Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bästa framsystemet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bästa framsystemet

Hej allihop.
    Jag är väldigt ny här på bilstereoforumet.
    Jag har haft intresse för bilstereo över 15 år nu men har aldrig gjort nåt riktigt bygge i nån bil än, men nu tänkte jag ändra på det.
    Jag har en 96:a saab 9000 aero som jag tänkte försöka bygga nåt seriöst i, och jag har börjat köpa på mig lite grejer, bl,a en pioneer p9 med tillhörande processor och några genesis steg, tänkte köra allt aktivt.

Men nu till mitt lilla problem, jag har ingen aning om vilket framsystem och vilka basar jag ska använda mig av, det ända jag vet är att jag vill ha ett 3vägs system så jag kan ha diskant och mellanregister på instrumentbrädan och midbasar i dörrarna.

Det här är dom tillverkare som jag har tittat närmare på:
    Dynaudio Esotec 342
    Dls Scandinavia
    Focal k2 power 165 krx3
    Rainbow cs 365 vanadium
    Morel elate 6 limited edition

Jag vet att det är väldigt dumt att fråga vilka av dom här som är bäst eftersom man alltid ska provlyssna och bilda sig en egen uppfattning, men jag har tyvär inte tillgång att lyssna på nån av dom här och jag är tveksam att jag nån gång får de heller.
    Men om jag frågar så här då: Vilket framsystem och basar använder dom som vinner mest tävlingar?

Det vore väldigt intressant att höra era åsikter och det kanske finns andra märken än dom jag radat upp som är bättre.

ps: det ska gärna gå att spela högt med dom

Re: Bästa framsystemet

Originally posted by Geordson
    Hej allihop.
    Jag är väldigt ny här på bilstereoforumet.
    Jag har haft intresse för bilstereo över 15 år nu men har aldrig gjort nåt riktigt bygge i nån bil än, men nu tänkte jag ändra på det.
    Jag har en 96:a saab 9000 aero som jag tänkte försöka bygga nåt seriöst i, och jag har börjat köpa på mig lite grejer, bl,a en pioneer p9 med tillhörande processor och några genesis steg, tänkte köra allt aktivt.

Men nu till mitt lilla problem, jag har ingen aning om vilket framsystem och vilka basar jag ska använda mig av, det ända jag vet är att jag vill ha ett 3vägs system så jag kan ha diskant och mellanregister på instrumentbrädan och midbasar i dörrarna.

Det här är dom tillverkare som jag har tittat närmare på:
    Dynaudio Esotec 342
    Dls Scandinavia
    Focal k2 power 165 krx3
    Rainbow cs 365 vanadium
    Morel elate 6 limited edition

Jag vet att det är väldigt dumt att fråga vilka av dom här som är bäst eftersom man alltid ska provlyssna och bilda sig en egen uppfattning, men jag har tyvär inte tillgång att lyssna på nån av dom här och jag är tveksam att jag nån gång får de heller.
    Men om jag frågar så här då: Vilket framsystem och basar använder dom som vinner mest tävlingar?

Det vore väldigt intressant att höra era åsikter och det kanske finns andra märken än dom jag radat upp som är bättre.

ps: det ska gärna gå att spela högt med dom
    Ta kontakt med Ljudbyggaren (Tony)
    eller SEASTREAMS GARAGE (Horsyhorse här på forumet) som har ett mycket trevligt märke i sitt sortiment.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

Comment

Komponentmässigt ser det mycket intressant ut.
      Jag är ju lite part här, men har ett litet tips.
      Eftersom du ska köra aktivt så behövs inte "kitet" 342, utan du kan köpa lösa element.
      (men det kanske du redan visste)

Pierre
      SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Geordson
        Inga högtalare eller slutsteg vinner tävlingar på egen hand.

De som vinner tävlingar är de som inte tog genvägar när de monterade och som offrat tillräckligt mycket tid att krana in det till perfektion.

Skall du köra systemet aktivt så släpp alla tankar på färdiga Kitt och sikta in dig på lösa element och en leverantör som vet vad vad de talar om och dessutom kan hjälpa dig på vägen.

Flera av de bilar som varit mina favoriter genom tiderna har haft en salig blandning av väl installerade element.
        Och samtidigt har flera välkända HiEnd produkter totalt misslyckats med att leverera gång på gång.
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Det som Jalle säger är helt sant, om vi tar t.ex DLS som under åren varit mycket framgångsrika på tävlingssidan så har det till stor del haft sin grund i att de kunnat ge väldigt bra stöd till de som tävlat med deras grejer.

Så att skaffa sig en diskussionspartner snarar än en säljare är mycket värdefullt för slutresultatet.
          Visst finns det skillnader i hur kiten låter så det gäller ju att hitta något som passar dim smak.
          /tycker Erik.

Comment

men bland vinnarna brukar väl dock dls dom flesta stora ha?känns som att de finns mest info/hjälp att få med de märket i sverige?

dock bara ren spekulation.

jag personligen gillar ju cdt och sinfoni.
            men som sagt på den här nivån av högtalare är de sällan högtalaren som gör de utan monteringen och tweakningen
            saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

2 mycket visa herrar har talat och tar orden ur min mun!

Alla som använt marknadens ledande produkter vet att det inte räcker med det, att man sen förmodlingen har ett litet försprång är en helt annan femma.

Kan man inte förädla denna spetskompetens från produkten har man mest troligt större problem än om man använder sig av förlåtande produkter!

Samtidigt tycker jag inte du ska stirra dig blind på priset, det finns produkter som låter bättre om de får rätt förutsättningar än om du bara köper en produkt med HigEnd pris.

Med 15 år i bagaget av bilstereointresse vet du mycket väl att marknaden svämmat över med "wanabee" produkter.
              Samtidigt har anrika märken fått nya finansierer och inriktar sig på att bara slanta in och levererar utan att tänka på sitt namn!

Mitt råd är att prata med de du "tror" kan leverera det du är ute efter, du borde märka om butiken når upp till dina mål.
              Så gå efter din magkänsla efter din marknadsanalys så tror jag du är hemma!
              sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Tack så mycket för alla svar, jag tycker de va väldigt bra svarat även fast det inte framkom att nån produkt var bättre än nån annan och de känns ganska tryggt för då vet jag att dom är ganska likvärdiga såvida man lyckas med installationen.
                Jag kan hålla med om det är nog bäst att hitta en seriös återförsäljare som är kunnig och insatt i sina produkter och kan hjälpa mig att få till de ljud som jag vill ha det.
                Nu har jag lite tur oxå för jag har ju Jerker "Woody" Sjödin som bor i samma stad som mig att fråga om råd, han var ju väldigt mycket ute och tävlade i slutet av 90:talet och början av 2000:talet, men det är ju närmare 10 år sen han tävlade sist så jag vet inte om han är så insatt i alla produkter idag men han kan nog ge lite tips på själva installationen.

Då jag blev intresserad av bilstereo i mitten av 90:talet så fanns det ju lite bilstereo tidningar att läsa och på så vis hålla sig uppdaterad på vilka produkter som var bra och vilka som var dålig men sen då tidningarna försvann så har de varit lite svårt att hänga med i svängarna, och det är ju som ljudbyggaren skrev att märken blir uppköpta av andra märken och högtalare som var bra för fem år sen kanske bara är skit idag så det är lite svårt att veta.

Comment

Just 9000 ska vad jag vet ha en bräda som är väldigt tacksam att bygga om för 5,25"/6,5" element, medans dörrarna inte är särskilt roliga att försöka montera nånting i. Dessutom så får man isåfall fördelen av färre element att "krångla" med. Kanske nåt som är värt att fundera på?
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jag har satt i 6,5:er i instrumentbrädan på en annan 9000 som jag hade och de va inga större problem och om jag bara va ute efter ett rent och bra ljud så hade jag nog gjort så, men jag är ganska sugen nu att försöka bygga riktiga lådor i dörrarna och eventuellt ha dubbla 6,5:er där för jag skulle så gärna vilja känna introt till AC/DC hells bell i bröstkorgen

Comment

Originally posted by Geordson View Post
                      Jag har satt i 6,5:er i instrumentbrädan på en annan 9000 som jag hade och de va inga större problem och om jag bara va ute efter ett rent och bra ljud så hade jag nog gjort så, men jag är ganska sugen nu att försöka bygga riktiga lådor i dörrarna och eventuellt ha dubbla 6,5:er där för jag skulle så gärna vilja känna introt till AC/DC hells bell i bröstkorgen
                      Finns massa plats till en frontsub
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

Vw up -12
                      På gång..
                      New car, hi end old school..

Comment

Ja det är ju sant, men jag vill nog ha så mycket benutrymme kvar som möjligt till passageraren

Comment

Ja det är ju sant, men jag vill nog ha så mycket benutrymme kvar som möjligt till passageraren
                          Går å knöla in en 10a utan att använda en millimeter av benutrymmet
                          Audi A4 B5 -98
                          Pioneer P90 + DEQP90
                          Sinfoni amplitude 50.4x
                          Sinfoni shadow 100.2
                          Sinfoni S165W x4
                          Sinfoni S100M
                          Sinfoni S25T

Vw up -12
                          På gång..
                          New car, hi end old school..

Comment

Ang. lådor i dörrarna.

Jag kan starkt rekommendera att bygga lådor i dörrarna. Det är ett sjuhelvetes jobb att få dem täta och skrammelfria, jag har försökt i omgångar och nästan lyckats på min CSE -96.

Jag gjorde även ett försök på att plasta lådor i dem, och kan meddela att du kan få ut 10-12 liter utan allt för avancerade former som stör funktionen på dörrhissar och dylikt, bortsett från att man får offra handskfacken. Men plasta är enligt mig det enda rimliga alternativet, om du inte har fenomenala möjligheter att såga trä i olika vinklar och former.

Då det är svårt att få till en låda i instrumentbrädan ser jag inte varför man vill ha stora element där. Det kommer ändå bara skramla av all skit där under när man vrider på. Att sätta elementen "ovanpå" brädan, lite vinklade samt att täta ventilationsgallren som är original är bra, att peta in 6,5" (som p.g.a. sin storlek blir svårare att vinkla utan att skymma sikten) tror jag är overkill eftersom du ändå tänkt ha midbasen i dörrarna. Sen är det cleant och snyggt med bara små element på brädan .

Bara några tankar från en glad amatör som svurit mycket över skramlande plast och plåt i denna bil

Comment

Jag har byggt i några 9000, skulle jag bygga en i dag hade jag gjort följande:
                              Diskant i trekanten innan för bakspegeln, 5,25" på brädan och en 10" i hanskfacket.

Dörrarna kräver så mycket jobb att det inte är värt det plus att dräneringshålen inte får täppat till, för då kommer rosten som skiten ut en kanin...
                              Vis vobiscum sit!

Comment

Working...
                              X