Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ställa in stereon för naturligt ljud. P88RS II,

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ställa in stereon för naturligt ljud. P88RS II,

Har försökt ett tag nu att ställa in min Pioneer P88RS II så det låter bra.
    Får ljudet ganska burkigt och det känns som rösterna inte kommer fram direkt.
    Förstår att det är equalizerinställningarna. Har pillat på mätarna upp och ner men får inte bort det.
    Testade en funktion som heter BBE, den delar upp och förstärker varje högtalarelement för sig. Jag märkte ett otroligt lyft när jag satte den på on, allt blev mycket mer levande och ljudet lät mer naturligt.
    Men är det inte lite som att använda LOUD funktionen, BMX och compersation`? Att jag får distande ljud ?

Testade med auto eq, visst lät ljudet bra. Men det känns som massor av detaljer sorterades bort.

Tidskomp osv är inga problem, det är bara att få ljudet att låta mer naturligt och levande.
    Hur gör ni, har ni några specialknep?
    Använder ni bara Tidskomp, eq, filter och balansjusterare. Eller kör ni några andra inbyggda funktioner?

Re: Ställa in stereon för naturligt ljud. P88RS II,

Väldigt mycke ligger i hur högtalaren är monterad. Sen börjar du med nivåer. Så att alla högtalare spelar rätt mängd. Sen går du på filter. Här händer jättemycke. Prova dig fram. Överlappa å dra isär. Tänk på att om du delar 6 eller 12 db att flera högtalare kan spela samma frekvens = en förstärkning. Ex: du delar 5000 Hz både på mellan och disk kan du få en förstärkning runt 5k. Prova att låta framsystemet gå djupt. De hjälper stereobilden. Kompet borde vara grovinställt nu. blir lättare att ställa delningar. (Tycker jag.)
    Nu Eq. Har du en skiva med toner underlättar de. Alla frekvenser ska låta lika högt. Du talar om burkigt ljud. Prova 800Hz. Där brukar de vara.
    Lycka till =)
    Reine. BMW M3

www.rayder.se

Comment

Det kan ju också vara så att du kanske har en svacka ngn stanns i registret som du inte kan justera bort utan som beror på ngn olycklig kombination av element, montering och bil!? Kan vara värt att frekvensmäta bilen kanske? Om jag förstår följande rätt så har bbe att göra med bla tidskomp och fas i bas, mellanregister och diskant registren: BBE Digital divides the audio signals into three frequency bands and adjusts the speed of the sound waves so that the sound reaches the ear as it should for maximum listening pleasure. BBE adds a longer delay time to the lower frequencies and slightly boosts the high range, which tends to become attenuated, so that it recovers its natural articulation. And BBE dynamically controls the amplitude relationship between the mid and high band areas. This, in combination with the phase compensation feature, restores the brilliance and clarity of the original live sound. What BBE brings to the world of car audio is pure, natural sound that's as close to the original as possible
      Normalt sett brukar man aldrig slå på ngn av dessa extra funktioner för att få välljud utan tvärtom försäkra sig om att de är avstängda. Pioneer BBE skall tydligen likna alpines MX läge om jag förstått det rätt.
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Sådana funktioner brukar framkalla ett "WOW", fast sen tar det inte många sekunder innan man fattar att nåt inte är helt korrekt.
        sigpic

-C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Tack för snabba svar.
          Bilen är en Saab 9000cse. DLS up6 monterade på instrumentbrädan. Faisal Haqs gamla bräda som är stabiliserad ännu mer. Han var ju en del tävlingar i Advanced Unlimited, så det är en bra montering.
          Har inget separat steg till diskant och mellanregister. De går på medföljande filter kopplat till DLS A3.
          Jag har inte kopplat in något mer, delat av vid 80hz för tillfället. Baslådan och en låda till midbas under handsfacket är under konstruktion så det är inte monterat än.

Men jag har ju inte problem med ljudet under 80hz. Det är bara att det inte känns rätt när man jämför mot stereon inomhus. Det känns som up6orna spelar burkigt ibland bara. Ingen värme, kanske beror på kitet inte är det bästa?
          Ska testa att ställa in allt ännu mer noggrant efter allt det andra är monterat.

Comment

Hmm nu e inte jag så hajj på p88 MEN om du skall köra aktiv delning så känns ju de medföljande filtrena lite överflödiga i mitt tycke. Visst va länge sedan jag höll på med SQ men jag delade allt aktivt oavsett vad jag körde för märke på HU. Det spelar ju ingen roll vad du ställer in på stereon om filtret stryper mkt tidigare. Samt har du filtret igång på steget eller står det på full?

//Thomas

Comment

Originally posted by Holst View Post
              Hmm nu e inte jag så hajj på p88 MEN om du skall köra aktiv delning så känns ju de medföljande filtrena lite överflödiga i mitt tycke. Visst va länge sedan jag höll på med SQ men jag delade allt aktivt oavsett vad jag körde för märke på HU. Det spelar ju ingen roll vad du ställer in på stereon om filtret stryper mkt tidigare. Samt har du filtret igång på steget eller står det på full?

//Thomas
              Kan inte dela diskant och middar separat. De delas på medföljande filter, och delar de bara bort nedåt på stereon, 80hz. Sen full på slutsteget.

Jag har ingen lågnivå över till min större 8" midbas om jag delar dem separat. Stereon är inte tillräckligt bra, behöver en processor isf.

Ska labba lite mer, kanske låter konstigt eftersom jag inte har något som tar över i det undre registret än.

Comment

Originally posted by pr0bz View Post
                Kan inte dela diskant och middar separat. De delas på medföljande filter, och delar de bara bort nedåt på stereon, 80hz. Sen full på slutsteget.

Jag har ingen lågnivå över till min större 8" midbas om jag delar dem separat. Stereon är inte tillräckligt bra, behöver en processor isf.

Ska labba lite mer, kanske låter konstigt eftersom jag inte har något som tar över i det undre registret än.
                Nu kommer inte jag ihåg hur det är på P88 men går det inte att köra hö sub till basen & vä sub till 8:an?
                På så sätt får du separata tider på basen & 8:an men du behöver dock kanske filter i stegen till basarna/8:an för att det skall bli optimalt.

//Jonas
                Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Originally posted by joj View Post
                  Nu kommer inte jag ihåg hur det är på P88 men går det inte att köra hö sub till basen & vä sub till 8:an?
                  På så sätt får du separata tider på basen & 8:an men du behöver dock kanske filter i stegen till basarna/8:an för att det skall bli optimalt.

//Jonas
                  Ja det går att göra så. Men borde inte filtrena som medföljer UP6 vara optimalt delade för de högtalarna? Så de känns ganska onödigt att göra den delningen själv?

Comment

Jovisst är delningen nog ok men om du kan ställa in separata tider/avstånd till alla högtalare bör du kunna få till det bättre!

Sedan skall man inte glömma bort att vilken delning man vill ha är ganska personligt och beror även på placeringen av högtalarna. Hur det än är så har DLS bestämt delningsfrekvenserna utifrån sina erfarenheter och idéer.

//
                    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Originally posted by joj View Post
                      Jovisst är delningen nog ok men om du kan ställa in separata tider/avstånd till alla högtalare bör du kunna få till det bättre!

Sedan skall man inte glömma bort att vilken delning man vill ha är ganska personligt och beror även på placeringen av högtalarna. Hur det än är så har DLS bestämt delningsfrekvenserna utifrån sina erfarenheter och idéer.

//
                      Diskanterna och mellanregistren (up6) är monterade 5cm i från varandra så jag tror inte att tidskomp gör så mycket på dem. Det får bli senare, men då skaffar jag mig nog en processor.

Såhär ser mitt system ut nu.

P88RS II
                      FRAM : DLS UP6 , steg: DLS A3 plats: Instrumentbräda
                      MID : FOCAL polyglass 21v2, steg: DLS RA20 plats: Handsfack.
                      SUB : FOCAL Utopia 33WX, steg : DLS A6 plats: Bagage.

Jag kör såhär.
                      P88RS II delar front till A3, rear till ra20, och sub på A6
                      Front delar jag vid 100hz 12db.. ra20 delar jag på steget, 60-100hz 12db.
                      Sub delar jag på p88, 63hz 12db.

Fungerar det bättre att dela
                      high / mid / low
                      än front / rear / sub.?
                      Ljudet blir väl inte bättre för det? Bara att man inte får all delning på steget.
                      Sen hur gör man när man ska tidskompa basen? För man kompar väl efter den högtalaren som är längst bort? Ska man ha den som utgångspunkt då? För jag har höger framhögtalare som utgångspunkt sen bara satt 220cm till suben.

Comment

high / mid / low
                        än front / rear / sub.?
                        Om du kör high/mid/low, har du möjligheten att köra bandpass till handskfacket.
                        Släpp iväg basen lite innan du börjar tidskompa dom andra elementen.
                        Då har du möjlighet att backa suben i efterhand.

Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

är up6orna inspelade? DLS själv säger att dom är sega att spela in. spelar själv med mina up36or o har samma spelare, men dock sämre steg.

har iofs alltid tyckt up36orna spelar fylligt o varmt, kanske kan va värt o uppgradera ditt kitt med 2.5"arna som jag har?

Comment

Diskanterna och mellanregistren (up6) är monterade 5cm i från varandra så jag tror inte att tidskomp gör så mycket på dem. Det får bli senare, men då skaffar jag mig nog en processor.

Såhär ser mitt system ut nu.

P88RS II
                            FRAM : DLS UP6 , steg: DLS A3 plats: Instrumentbräda
                            MID : FOCAL polyglass 21v2, steg: DLS RA20 plats: Handsfack.
                            SUB : FOCAL Utopia 33WX, steg : DLS A6 plats: Bagage.

Jag kör såhär.
                            P88RS II delar front till A3, rear till ra20, och sub på A6
                            Front delar jag vid 100hz 12db.. ra20 delar jag på steget, 60-100hz 12db.
                            Sub delar jag på p88, 63hz 12db.

high / mid / low
                            än front / rear / sub.?
                            Ljudet blir väl inte bättre för det? Bara att man inte får all delning på steget.
                            Sen hur gör man när man ska tidskompa basen? För man kompar väl efter den högtalaren som är längst bort? Ska man ha den som utgångspunkt då? För jag har höger framhögtalare som utgångspunkt sen bara satt 220cm till suben.
                            Kör high/ mid/ low, försök att köra allt med aktiv delning om det är möjligt, och som jonas j sa, använd low till midbas och sub , börja att ställa in nivåer så att alla högtalare spelar linjärt. enkelt knep är att man stänger av tidskompet, och sätter sig mitt i bilen , lite obekvämt men... börja med mellan register dvs muta resten, använd med fördel en emma eller sasca skiva och försök att få till rösten i mitten av panelen. efter det fortsätter du med disk... osv.. och försök att undvika eq så mycket det går! jobba med delningar och nivåer .. Mvh: Björne

Comment

Originally posted by BJ-71 View Post
                              Kör high/ mid/ low, försök att köra allt med aktiv delning om det är möjligt, och som jonas j sa, använd low till midbas och sub , börja att ställa in nivåer så att alla högtalare spelar linjärt. enkelt knep är att man stänger av tidskompet, och sätter sig mitt i bilen , lite obekvämt men... börja med mellan register dvs muta resten, använd med fördel en emma eller sasca skiva och försök att få till rösten i mitten av panelen. efter det fortsätter du med disk... osv.. och försök att undvika eq så mycket det går! jobba med delningar och nivåer .. Mvh: Björne
                              Hej Björne!! Kul att se dig igen!!!!

Går det inte på denna maskin att tidskompa höger/vänster sun??
                              Isåfall skulle man kunna ha "vänster sub bak" och "höger sub fram"!!

Ett tips är att dra ned 315hz med ca 3-4db och öka 2000Hz med ca 1db!
                              En som haft en 9000 i mååånga år!!!
                              Peter J

Projekt Saab 95 Aggressor
                              https://www.facebook.com/saabaudio/
                              Instagram saabaudio

Ancient history....
                              http://www.garaget.org/?car=106118

Comment

Working...
                              X