Announcement

Collapse
No announcement yet.

Egen jordkabel?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Egen jordkabel?

Vad har ni för erfarenheter angående att dra en jordkabel hela vägen från batteriet jämfört jorda i karossen bak i bilen?

Re: Egen jordkabel?

Har det så i Expressen och för min del funkar det mycket bra. Eller rättare sagt jag har jordkablar från mina två bakre batteribankar som är jordade i stötdämpartornet fram där även det främre batteriet är jordat.

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
      Har det så i Expressen och för min del funkar det mycket bra. Eller rättare sagt jag har jordkablar från mina två bakre batteribankar som är jordade i stötdämpartornet fram där även det främre batteriet är jordat.
      Ja funka bra lär det ju göra, men är det någon mening att lägga de extra pengarna på en kabel extra?

Comment

Originally posted by electronaut View Post
        Ja funka bra lär det ju göra, men är det någon mening att lägga de extra pengarna på en kabel extra?
        Sålänge du inte har problem med att hitta en bra jordpunkt i bak så ser iallefall jag ingen anledning till att dra en extra jordkabel.
        Se istället över så att batteriets jord till chassie samt generator/motorns jord till chassie ifram är god och av tillräcklig dimension.
        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by electronaut View Post
          Det finns en sak som man eventuellt kan påstå skulle ge en fördel, och det är om du är "känslig" för magnetiska fältet som bildas runt pluskabeln. Eller om du har elektronik i bilen som är känslig.

Då kan du med fördel tvinna +12V och jordkableln med varandra, magnetfältena från de båda kommer i det läget att "reducera" bort varandra och det resulterande magnetfältet blir litet.

//J
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
            Det finns en sak som man eventuellt kan påstå skulle ge en fördel, och det är om du är "känslig" för magnetiska fältet som bildas runt pluskabeln. Eller om du har elektronik i bilen som är känslig.

Då kan du med fördel tvinna +12V och jordkableln med varandra, magnetfältena från de båda kommer i det läget att "reducera" bort varandra och det resulterande magnetfältet blir litet.

//J
            Herrejösses, du drar in fält i diskussionen utan pardon.

En annan fördel med minskat fält/ihoplindade kablar är att induktansen fram och tillbaka mellan batteri och slutsteg osv minskar. AC-delen av strömmen kommer gå mest i den extra jordkablen eftersom den har lägre impedans (pga lägre induktans) än chassit. Störningar är AC och det innebär att chassit kommer vara renare med mindre störningsströmmar.

Så man kan inte bara minska fältet, utan dessutom styra var man har det med en extra kabel monterad på RÄTT sätt.

Comment

Working...
            X