Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri från Tudor

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Batteri från Tudor

Hittade detta batteri på macken för bra pris. Någon som testat det eller tror någonting om det (se bild)? Tänkte eventullet ha det som extra batteri bak.
    Attached Files

Re: Batteri från Tudor

Jag har ingen erfarenhet av det batteriet men med tanke på det förhållandevis låga EN värdet kontra Ah tror jag att det är ett batteri mer lämpat för system där man tar ut en ganska låg ström fast under längre tid istället för mkt ström på kort tid.
    Dvs kanske inte optimalt för bilstereo.
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
      Jag har ingen erfarenhet av det batteriet men med tanke på det förhållandevis låga EN värdet kontra Ah tror jag att det är ett batteri mer lämpat för system där man tar ut en ganska låg ström fast under längre tid istället för mkt ström på kort tid.
      Dvs kanske inte optimalt för bilstereo.
      Nej det är väl risk för det. Men vad är ett högt ENvärde i detta fallet? Håller ju på en hel del med batterier till ställverken på jobbet osv, men där går det ju inte så jättemycket ström.
      Är ju ett marinbatteri så det lär dte ju inte vara, men det är billigt.. :P

Comment

Det batteriet är gjort för att användas till vanliga husbilar och i husvagnar enligt produktinfo hos Tudor, man ser även på batteriets CCA-värde att det inte är jättekraftigt i förhållande till sin storlek (som Hewi skrev).

Ur djupurladdningssynpunkt bör det fungera ganska bra, men ur spänningsstabilitetssynpunkt finns betydligt bättre batterier. Exempelvis Tudor High Tech är ett bättre alternativ totalt sett, men jag har dock inte testat något av dessa batterier.

Ett "bra" CCA-värde för ett 80 Ah batteri kan vara 700-750 A.

Comment

Working...
        X