Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket ska man förvänta sig av högtalare för 2000:- ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur mycket ska man förvänta sig av högtalare för 2000:- ?

Hej!

Jag ska byta högtalare i bilen och har börjat försöka åka runt till olika firmor och provlyssna, men det är svårt att hitta bilstereobutiker tycker jag.

Nåväl, igår lyssnade jag på JL Audio C2-525 och blev besviken. Plattare och tråkigare ljud får man leta efter i klockradios. Frånvarande diskant och burkigt mellanregister. Dessa drevs av ett JL slutsteg.
    Hur upplever ni JL ?

Jag kanske har för höga förväntningar, men för runt 2k så hade jag nog förväntat mig mer hi-fi.
    Hertz, DLS och Amega skulle jag vilja lyssna på också, gärna i prisklassen ~1500-2000. Amega ligger ju lite högre har jag sett, typ 4500:- för Qcomp 50, men det skulle vara kul att lyssna på det märket vid något tillfälle.

I min förra bil hade jag DLS och det lät milsvitt bättre än JL, även om jag hade DLS sämsta serie (DLS 224) i förra bilen. JBL GTO 528 har jag testat en gång i tiden i en gammal 740, underbar upplösning i den högtalaren!

Finns det några butiker kvar i Sthlmsområdet där man kan provlyssna och hitta "sitt" märke man blir nöjd med ?

Re: Hur mycket ska man förvänta sig av högtalare för 2000:- ?

Åk till Kungsängen! Där finns Seastreams Garage som har bland annat Amega och Hertz men även Emphazer som jag själv tycker låter riktigt trevligt med tanke på priset, lite "Amega light". Sen finns även Dynaudio, låter grymt trevligt men drar iväg i pris...
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by bas_anders
      Finns det några butiker kvar i Sthlmsområdet där man kan provlyssna och hitta "sitt" märke man blir nöjd med ?
      Förutom ovan nämda så finns PM-Shopen i Solna som har en del uppsatt i demoväggen.
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Hej!

Jag ska byta högtalare i bilen och har börjat försöka åka runt till olika firmor och provlyssna, men det är svårt att hitta bilstereobutiker tycker jag.

Nåväl, igår lyssnade jag på JL Audio C2-525 och blev besviken. Plattare och tråkigare ljud får man leta efter i klockradios. Frånvarande diskant och burkigt mellanregister. Dessa drevs av ett JL slutsteg.
        Hur upplever ni JL ?

Jag kanske har för höga förväntningar, men för runt 2k så hade jag nog förväntat mig mer hi-fi.
        Hertz, DLS och Amega skulle jag vilja lyssna på också, gärna i prisklassen ~1500-2000. Amega ligger ju lite högre har jag sett, typ 4500:- för Qcomp 50, men det skulle vara kul att lyssna på det märket vid något tillfälle.

I min förra bil hade jag DLS och det lät milsvitt bättre än JL, även om jag hade DLS sämsta serie (DLS 224) i förra bilen. JBL GTO 528 har jag testat en gång i tiden i en gammal 740, underbar upplösning i den högtalaren!

Vart lyssnade du på kittet ?
        Låter som nånting är riktigt galet/jag lyssnade på nämnda kitt för inte allt för länge sedan och tyckte att det spelade riktigt bra för att vara ett 5.25 kitt. Luftigt dynamiskt bra drag i midden för att vara en 5.25 och bra med detaljer i mellan registret och upp till dskanten.
        sigpicMS-SOUND
        Micke7406

Comment

Vår demobil med Amega finns på plats ikväll.
          Utifrån vad du tycker om det kan du få hjälp att "gå vidare".

Mvh

Pierre
          (Seastreams Garage)
          SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Tack för alla tips, jag ska definitivt försöka ta mig förbi Kungsängen i nästa vecka.
            Finns den demobilen på plats nästa vecka ?

Comment

Working...
            X