & galler för ett så cleant bygge som möjligt. Och i basväg så ser jag det rätt svårt att få nåt vidare bra bas om man inte kör med baksätet ner eller bygga någon port upp i hyllan. Har därför kommit på denna setupen som jag även beställt & väntar på:

JVC KD-SD80BTE
    Focal Polyglass 130 VRS tvåvägskit i framdörrarna
    2st. Kicker CVT 6.5" sub i hatthyllan (kommer bygga/plasta små lådor till dom här)
    Audison SR5 5-kanalare
    Audison Connection lågnivå
    Audison Strömkit 4 gauge
    Bättre strömförsörjning

& såklart dämpning av bilen, kommer antagligen köra på silent coat.

Frågan nu är kommer detta låta något vidare? Osäker på hurpass kicker subbarna kommer funka, men ska testa mig lite fram där. Värt att införskaffa en bitten eller bitone? Hur ska jag dela av detta här?

Funderar även på att plasta in 3" mid & 1.1" tweeter från audison's Thesis-serien i vardera a-stolpe & dra även detta på 5-kanalaren, synpunkter?

Tager gärna imot tips!

Mvh

Re: Optimal setup i Bmw e46 sedan

Ingen som har koll på detta? riktigt osäker på hurvida kicker subbarna kommer spela..

Comment

Jag har ingen aning, men är det inte lite bakvänt att beställa ljud och sedan fråga hur det kommer spela?? Det är ju alltid bra om man har möjlighet att provlyssna innan
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Tja, vad vill du vi skall säga? Självklart kommer de att spela, och lirar du inte högt kan det ju räcka. Det blir ljudtryck ungefär som ur en tolva på halv volym.
        /tycker Erik.

Comment

Tackar för svar! Har dessvärre inge möjlighet att provlyssna då min närmsta billjudsaffär ligger 12 mil bort & dom saluför inte ens dom här produkterna

Kommer även ta bort kicker subbarna, slänga i ps165 kit i hatthyllan istället & köra en focal 8" som sub, något tips förresten hur jag ska dela av detta? tänkte låta 8"an börja vid 80hz cirkus.

Comment

Originally posted by justlikechuck View Post
            Tackar för svar! Har dessvärre inge möjlighet att provlyssna då min närmsta billjudsaffär ligger 12 mil bort & dom saluför inte ens dom här produkterna

Kommer även ta bort kicker subbarna, slänga i ps165 kit i hatthyllan istället & köra en focal 8" som sub, något tips förresten hur jag ska dela av detta? tänkte låta 8"an börja vid 80hz cirkus.
            Du kommer alltså ha 5.25" kit fram i dörrarna, 6.5" kit i hatthyllan, samt en 8" sub någonstans?
            Sponsor:

Comment

Originally posted by ppk View Post
              Du kommer alltså ha 5.25" kit fram i dörrarna, 6.5" kit i hatthyllan, samt en 8" sub någonstans?
              Precis, Skulle hellre vilja ha 6.5" fram, men det tillåter inte dörrarna utan modifiering, vill ha det så "originalt" som möjligt. 8" kommer ha en sluten låda & spelas igenom skidluckan.

Comment

6,5orna ibak hade jag skippat, blir bara fel i ljudbilden. Men det är min åsikt Funkar helt okej om man har dem på mycket lägre ljudnivå så fuckar det inte upp ljudbilden helt och hållet:P böjade så som dina tankar om ljudet i nya bilen(cleant och orginal med en skön touch av SQ)

Slutade med uppkapade dörrpaneler så 8" midbasarna spelar ut i kupén, tog bort dörr facken i panelen och popnitade igen hela dörrsidan med alu plåt och sen på med massor av dämpmatta, så nu funkar dörren ganska bra som en låda. Får ut jävulsk smäll från midbasen

Glöm iaf inte att göra dörrarna så slutna som möjligt och såklart så tätt som möjligt mellan 5,25an och dörrsida så ingen midbas läcker ut i den, så får du ut så mycket som möjligt från dina midbasar.
                Beemer med enkel installation

Comment

Originally posted by Svugg View Post
                  6,5orna ibak hade jag skippat, blir bara fel i ljudbilden. Men det är min åsikt Funkar helt okej om man har dem på mycket lägre ljudnivå så fuckar det inte upp ljudbilden helt och hållet:P böjade så som dina tankar om ljudet i nya bilen.

Slutade med uppkapade dörrpaneler så 8" midbasarna spelar ut i kupén, tog bort dörr facken i panelen och popnitade igen hela dörrsidan med alu plåt och sen på med massor av dämpmatta, så nu funkar dörren ganska bra som en låda. Får ut jävulsk smäll från midbasen

Glöm iaf inte att göra dörrarna så slutna som möjligt och såklart så tätt som möjligt mellan 5,25an och dörrsida så ingen midbas läcker ut i den, så får du ut så mycket som möjligt från dina midbasar.
                  Nej det jag oroade mig med att 6.5"orna kommer överrösta, dock så får jag sänka ner effekten lite på dom tror ja.

Haha, ja brukar väl bli så! Nej jag vill ah så "cleant" som möjligt, därav att jag inte vill modda om nåt Ja dörren ska dämpas ordentligt

Comment

Har du redan hål för 6.5 där bak eller varför ska du ha dem där? Lägg pengar och energi på framsystemet och en bra lösning till basen istället annars!
                    Sponsor:

Comment

Originally posted by ppk View Post
                      Har du redan hål för 6.5 där bak eller varför ska du ha dem där? Lägg pengar och energi på framsystemet och en bra lösning till basen istället annars!
                      Stämmer mycket bra!

Basen har jag som sagt en lösning på.

Dörrarna är ju det stora problemet som sagt, därför försöker jag få ut det bästa utan att modda om dom.

Comment

Ärligt talat är e46 en svår bil att få något vidare ljud ur tyckte jag.

Jag hade en sån i två år och slängde in DLS rm6.2 som framsystem och visst spelade det på okej men innan de var de ett jävla modifierade. Hade inte kunskapen i början så fick slänga dörrsidorna och köpa nya på skroten.

I efterhand hade ett par lätta 5.25 nog passat bättre. Men problemet är att högtalarna inte sitter stumt, och bakom högtalarna är bara plåt så du måste kapa plåten och försöka få dit någon form av baffel, och det ÄR bökigt.

Comment

Originally posted by Huntelaar View Post
                          Ärligt talat är e46 en svår bil att få något vidare ljud ur tyckte jag.

Jag hade en sån i två år och slängde in DLS rm6.2 som framsystem och visst spelade det på okej men innan de var de ett jävla modifierade. Hade inte kunskapen i början så fick slänga dörrsidorna och köpa nya på skroten.

I efterhand hade ett par lätta 5.25 nog passat bättre. Men problemet är att högtalarna inte sitter stumt, och bakom högtalarna är bara plåt så du måste kapa plåten och försöka få dit någon form av baffel, och det ÄR bökigt.
                          Ja dessvärre är jag inställd på att det inte kommer gå så lätt som jag hade hoppats på, synd att det ska va så bökigt i just e46an.

Comment

Kan tillägga att det inte på någotsätt är ez att få till något vettigt i e60 heller.
                            Plast blir din vän.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post
                              Kan tillägga att det inte på någotsätt är ez att få till något vettigt i e60 heller.
                              Plast blir din vän.
                              Jo snart drar bygget igång & känner att lite plastning måste nog tillhandlas..

Comment

Working...
                              X