Hej!
Är ny här på forumet och är en glad amatör inom SQ området.
Så tänkte se om jag kunde få några tips av er veteraner.
Tänkte nu för första gången ge mig på att bygga ett semi seriöst system i min ny införskaffade Volvo S70.
Det jag tog med mig från min gamla bil är min HU: CDA-117, PXA-H100.
Och mitt slutsteg: Alpine MRX-F30. (Som jag tänkt använda för bakdörrar och hatthylla).
Nu till högtalare, jag fick möjligheten att köpa ett par nya Hertz HSK165 (fram) och två par Hertz HCX165 coax (bak), till ett bra pris.
1, Är dessa högtalare lämpliga, om det är SQ jag är ute efter?
2, I sådana fall, vad för steg (2-3000:- ) bör lira bra med framsystemet (HSK165)?
Tänkt köra framsystemet med medföljande delningsfilter så det blir en passiv delning, som jag tror att det heter?
De stegen jag själv kollat lite på är:
Audison SR2
DLS CA23
DLS RA25 (dock lite över min budget).
3, Hur kraftfull bör ett slutsteg vara i förhållande till vad högtalarna klarar av i RMS.
Tex, HSK165 ligger på 125W RMS. Hur många W RMS bör då steget ligga på?
Sedan över till en annan fråga.
4, För tre-fyra år sedan fick jag några MB-Quart högtalare med tillhörande delningsfilter av min gamla granne.
Tänkte höra om ni vet något om dessa? Är dem något att ha?
Har två styck 6.5" RWE 160 coax.
Och två styck 4", där det står QM-100 (i plasten), och sen RCC 110 på en klisterlapp?
Vill avslutningsvis tacka för ett grymt forum. Har under de senaste dagarna spenderat många timmar här inne och "pluggat".
Tack på förhand! Hälsningar,
Christoffer
Är ny här på forumet och är en glad amatör inom SQ området.
Så tänkte se om jag kunde få några tips av er veteraner.

Tänkte nu för första gången ge mig på att bygga ett semi seriöst system i min ny införskaffade Volvo S70.
Det jag tog med mig från min gamla bil är min HU: CDA-117, PXA-H100.
Och mitt slutsteg: Alpine MRX-F30. (Som jag tänkt använda för bakdörrar och hatthylla).
Nu till högtalare, jag fick möjligheten att köpa ett par nya Hertz HSK165 (fram) och två par Hertz HCX165 coax (bak), till ett bra pris.
1, Är dessa högtalare lämpliga, om det är SQ jag är ute efter?
2, I sådana fall, vad för steg (2-3000:- ) bör lira bra med framsystemet (HSK165)?
Tänkt köra framsystemet med medföljande delningsfilter så det blir en passiv delning, som jag tror att det heter?
De stegen jag själv kollat lite på är:
Audison SR2
DLS CA23
DLS RA25 (dock lite över min budget).
3, Hur kraftfull bör ett slutsteg vara i förhållande till vad högtalarna klarar av i RMS.
Tex, HSK165 ligger på 125W RMS. Hur många W RMS bör då steget ligga på?
Sedan över till en annan fråga.
4, För tre-fyra år sedan fick jag några MB-Quart högtalare med tillhörande delningsfilter av min gamla granne.
Tänkte höra om ni vet något om dessa? Är dem något att ha?
Har två styck 6.5" RWE 160 coax.
Och två styck 4", där det står QM-100 (i plasten), och sen RCC 110 på en klisterlapp?
Vill avslutningsvis tacka för ett grymt forum. Har under de senaste dagarna spenderat många timmar här inne och "pluggat".

Tack på förhand! Hälsningar,
Christoffer
Comment