Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskant som skär i öronen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Diskant som skär i öronen

Jag har precis byggt mitt första ljudbygge och jag har problem med att diskanten skär i öronen.
    Det är jätte obehagligt och kommer direkt vid lite volym(normal lyssningvolym) behöver inte ha högt för att det ska bli obehagligt i vissa låtar.

Högtalarna är ett kitsystem från MDS, deras DC5 Mk2 kit(ångrar grovt att jag inte la mer på kitsystemet fram i efterhand, kommer nog bytas ut). Diskanterna är monterade i instrumentbrädan på en 940 och vinklade rakt upp. Stereon är en Kenwood KDC-6047U och jag har försökt mixa lite med inställningarna men det har bara blivit marginellt bättre.

Hoppas verkligen nån kan hjälpa mig för kan inte alls njuta av musik i min bil nu

Re: Diskant som skär i öronen

Jag förmodar att du har basen/midden placerad i originaluttaget?Om du har det,så skulle jag ha flyttat ner diskanten närmare basen/midden.

prova och sätt diskanten provisoriskt strax ovanför basen/midden,lite mot instrumentbrädan,och se vad du tycker om den placeringen.

Du slipper då reflexerna från rutan,som förstärker dom frekvenser (som gör at det låter skrikigt),samt att bas/mid-diskant spelar bättre i fas med varann.
    Last edited by Välljudsfantast; April 22, 2012, 08:14.

Comment

Originally posted by Välljudsfantast View Post
      Jag förmodar att du har basen/midden placerad i originaluttaget?Om du har det,så skulle jag ha flyttat ner diskanten närmare basen/midden.

prova och sätt diskanten provisoriskt strax ovanför basen/midden,lite mot instrumentbrädan,och se vad du tycker om den placeringen.

Du slipper då reflexerna från rutan,som förstärker dom frekvenser (som gör at det låter skrikigt),samt att bas/mid-diskant spelar bättre i fas med varann.
      Går det att eliminera reflekteringen i rutan på nått sätt utan att flytta diskanten? Jag vill håll bilen så original som möjligt därför jag monterat dom där. Finns diskanter där i original nämligen.

Comment

De kanske behöver spelas in? Låt stereon stå på, men en laddare till batteriet.
        Vis vobiscum sit!

Comment

Prova att fasvända dem.

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
            De kanske behöver spelas in? Låt stereon stå på, men en laddare till batteriet.
            Tack för idén, ska pröva det. Dom har nog bara gått runt 5-6 timmar.
            Vad ska man spela in dom på för ljudnivå? Låg eller normal?

Originally posted by Extra Kim View Post
            Prova att fasvända dem.
            Prövat, hjälpte inte :/
            Även varit till MDS och bytt den ena samt bytt ett filter.

Comment

Rent teoretiskt så bör inspelningen gå fortare ju högre du spelar eftersom dom rörliga delarna får röra sig mer då. Men normal lyssningsvolym bör räcka till fint, det viktiga är att dom får jobba, en del kräver 20h för att släppa och andra uppåt 200h!
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Men normal lyssningsvolym bör räcka till fint, det viktiga är att dom får jobba, en del kräver 20h för att släppa och andra uppåt 200h!
                Och en del diskanter släpper ALDRIG tyvärr och blir inte behagliga att lyssna på förrens de är uppbrunna och tysta...
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Om du skruvar isär filtren så finns det en brytare där du kan ställa in nivån på diskanten, -6 0 +6.

Comment

Originally posted by Carl Arwidsson View Post
                    Om du skruvar isär filtren så finns det en brytare där du kan ställa in nivån på diskanten, -6 0 +6.
                    Tack! Ska pröva det!

Comment

Fanns ingen sån, kanske var tidigare kitet som hade det? Jag har ju Mk2 kitet och jag har för mig att jag har hört att Mk1 hade justerbar diskant.

Comment

Originally posted by Vita_Vargen View Post
                        Fanns ingen sån, kanske var tidigare kitet som hade det? Jag har ju Mk2 kitet och jag har för mig att jag har hört att Mk1 hade justerbar diskant.
                        Mina heter bara fc5, så det är nog dom tidiga då.
                        Synd att dom tagit bort den funktionen.

Comment

Mina heter bara fc5, så det är nog dom tidiga då.
                          Synd att dom tagit bort den funktionen.
                          FC är Fanatec serien, deras billigare serie. DC är Dynamic så det är olika serier )

Comment

Originally posted by Vita_Vargen View Post
                            FC är Fanatec serien, deras billigare serie. DC är Dynamic så det är olika serier )
                            Du skrev fanatec i första inlägget det var därför jag trodde det handlade om den serien.

Comment

Du skrev fanatec i första inlägget det var därför jag trodde det handlade om den serien.
                              Se där, vilken miss av mig

Comment

Working...
                              X