Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låd förslag? :P

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Låd förslag? :P

http://www.blocket.se/vasternorrland...0.htm?ca=4&w=1

Tror du denna funkar om man fixar nya fästen?

Comment

Originally posted by Volvo 144 kapad View Post
      Oj, Märkte nu när jag gick ut till epan och skulle kolla hur jordningen var att det var ett 55 Ah´s batteri.
      Så kanske ett 70-80Ah bakom sätet blir bra? och ska det vara 3 kontakter på generatorn på B20 original?
      Även 55 Ah batteri kan vara ganska kraftigt, men varje tillverkare brukar ha några olika modellserier och då kan det skilja mellan serierna hur kraftiga batterierna är. Skriv gärna vad batteriet heter och vilket modellnamn det är.

Originalgeneratorerna på B18/B20 brukar ha externa laddregulatorer som sitter på innerskärmen (höger skärm tror jag), då går det några kablar från generatorn till en "klump" på innerskärmen. Hur många kontakter generatorn ska ha är jag litegrann osäker på, men 3 st låter inte orimligt. Om du kan ta en bild på generatorns baksida vore det inte så dumt.

Den där generatorn som du länkar till borde väl fungera om den är i bra skick. Hur knepigt det är att fixa nya fästen vet jag däremot inte.

Eftersom ett extra batteri kommer att sitta inne i kupen så bör det vara någon form av kåpa över, sedan en liten ventilationssslang som sticker ut genom karossen på något sätt. Nu är iof ett modernt batteri oftast mer eller mindre slutet, så det kanske går bra utan ventilationsslang ändå.

Originally posted by Volvo 144 kapad View Post
      sen så är minus kabeln på steget inte jordat bra då.

Det är bara en metall skruv som dem har skruvat igenom golvet typ xD
      Det låter inte som en bra jordning. Stället man sätter jordkabeln på ska även vara rejäl, dvs inte en tunn plåtdel som bara är punktsvetsad i karossen. En av bultarna för bakre bältesfästet är ett ställe man rekommenderar, där går bulten ner genom en rambalk så det både sitter ordentligt och har bra kontakt med övriga karossen.

På din bil kanske det inte finns kvar (eller finns över huvud taget) bakre bältesfäste, då får du leta ett annat bra ställe.

Comment

ja det lär ju inte vara så svårt.

Man har ju farsan som har bott i en duett och massa andra volvo modeller inkl 140,160 Mm

Så han kan ju hjälpa mig lite

Comment

Jag pratade med min morbror om min A-traktor då han har haft några stycken och det första han sa när han såg generatorn var att original generatorn är mycket mindre. och han sa att det antingen var en tidig 740 generator eller sen 240 generator.

Men iallafall så har jag fått tag på en 70 Ah generator från en 760 för hundringen då jag kände han och han tänkte ändå inte använda den.

Så nu undrar jag om nån vet hur man ska kunna bygga nya fästen till en B20 på en volvo 144 - 69-70tal?

Comment

Working...
          X