Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audison Bit ten generatorvin

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Audison Bit ten generatorvin

Tja

Tänkte kolla om Audison bit ten har känt problem med generatorvin osv?, tänkte har läst att vissa bit one har problem med vinande oljud.

Har iaf kommit fram att det är mitt bit ten som spökar, drar jag ut lågnivån från Aux och direkt till steget försvinner det helt, har jag kvar lågnivån i bit ten men drar ut andra änden ur HU så förstärks störningarna ganska extremt.

Tänkte om jag gjort något galet med inkopplingen för jordningen?, allt i skuffen är kopplat till extra batteriet som såklart går till HUvudbatteriet som är extra jordat i chassit. Till bit ten har jag kopplat med minus och plus från extrabatteriet, remote är dragen från HU till Bit ten som sen går från remote ut till steget.

har jag glömt något? eller är det så enkelt så jag fått ett kasst bit ten?:P Ingen skruv som är i kontakt med någon plåt heller.
    Beemer med enkel installation

Re: Audison Bit ten generatorvin

Min Bit ten tog bort alla mina problem i princip. Hade generatorvin med HU direkt in i slutsteget, men med Bit ten inkopplad imellan så funkar det bra. Den har bra mycket bättre ingångar än slutsteget...

Comment

Ok, mja och jag har tvärtom än dig. Kanske nån kass lödning i processorn, får skruva upp och inspektera lödningarna.

Fast fanns ju lite mer kablar man kunde koppla in i tex något som heter key mem att koppla in i. Kopplade bara in jord,plus och remote.
      Last edited by Svugg; September 17, 2012, 15:06.

Comment

Problemet löst! testade tamefan allt. Men till slut testade jag något jag inte trodde skulle vara orsaken. Flyttade boxen några dm ifrån själva batteriet, så försvann generator vinet.

Testad genom att min fru stod med boxen ibak och jag satt o lyssnade, i luften höll hon den och ju närmre boxen kom batteriet ju mer störningar fick jag och ju längre ifrån boxen kom från batteriet avtog störningarna tills det försvann helt vid en viss längd.

Fan aldrig vart med om något liknande ochg det är nästan så ajg inte tror på det själv..heh, dock har jag aldrig byggt i en bmw förut. Men att boxen skulle va så känslig för ett batteri som står i närheten.

Comment

Skönt att det bara var ett enkelt fel.

Comment

Jag har hört om det här problemet förr. I just deras fall monterade dem vanligdämpmatta med folie mellan batteri och dsp (de ville verkligen ha kvar dspn på samma ställe), och problemen löste sig där med

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post
              Jag har hört om det här problemet förr. I just deras fall monterade dem vanligdämpmatta med folie mellan batteri och dsp (de ville verkligen ha kvar dspn på samma ställe), och problemen löste sig där med
              Verkar vara värt och testa! Har störningar och generatorvin i min BitOne, där jag prövat att uppdatera mjukvaran och sett över alla kablar.. Problemet är nog i att batteriet som ligger i bak ungefär vid DSPn så de kan vara detta! Så dämpmattan kan funka, värt o pröva då jag inte vill byta plats jag heller
              sigpic

Comment

Några lösningar på det här problemen ?

Comment

Några lösningar på det här problemen ?
                  Han har ju svarat några inlägg längre upp att det är löst.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                    Han har ju svarat några inlägg längre upp att det är löst.
                    Det finns inget inlägg mellan min fråga och det här:
                    http://www.bilstereoforum.se/showpos...32&postcount=7

Comment

Det finns inget inlägg mellan min fråga och det här:
                      http://www.bilstereoforum.se/showpos...32&postcount=7
                      Jag tog för givet att du frågade efter lösningen på problemet som trådskaparen haft. Men så var inte fallet, du kunde ju ha citerat hade det varit lättare att förstå....
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Jag fick de inte att funka, lokaliserat till höger framsystem och kanske bak som är störda nu.. Måste bero på batteriet i bak och att kabeln ligger nära? Ska försöka labba lite .. Har Inge tid dock :/
                        sigpic

Comment

Kan vara en "loop"

dvs dina signalkablar (GND delen) tillsammans med din vanliga jord bildar en loop/slinga som tar upp störningar.

Chassit i bilen kan även ingå i denna loop.

Kolla att vare sig jord eller +12V går i några slingor.
                          Försök hålla gemensam inkopplingställe för dom, både steg HU och ev processor.

Tex flytta +12V till HU till samma block som steg och processor och se om det ger nåt.
                          Mitsubishi L300 minibuss
                          VW Multivan T5

Comment

Originally posted by savenlid View Post
                            Kan vara en "loop"

dvs dina signalkablar (GND delen) tillsammans med din vanliga jord bildar en loop/slinga som tar upp störningar.

Chassit i bilen kan även ingå i denna loop.

Kolla att vare sig jord eller +12V går i några slingor.
                            Försök hålla gemensam inkopplingställe för dom, både steg HU och ev processor.

Tex flytta +12V till HU till samma block som steg och processor och se om det ger nåt.
                            Idag labbade jag på att försöka få bort störningarna.. Fick bort dem! Dock var jag tvungen att koppla ur DRCn (som har pixelfel och antagligen den som stör).. Allt funkade prima tills jag startade bilen igen, var ju tvungen att koppla in DRCn för att processorn skulle starta.. Efter ett tags körande på väg så kom de en riktigt irriterande störning som försvann efter ett farthinder.. Gissar mig fram på att de är något med kablarna.. Ska försöka se över allt a.s.a.p.
                            sigpic

Comment

Ett tips, nu vet jag inte vad du har för lågnivåkablar men testa att byta. Har själv haft problemet att mittpiggen är för liten så att dom får kass kontakt och därigenom haft dom mest konstiga störningar såsom generatorvin, ploppljud och brummande bas.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
                              X