Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låd förslag? :P

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låd förslag? :P

    Tjenare, Jag funderar på att uppgradera mitt ljud till 4 10or på 300wrms, 600wmax, 4Ohm styck.
    Tänkte koppla dem till 1Ohm och sen använda ett Zachry K1200D som lämnar 1200wrms i 1Ohm

    Men jag undrar hur många portar och hur stora och långa ska dem vara?
    Sen undrar jag hur stor låda jag ska ha? lådan ska vara avstämd på 35-40Hz?

    Basarna: http://www.stylingbutiken.se/legacy-...10-600w/3240-1

    Steget: http://www.ljudia.se/billjud-s82121/...1200d-p333293/

    Det är lite budget men det kommer säkert låta bra för att vara i en Epa traktor.

    Sen diskant till det blir ett paket på stylingbutiken med 5,25er och 6,9er.

    Säg vad ni tycker. Det är inte det värsta men för pris klassen?

  • #2
    Re: Låd förslag? :P

    Något eller några av basens Q-värden är fel, då blir inte en teoretisk beräkning pålitlig egentligen. Omkring 200 liter avstämt till 40 Hz skulle jag kunna tänka mig i så fall, men det blir väl svårt att få plats med i en sån bil.

    Comment


    • #3
      Re: Låd förslag? :P

      Haha jag har gott om utrymme har redan 2 tolver på 100 liter styck på mina beräkningar...

      Comment


      • #4
        Re: Låd förslag? :P

        värderna jag har fått nu då jag mailade dem är.

        Fs(Hz)........42,3
        Qms...........3,44
        Qes............0,98
        Qts............0,61
        Spl(db).......94,4
        Vas(Cu ft)...1,370

        Hoppas det hjälper
        Är inte riktigt duktig med baslåde program...
        Men vad använder du för program?

        Comment


        • #5
          Re: Låd förslag? :P

          Jag använder BassBox Pro.

          De där parametrarna som du har skrivit är samma som jag har utgått ifrån, men som sagt är något eller några Q-värden fel. Om Qms och Qes stämmer så ska Qts vara 0,763, inte 0,61.

          Bygg lådan 215 liter och använd 2 st 6" portar, rören kapas till 11 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Det blir en viss skillnad i frekvensåtergivningen om man jämför ett Qts på 0,763 och 0,61, men skillnaden är inte stor. Lådan bör fungera oavsett vilket av de två Qts som är rätt.

          Jag blir lite fundersam på strömmen också, med tanke på att det gäller en epa. Steget belastas ju med sin lägsta impedans och då kan det dra en del ström.

          Vilken bil är det, en Volvo 144?

          Comment


          • #6
            Re: Låd förslag? :P

            ja det är en volvo 144 kapad
            Men jag ska ju köpa en eller 2 kondesatorer som jag skrev och dem är på 1 farad styck då.
            Sen kanske jag här in ett extra batteri?

            Men 215liter och 2 6tums portar är det inte riktigt stora portar då?

            Och flyttar den värkligen så mycket luft?

            Jag använder bass box pro 6 själv och märkte samma sak.
            men vet inte riktigt bass box pro 6 ville att basarna skulle ha 300liter optimalt???

            Edit; ops skrev aldrig att jag skulle ha en strömkondensator hehe.

            iaf 1 eller 2 sånna här tänkte jag

            http://www.stylingbutiken.se/pyle-dr...tor-17f/3132-0

            Vad tror du om det?

            Comment


            • #7
              Re: Låd förslag? :P

              Om jag skulle göra en prioriteringslista på extra batteri och kondingar, då skulle extra batteri ha prio 1 och kondingarna prio....10. Så ser iaf jag på det hela.

              Men innan man bestämmer sig för att lasta in eventuella batterier/kondingar så ska man se till att bilens ordinarie strömförsörjning fungerar som den ska, dvs generator och batteri med tillhörande kablage.

              Om ditt nuvarande batteri är i tveksamt skick så rekommenderar jag att du byter ut det mot ett nytt, gärna så stort som får plats på batterihyllan (bör rymmas 70-75 Ah åtminstone). Sedan tar du loss båda jordflätorna, alltså från batteri ner till kaross och från rambalk till svänghjulskåpa (tror jag det är).

              Kontaktytorna i karossen putsas plåtrent och en ny fläta eller jordkabel sätts dit, helst grövre än original. Flätan mellan rambalk och svänghjulskåpa behöver du inte ersätta, istället kan du dra en ny jordkabel från batteri till lämpligt bulthål i motorblocket (som på tex 240/740/940). Jag tror att det blir bättre än originalet.

              Finns inget bra ställe på motorblocket att sätta jordkabel så får du väl använda ordinarie stället ändå.

              Generatorn är väl en fjuttig 35 A kan jag tänka mig, den kommer tyvärr inte att hjälpa mycket. Jag vet inte hur stor generator det finns med samma fästen, men om du fixar nya fästen så kan du exempelvis ta en som passar 240/740/940.

              Här är jag lite osäker på hur det funkar med endast en drivrem och en betydligt större generator, men det kan nog andra svara på.

              Laddkabeln från generatorn bör uppgraderas, dessutom kommer en separat jordkabel att behövas mellan generator och motorblock/kaross ifall du väljer att sätta en generator från 240/740/940.

              Lite småsaker alltså.

              Comment


              • #8
                Re: Låd förslag? :P

                haha lät som ganska många småsaker :P

                Men hur kan du veta att det ska vara 2st 6tums portar med? det värkar lite stort för 4a tior :O

                Comment


                • #9
                  Re: Låd förslag? :P

                  Med 200 liters låda blir portarna inte så långa ändå, så vad spelar det för roll?
                  Jag körde två 4"-portar till en 8"-bas i ett försök att spela lite högt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Låd förslag? :P

                    Originally posted by Volvo 144 kapad View Post
                    Men hur kan du veta att det ska vara 2st 6tums portar med? det värkar lite stort för 4a tior :O
                    Det ser man i diagrammet som visar portens lufthastighet (Vent Air Velocity).

                    Jag brukar i princip alltid utgå ifrån att man matar basen med sin högsta RMS-effekt och om konutslaget (Cone Displacement) inte överstiger Xmax vid avstämningsfrekvensen så kollar jag hur hög lufthastigheten verkar bli vid den angivna ineffekten, då väljer jag lämplig portdiameter för att hålla lufthastigheten på lämplig nivå.

                    Ibland kan porten behöva vara "onödigt" stor, tex när man har ett element som kräver förhållndevis stor lådvolym men inte flyttar så mycket luft. Orsaken till den onödigt stora porten är helt enkelt att porten inte kan göras tillräckligt kort för att få den önskade avstämningen, man måste alltså ha en större portarea så att portlängden blir mer än noll.

                    Angående din strömförsörjning så ser det mer ut än vad det egentligen är. Allt handlar om att se till att ordinarie saker har bra kontakt, fungerar felfritt och klarar av den tänkta strömförbrukningen. En gammal 144 med originalgenerator (eller en utbytt med sama strömkapacitet), standardbatteri och originalkablage klarar normalt sett inte av den ström som krävs när man börjar slänga in en del stereoprylar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Låd förslag? :P

                      Jag har ett 65Ah batteri nytt som farsan gav mig.
                      Sen har jag en grov kabel till både minus och plus till steget. Sen tror jag generatorn är original då den börjar vara lite trött.

                      Men det jag ska göra är då.

                      1, Fixa nya grövre kablar på batteriet och sen slipa det plåt rent där minus ska vara?
                      2, Slipa plåt rent vid minus till steget?
                      3, Fixa 1 eller 2 nya batterier på 70 Ah?
                      4, Möjligen köpa nya och bättre kablar till steget och batterierna?
                      5, Dra nya och lite grövre kablar till en ny generator? Tex en 740 generator som jag måste fixa nya fästen till?
                      6, Fixa baslådan och sånt i hytten?
                      7, Koppla in steget och innan det koppla in en kondning?
                      Sen är det bara att köra in basarna?

                      Rätta mig om jag nu har skrivit fel vid nån punkt

                      Sen kan man ha 2st 740 generatorer på 2 batterier? altså att man kopplar båda batterierna pluss till pluss och minus till minus? och sen till 2 st generatorer?
                      Blir det då att brygga dem? eller kommer nått att gå tokigt då?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Låd förslag? :P

                        Sen tror jag det bara är en jordning på epan o.O måste kolla up det.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Låd förslag? :P

                          Originally posted by Volvo 144 kapad View Post
                          Jag har ett 65Ah batteri nytt som farsan gav mig.
                          Sen har jag en grov kabel till både minus och plus till steget. Sen tror jag generatorn är original då den börjar vara lite trött.

                          Men det jag ska göra är då.

                          1, Fixa nya grövre kablar på batteriet och sen slipa det plåt rent där minus ska vara?
                          2, Slipa plåt rent vid minus till steget?
                          3, Fixa 1 eller 2 nya batterier på 70 Ah?
                          4, Möjligen köpa nya och bättre kablar till steget och batterierna?
                          5, Dra nya och lite grövre kablar till en ny generator? Tex en 740 generator som jag måste fixa nya fästen till?
                          6, Fixa baslådan och sånt i hytten?
                          7, Koppla in steget och innan det koppla in en kondning?
                          Sen är det bara att köra in basarna?

                          Rätta mig om jag nu har skrivit fel vid nån punkt

                          Sen kan man ha 2st 740 generatorer på 2 batterier? altså att man kopplar båda batterierna pluss till pluss och minus till minus? och sen till 2 st generatorer?
                          Blir det då att brygga dem? eller kommer nått att gå tokigt då?
                          Om du har ett nytt 65 Ah batteri så känns det ju lite onödigt att byta ut det, jag menade att om batteriet kanske var gammalt och slitet så skulle det vara lämpligt att byta.

                          Man ska alltid ha en plåtren yta när man sätter fast en minuskabel, oavsett om det är ett kraftigt slutsteg eller batterijord eller en "fjuttig" jordkabel till en lampa. Är det inte plåtren yta så blir det bara själva gängorna i plåten som ger kontakt och sånt är inte bra, även om det från början ser ut att fungera.

                          Det är anliggningsytan hos en kabelsko som ska ge kontakt mot karossplåten, därför ska man ha plåtren yta.

                          Originalgeneratorn på en B18/B20 har vad jag vet ingen egen jordkabel, där är det generatorns chassi som via sitt eget fäste som ger jordkontakt vidare till motorblocket.

                          Generatorn på en B230 (tex 240/740/940) har gummibussningar i fästet som sitter på motorblocket, då kan inte generatorns chassi få bra kontakt vidare till motorblocket. Det är anledningen till att det måste sitta en separat jordkabe från generatorchassit till motorblocket.

                          Det är alltså valet av generator som avgör om du måste sätta en separat jordkabel där.

                          Det som kommer att hända om du väljer att ha kvar originalgeneratorn är att batteriet/batterierna inte får tillräcklig laddning när du kör omkring med stereon påslagen och spelar hyfsat högt, även bilens lampor lär blinka i takt med musiken.

                          Har du tex 80-100 A generator så är chansen mycket större att laddningen blir ganska bra och du slipper en massa blinkningar i lamporna. Att sätta två generatorer är väl lite överkurs i detta fall tycker jag, känns inte riktigt nödvändigt.

                          Jag hade en 142 för en massa år sedan, den hade en jordfläta från batteri ner till karossen och en jordfläta från kaross till motor. Jag tror att den andra flätan gick från rambalk till svänghjulskåpan, men är inte helt säker på det.

                          I ditt fall rekommenderar jag som sagt att dra jordkabel från batteri direkt till motorblock och då skippa den där flätan mellan rambalk-svänghjulskåpa.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Låd förslag? :P

                            okej tack för denna informerande informationen hehe :P

                            Men då ska jag bara köpa ett batteri på 70Ah?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Låd förslag? :P

                              Oj, Märkte nu när jag gick ut till epan och skulle kolla hur jordningen var att det var ett 55 Ah´s batteri.
                              Så kanske ett 70-80Ah bakom sätet blir bra? och ska det vara 3 kontakter på generatorn på B20 original?


                              sen så är minus kabeln på steget inte jordat bra då.

                              Det är bara en metall skruv som dem har skruvat igenom golvet typ xD

                              Jag ska gå igenom allt detta efter jag har varit på midsommar grejsen hos min kusin :P

                              Föresten tror du det går med en 850 generator? en 94a?
                              Last edited by Volvo 144 kapad; June 22, 2012, 00:14.

                              Comment

                              Working...
                              X