Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag MTX T810-22

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag MTX T810-22

    Söker lådförslag till en MTX T810-22.

    Kör nu en sluten låda på 21,2L, har problem att den sviker vid högre volym.
    Skulle man testat en portad låda med mindre effekt?

    Drivs med ett DLS RA10.


    Sensitivity : 90,7 dB/2,83v/1m
    Fs : 39,9Hz
    Re : 3,13Ohm
    Z : 2+2Ohm
    Qms : 3,46
    Qes : 0,64
    Qts : 0,54
    Vas : 15,3Liter
    Mms : 154,82gr
    Cms : 0,090mm/N
    BL : 14,29N/A
    Sd : 346cm2
    Vd : 0,55Liter
    Xmax : 16,0mm

    Tack på förhand!

  • #2
    Re: Lådförslag MTX T810-22

    På vilket sätt "sviker" basen?
    Menar du 21,2 liter portad eller sluten (texten är lite förvirrande)?

    21-25 liter basreflex borde kunna spela ganska bra, men steget har ju enligt specen nästan dubbla RMS-effekten jämfört med basen och då kan basen bli aningen ansträngd kanske.

    Comment


    • #3
      Re: Lådförslag MTX T810-22

      Originally posted by Optima View Post
      På vilket sätt "sviker" basen?
      Menar du 21,2 liter portad eller sluten (texten är lite förvirrande)?

      21-25 liter basreflex borde kunna spela ganska bra, men steget har ju enligt specen nästan dubbla RMS-effekten jämfört med basen och då kan basen bli aningen ansträngd kanske.

      Ber om ursäkt för det, skulle stå sluten. Var lite trött när jag skrev detta.

      Har problem att få basen att bli "balanserad", på lägre volym fyller den ut lite dåligt och när man vrider på så vill den dista ganska tidigt om man jämför med övriga komponenter. Och då är det inte jättehögt jag spelar.

      Noterbart är lådan sitter i skidluckan på en E46 sedan. Så frågan är om den skulle spela bättre i en portad låda med mindre effekt?

      Comment


      • #4
        Re: Lådförslag MTX T810-22

        Den ska rimligtvis kunna spela med betydligt högre tryck i basreflex, däremot låter den knappast lika tajt i en sån låda.

        Vilka maximala yttermått kan lådan ha?

        En slotportlåda på 25 liter netto hade jag i tankarna, porten sätts under basen alltså och det blir vinkling inuti lådan. Runt 90 cm2 portarea har jag räknat på lite snabbt, men det behövs kanske mer. Portlängden drar iväg tyvärr, den måste nog vinklas två gånger i så fall.

        Comment


        • #5
          Re: Lådförslag MTX T810-22

          Originally posted by Optima View Post
          Den ska rimligtvis kunna spela med betydligt högre tryck i basreflex, däremot låter den knappast lika tajt i en sån låda.

          Vilka maximala yttermått kan lådan ha?

          En slotportlåda på 25 liter netto hade jag i tankarna, porten sätts under basen alltså och det blir vinkling inuti lådan. Runt 90 cm2 portarea har jag räknat på lite snabbt, men det behövs kanske mer. Portlängden drar iväg tyvärr, den måste nog vinklas två gånger i så fall.
          Nej det är ju just det man inte vill förlora. För när man spelar vid "rätt" volym låter det ruskigt bra. Men som sagt är detta inte speciellt högt.

          Det är ju mer än att bara testa!

          Höjd: 420mm
          Djup botten: 400
          Djup topp: 190
          Bredd : 700

          Comment


          • #6
            Re: Lådförslag MTX T810-22

            Originally posted by speeds_ View Post
            Noterbart är lådan sitter i skidluckan på en E46 sedan.
            Menar du att basen sitter bakom ryggstödet och spelar ut genom skidluckan?
            Vilka innermått har skidluckan?

            Jag är lite fundersam på vilken maximal bredd en slotport kan ha för att få plats genom skidluckan.

            Comment


            • #7
              Re: Lådförslag MTX T810-22

              Originally posted by Optima View Post
              Menar du att basen sitter bakom ryggstödet och spelar ut genom skidluckan?
              Vilka innermått har skidluckan?

              Jag är lite fundersam på vilken maximal bredd en slotport kan ha för att få plats genom skidluckan.
              ja precis! Ca 35 hög och 20 bred

              Comment


              • #8
                Re: Lådförslag MTX T810-22

                25 liter netto med ca 91 cm2 slotport som är totalt 65 cm lång, portens innerbredd görs 16 cm och innerhöjden görs 5,7 cm. Då har jag räknat på 19 mm materialtjocklek i portväggarna för att kunna få den innerbredden.

                Lådans byggvolym beror litegrann på hur mycket av porten som ska sticka utanför lådan. Den mesta av elementet borde få fritt utrymme genom skidluckan tycker jag. Basen är 273 mm i yttermått enligt manualen, med 57 mm porthöjd occh 38 mm port material så blir det bara ett par cm högre än luckans innermått.

                Comment

                Working...
                X