Announcement

Collapse
No announcement yet.

SPL Dynamics V-250S4 rek låda?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SPL Dynamics V-250S4 rek låda?

Hej på er!

Jag har beställt en Spl bas. Denna: http://www.spldynamics.fi/products/s...v-250s4-e.html

Jag har kört både WinIsd och BoxCalc, men det hjälper mig inte riktigt med lådan som jag vill. Jag vill ha en låda som kan spela det mesta. Ingen SPL låda alltså.

Grejen är den att jag bara har en sluten låda idag på 28 liter. Tycker att det borde gå att få till en schysst bas med den lådan.

Re: SPL Dynamics V-250S4 rek låda?

Vilken bil har du?

I länken finns ju två lådförslag på basreflexlåda och jag tycker att 30-35 liter verkar vettigt i ett beräkningsprogram om man vill ha lite mer jämnare återgivning utan stora peakar. 35-40 Hz avstämning beroende på bil kan nog vara en utgångspunkt.

Comment

Jag har en Volvo S40. Jag har gjort mig en egen skidlucka så att man får in lite bas i kupén.
      Basen jag hade förut lät bäst längst bak, bakom ena hjulhuset. Det var en sluten låda och en 10 tums bas. Då man har barnvagnar och liknande i bilen ibland så kan jag inte ha större låda än den jag har på 28 liter. Enligt en bilstereofirma skulle lådan funka med en 3" port på 30 centimeter, men jag är tveksam med tanke på vad programmen säger. Vill gärna ha en bra bas till all musik. Kanske blir svårt med den lådan?

Comment

Det borde faktiskt funka med 28 liter också, där håller jag med bilstereofirman. Om lådan är på 28 liter brutto så hamnar nettovoymen på runt 25 liter i så fall, avstämningen med det portförslaget bör ligga omkring 39-40 Hz.

Lådan ska i teorin ge några dB högre tryck från 35 Hz och uppåt jämfört med 28 liter brutto slutet.

Comment

Så du tror det kommer lira bra? Bättre med 30cm port än 18cm som tillverkaren rekommenderar? Blir det mer en spl låda med 18cm port kanske?
          Kör nog på 30cm. Är man inte nöjd kan man ju alltid testa 18cm. Tack så mycket för hjälpen.
          Last edited by sweddan; July 13, 2012, 21:57.

Comment

Enligt min uppfattning blir det ingen riktig SPL-låda med deras förslag på 28 liter med 18 cm port, däremot får nog lådan lite problem med ordentlig djupbas pga "hög" avstämning (omkring 45 Hz vad jag får fram) och därför rekommenderar de subsonicfilter ställd på lägst 30 Hz.

Jag personligen anser att 30 cm port ska bli bättre, i teorin förstås.

Comment

Ok. Tackar. Vad tror du blir en bra delning till basen? 60-80hz? Bör man dela den neråt också? Med subsonic filter?

Comment

Lämplig delning uppåt beror bla på hur låga frekvenser övriga högtalare klarar av att spela utan bekymmer, men om du testar med 80 Hz som utgångspunkt så kan du sedan sänka successivt och prova dig fram.

Subsonic rekommenderas ofta till basreflexlådor, men musikvalet avgör till viss del också. Med 39-40 Hz avstämning borde det funka med de flesta musikstilar, dock kan det bli stora konrörelser om du spelar musik med väldigt djup bas och då bör subsonicfiltret användas. Håll koll på hur basen beter sig när du spelar.

Comment

Kanon. Tack så mycket för din hjälp och din tid.

Mvh John

Comment

Kom på idag att mitt basreflexrör kommer bli för långt. Är det bättre att låta det sticka ut ca 10cm från lådan eller bör man kapa och böja det? Hur gör man det på bäst sätt isåfall? Hur nära den bakre väggen kan man gå med röret utan att få missljud?

Comment

Det är inga problem att låta porten sticka ut en bit ur lådan, men det går även att vinkla den inuti lådan också. Portens mynning inuti lådan bör vara på minst samma avstånd från motstående vägg som rörets innerdiameter, dvs ungefär 7 cm i detta fall.

Comment

Ok. Då vet jag. Tack för snabba svar.

Comment

Då har jag fixat lådan. Har dessvärre inte kunnat provlyssna den än för det är lite silikon som ska torka. Imorgon blir det provspelning. Jag fick dessvärre inte plats med porten någonstans på baffeln. Aeroporten var för stor. Jag satt röret och portarna nere i sidan på lådan. Det var det enda stället det fick plats på. Är det något negativt?

Så här:

Comment

I en sedanbil är det bättre att porten på något sätt riktas in i kupen tillsammans med basen, däremot i en kombi ska det inte vara lika "kritiskt" med att ha porten riktad åt samma håll eftersom ljudet ändå kommer fram till lyssnaren utan speciella hinder.

Jag törs inte svara på hur det kommer att funka i din bil med tanke på att förra basen tydligen lät bäst med basen mot ena hjulhuset. En sak är iaf viktig, nämligen att porten inte får komma alltför nära ett fast föremål. Basljudet dämpas rejält i så fall.

Comment

Ja, jag ville helst ha porten på samma sidan som basen. Får se hur det lirar i bilen sen. Kommer nog få leta efter en annan plats för lådan nu eftersom porten inte kommer få maximalt utrymme där den ska stå.

Comment

Working...
                              X