Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basval

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Basval

Tjena!

Nu är bas/-ar det enda som saknas i uppsättningen!
    Det är tänkt att det skall byggas i en Saab 900 coupe, årsm. 95.

Det som finns idag i bilen är följande:
    HU: Alpine 9855r
    Diskant/mellanregister: Amega Q-cox 350
    Midbas: Amega DRVRQ 6
    Slutsteg till Diskant/mellan: Audison VR 209
    Slutsteg till midbas: Audison VRx 2.250
    Batteribank: 2st Optima Yellowtop 1st 75Ah, 1st 55Ah.

Jag gillar att lira all sorts musik, huvudsaken är att det ska vara spelglädje i grejorna. Vill inte att något skall tappa kontrollen. Det skall helt enkelt vara party i järngrepp. Däremot får inte basen kännas påträngande eller bumlig. Jag vill ha kvickheten som i en midbas men med ett ordentligt djup. Är detta en omöjlig kombination om man inte vill kompromissa allt för mkt på ljudkvaliten?
    Som sagt, det spelas väldigt mycket olika sorters musik.

Prismässigt så vill jag HELST inte betala över 4000kr totalt. Sen om jag skall ha 1 eller 2 basar är oklart.

Steget som kommer driva sub-sidan är ett B2 Audio Mono MKII.

Alla tips är välkommna, vill dock ha en motivering till varför jag ska välja just den subben.

Mvh Linus

Re: Basval

DLS Nordica 10/12.
    Motivering? Den har vad du söker, plus att de kräver inga större lådvolymer vilket gör att de passar bra som frontsub (iaf 10an) och JA jag har lyssnat på båda vid ett antal tillfällen...senast tian frontmonterad i Skogholms bil.....

Dock finns det andra basar i samma prisklass men de har jag inte lyssnat på på samma sätt så jag kan inte ge ngn synpunkt på dem.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Har samma problem som dig just nu, Hitta "den rätta" basen.. Jag har fått provlyssna på en bas som jag vart positivt överraskad av.. Digital designs 01512 (12") Du har hifi karaktär samtidigt som du kan elda på bra ordentligt med den, Med andra ord du kan få en ståbas att låta ståbas, och du kan få konstlad bas (Hiphop dunk, skrillex osv osv..) att fläska på fin fint! spana in den vettja =)

Comment

1512 hette den visst och kostar runt 3400:- '=)

Comment

om du fortfarande letar bas så rekomenderar jag B2 audio AS12.
          Grym bas som lirar både snyggt och kan spela väldigt starkt om man vill
          Jag upplever ljudet väldigt luftigt men det saknas inte tryck!

Själv använder jag två sådana till dB-drag, men jag vet att en hel del har dem i SQ också.

Comment

Working...
          X