Announcement

Collapse
No announcement yet.

System förslag; E60

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: System förslag; E60

Utopia diskanter torde vara bra oberoende modell...? Med små dome mellanregister kan du få problem med att anpassa åttan under sätet då den inte sitter så optimalt med tanke på lägre mellanregistret. Jag valde själv att använda dessa i standard dörrplaceringen:
    http://www.madisoundspeakerstore.com...%22%20Midrange
    Dessa kan man dock inte rikta alls utan att de skulle sitta i vägen för fönsterknapparna (om man inte modifierar dörren rätt mycket), men jag har en HP på 200Hz-12dB/oct så basarna spelar bara upp till 80Hz/12dB/oct. De spelar nu upp till 1,6kHz. Diskanten är denna: http://www.madisoundspeakerstore.com...-deep-chamber/
    Ett alternativ kunde vara att rikta bra 3" element som kunde köras ner till kanske 250Hz. Om du skall köra med en sub - glöm det där med att det skall vara en midbas-sub under sätet. Då vill du ha en 6,5" eller 8" mid eller ännu hellre midbas som klarar av 50 eller 60Hz -> max 150Hz ordentligt utan distortion. Om du inte skall ha en skild sub kunde Earthquake vara ett alternativ, men speciellt då tror jag du kan glömma mellanregister som inte klarar av 250Hz eller så.

Comment

Originally posted by knysten View Post
      Utopia diskanter torde vara bra oberoende modell...? Med små dome mellanregister kan du få problem med att anpassa åttan under sätet då den inte sitter så optimalt med tanke på lägre mellanregistret. Jag valde själv att använda dessa i standard dörrplaceringen:
      http://www.madisoundspeakerstore.com...%22%20Midrange
      Dessa kan man dock inte rikta alls utan att de skulle sitta i vägen för fönsterknapparna (om man inte modifierar dörren rätt mycket), men jag har en HP på 200Hz-12dB/oct så basarna spelar bara upp till 80Hz/12dB/oct. De spelar nu upp till 1,6kHz. Diskanten är denna: http://www.madisoundspeakerstore.com...-deep-chamber/
      Ett alternativ kunde vara att rikta bra 3" element som kunde köras ner till kanske 250Hz. Om du skall köra med en sub - glöm det där med att det skall vara en midbas-sub under sätet. Då vill du ha en 6,5" eller 8" mid eller ännu hellre midbas som klarar av 50 eller 60Hz -> max 150Hz ordentligt utan distortion. Om du inte skall ha en skild sub kunde Earthquake vara ett alternativ, men speciellt då tror jag du kan glömma mellanregister som inte klarar av 250Hz eller så.
      Scanspeak är fina prylar. Det var husgudar under tiden då hemmahifibyggen var på tapeten...

Jag vill helst se på 8" som ett par mid-bass, då jag kommer från byggen med duktigt överslag på bastyngd.. Det kommer bli någon form av extra lösning för bas, det är inte tal om annat. Däremot försöker jag inte att fokusera på den biten först (för omväxlings skull....) utan koncentrera mig på framsystemet.
      Det visar sig att XION 8" basarna går att köpa lösa till ett pris som motsvarar ungefär både de omnämnda 8" Emphaser.

Har idag fått korn på ett par Morel 3" till rimligt pris. Dessa känns som en tämligen solid utgångspunkt. Focal diskanterna får vara någon form av första försök diskanter och se hur de låter (de är helt otestade sedan köp).

Som det ser ut nu, är det mest frågetecken kring vilken bas man skall använda. XION orginalbasen ska tydligen vara riktigt bra. Emphaser 8an är en av extremt få jag hittat som har ett monteringsdjup under 55mm - vilket gör den till kandidat. Att den inte är renodlad subwoofer utan mer som en midrange tycks vara enbart positivt med tanke på extern sub som tillkommer på sikt..

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Vilken Morel? CDM-88? Jag har fortfarande kvar mina, borde sälja. De levde dock aldrig upp till förväntingarna. Jag tyckte de var okej men inte mer. Dessutom är det också ett par dome som inte går att köra ner under ca 400Hz vackert. Inte ens Morel Supremo Piccolo diskanterna var speciellt bra i mitt tycke, så mina Morel prövningar tog slut där även om de allmänt uppskattas högt. Jag böt dem mot ett par Brax Matrix 1.1 diskanter och 2.1 mellanregister i förra bilen och de var helt underbara båda två.

Titta på ScanSpeak 10F, de kunde du rikta och de lär ska låta lika fint som 12M, men jag har ingen egen erfarenhet. De kan inte köras lika lågt, men du vinner kanske i stället på mellanregistret iom riktandet..? Priset är också mycket lägre. Midbasar kan jag inte uttrycka mig så mycket mer om än att de jag har är bra för sitt pris och tillräckligt låga för att rymmas.

Comment

Vilken Morel? CDM-88? Jag har fortfarande kvar mina, borde sälja. De levde dock aldrig upp till förväntingarna. Jag tyckte de var okej men inte mer. Dessutom är det också ett par dome som inte går att köra ner under ca 400Hz vackert. Inte ens Morel Supremo Piccolo diskanterna var speciellt bra i mitt tycke, så mina Morel prövningar tog slut där även om de allmänt uppskattas högt. Jag böt dem mot ett par Brax Matrix 1.1 diskanter och 2.1 mellanregister i förra bilen och de var helt underbara båda två.

Titta på ScanSpeak 10F, de kunde du rikta och de lär ska låta lika fint som 12M, men jag har ingen egen erfarenhet. De kan inte köras lika lågt, men du vinner kanske i stället på mellanregistret iom riktandet..? Priset är också mycket lägre. Midbasar kan jag inte uttrycka mig så mycket mer om än att de jag har är bra för sitt pris och tillräckligt låga för att rymmas.
          Det är alltså Morel Dotech Ovation 4" som mellanregister. Hittade Kittet i källaren, visar sig vara ett focal Utopia 165W, http://zselehifi.hu/termek/FO36.jpg som blir första diskanten till prövning. Och tills andra förslag dyker upp, har jag inte hittat något vettigare med extremt litet monteringsdjup än den här emphaser 8", samt Xion 8", för ungefär samma pengar (2000kr).

Ös på med mer tankar om andra aspekter som kanske inte diskuterats!

Mvh Surk

Comment

Det låter väl som ett ok alternativ för ett första set. Kör med det och rapportera sedan hur det låter. Berätta sedan också när du bestämt dig för att byta spelaren till en Alpine eller Pioneer. :-) Det lär skall vara enorm skillnad på ljudkvalitete, tyvärr. Har man budget så kan man bli tvungen att kompromissa i början, så är det ju alltid. Lycka till med allt!

Comment

Det låter väl som ett ok alternativ för ett första set. Kör med det och rapportera sedan hur det låter. Berätta sedan också när du bestämt dig för att byta spelaren till en Alpine eller Pioneer. :-) Det lär skall vara enorm skillnad på ljudkvalitete, tyvärr. Har man budget så kan man bli tvungen att kompromissa i början, så är det ju alltid. Lycka till med allt!
              Det är högst tveksamt om det kommer bli något spelar -byte- då det medför att iDriven med service check, en hel hög med inställningar för luft och värme och liknande skulle offras. Var på väg med sådanna tankar i "början" (heh, bara ngn vecka sen eller 2 jag började fundera kring bygget/fick bilen). Det ska tydligen finnas ngn direkt konverterare från optiska MOST utgången på stereon till en renodlad optisk signal som hade kunnat gå rätt in i BitOne. ...nice eh? Men bara den där djävla adaptern kostar 80% av slutstegs + högtalarbudget >.<

Troligaste setupen är nu alltså;
              1" Focal Diskanter från Utopia 165W
              4" Morel Dotech Ovation
              8" Emphaser ECP28NEO-XT4 (där endast 8" används)
              ...om affär går i lås; Audison LRx 6ch 4x77W+2X99W
              Signalen kommer från en högnivå summering av frontch + orginal frontsub till en BitOne.

...ngn form av bas.

Comment

Eller ett Audison vRx 6 Direct ;-) Äldre men bättre serie än LRx. Detta steg har alltså inga inbyggda filter. Priset i Tyskland var väl 1745€ som nytt tror jag, den sista prislistan i Finland står det 1499€ i om jag inte minns fel. Men begagnat är sällan så uppskattat som de borde vara. Därför passar det nu in i din budget.

Comment

http://ai-group.se/?tuotteet&tuote=7...MW_Upgrade_Kit

Ground Zero säljer ju ett liknande kit som kan vara värt att titta på i ditt fall

Comment

Originally posted by Stoffe View Post

Ground Zero säljer ju ett liknande kit som kan vara värt att titta på i ditt fall
                    Det var som tusan!

Hittade även ett Emphaser Kit som skulle ha rätt bra drag i sig.
                    Oavsett så är större delen av systemet köpt, så när som på steget som väntas snart

Comment

Originally posted by Stoffe View Post

Problemet med det kitet är att få plats med delningsfilterna tex!
                      sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Ser ju ut att finnas hur mkt plats som helst i dörrarna om man bara "vågar" gå bakom den mjuka isoleringen..

Comment

Originally posted by zrken View Post
                          Ser ju ut att finnas hur mkt plats som helst i dörrarna om man bara "vågar" gå bakom den mjuka isoleringen..
                          Att montera filter eller annan utrusning ute i dörren där vatten och smuts finns är inte att rekomendera.
                          En annan orsak till haverier är att man monterar filter långt bak i en dörr, kraften blir enorm då dörren slås igen med resultatet att spolar och andra lite tyngre grejor lossnar!
                          sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                            Att montera filter eller annan utrusning ute i dörren där vatten och smuts finns är inte att rekomendera.
                            En annan orsak till haverier är att man monterar filter långt bak i en dörr, kraften blir enorm då dörren slås igen med resultatet att spolar och andra lite tyngre grejor lossnar!
                            Får hålla med här, dock kan man "fylla" filtret med smältlim runt komponenter samt spraya klarlack över kretskort mm så klarar sig de mycket bättre
                            loudstore.se

loudstore på facebook

Comment

Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                              Originally posted by LETH View Post
                              Får hålla med här, dock kan man "fylla" filtret med smältlim runt komponenter samt spraya klarlack över kretskort mm så klarar sig de mycket bättre
                              Detta var ngt jag inte tänkt på. Tack!
                              Däremot är planen att inte köra filter i dörrarna alls utan gå 3-vägs aktivt framsystem + subb. (om jag nu inte fegar ur borrande i överföringen till dörren)

Vill man kan man ta sig en kik på:
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29376

(Funderar på att låsa denna tråden, då den är "färdig" för min del. Men låter den vara öppen utifall efterkommande E60 byggare kanske gjort en sökning och hamnat här

Comment

Working...
                              X