Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bi-wiring

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bi-wiring

Jag använder bi-wiring för hemmastereon och tror mig uppleva ett klarare ljud.

1) Förekommer bi-wiring i större utsträckning i bilstereo-världen?
    2) Någon mer som upplever att ljudet blir till det bättre, eller inbillar man sig bara?
    3) Är det slöseri med pengar kontra eventuell ljudförbättring bi-wiring medför?
    Last edited by Psycho_Squid; January 3, 2010, 17:09.
    sigpic

Re: Bi-wiring

Originally posted by Psycho_Squid View Post

Inte direkt vanligt men det finns dom som använder sig av det.
    2) Någon mer som upplever att ljudet blir till det bättre, eller inbillar man sig bara?
    Jag har testat lite på hemmastereon men inte hört någon skillnad.
    Min tro är att det är bättre att lägga dom pengarna på något annat istället som förbättrar ljudet som typ tops.
    Vis vobiscum sit!

Comment

Jag går direkt på 3an; Om du mestadels lyssnar med motorn igång, och/eller kör så är det fullständigt slöseri.

Möjligen kan du om du har en extremt bra anläggning höra skillnad i bilen, men det finns lika många som påstår att BiWiring bara är en i mängden utav dumheter som branschen skapat för att sälja sladd....

Kort svar på 1: Nej, för de som tävlar kör oftast helaktivt.
      Kort svar på 2: Jag har fortfarand einte hört ett exempel som övertygat mig, jag skulle vilja ha en riktig ABX test isåfall.

/Jonas
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Hör du skillnad på bi-wireing så har du troligen för sopiga högtalarkablar eller en fantastisk hemma-anläggning och medföljande öron.

En enkel och bra högtalarkabel är att ta två st FK-kabel, 2,5 kvadratmillimeter, och tvinna med en borrmaskin. Överkurs: ta 4 st 1,5 kvadratmillimeter och fyrfläta.
        /tycker Erik.

Comment

Har man möjligheten att köra bi-wire så är ju nästa steg bi-ampling vilket är att föredra av de två IMO
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
            Har man möjligheten att köra bi-wire så är ju nästa steg bi-ampling vilket är att föredra av de två IMO
            Jag har ju två identiska slutsteg så det vore kul att testa ihop med bi-wiring. Enligt min setup nedan, vad hade varit den mest lämpliga kopplingen? Hur hade den sett ut med andra ord?

Framsystem: 2x4" 1Ohm (2x 2Ohm parallellkopplat) samt 2x5,25" 2Ohm.
            Baksystem: 2x6x9" 2Ohm samt 10" 4Ohm.
            Slutsteg: 2x 4-kanal bryggbart samt 1x monoblock bryggbart.

Hur mycket finns det att tjäna rent ljudmässigt kan tänkas?
            Last edited by Psycho_Squid; January 5, 2010, 18:07.
            sigpic

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
              En enkel och bra högtalarkabel är att ta två st FK-kabel, 2,5 kvadratmillimeter, och tvinna med en borrmaskin. Överkurs: ta 4 st 1,5 kvadratmillimeter och fyrfläta.
              vad är anledningen till tvinningen?
              originalkablarna i min bil är tvinnade och jag funderar på att byta till otvinnade..
              för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

Comment

Jag har ju två identiska slutsteg så det vore kul att testa ihop med bi-wiring. Enligt min setup nedan, vad hade varit den mest lämpliga kopplingen? Hur hade den sett ut med andra ord?

Framsystem: 2x4" 1Ohm (2x 2Ohm parallellkopplat) samt 2x5,25" 2Ohm.
                Baksystem: 2x6x9" 2Ohm samt 10" 4Ohm.
                Slutsteg: 2x 4-kanal bryggbart samt 1x monoblock bryggbart.

Hur mycket finns det att tjäna rent ljudmässigt kan tänkas?
                Ingenting tror jag.

Större förbättring vore att inte köra framsystemet i 1ohm, som jag förstår att du har det?
                SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by jonash View Post
                  Ingenting tror jag.

Större förbättring vore att inte köra framsystemet i 1ohm, som jag förstår att du har det?
                  Offtopic: 1Ohm, just för att det drar mer ström?
                  sigpic

Comment

Offtopic: 1Ohm, just för att det drar mer ström?
                    För att steget stressas mer, distorsionen ökar (dessutom minskar dämpfaktorn, men det är förmodligen inte viktigt just i detta fall)
                    SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Anledningen att man tvinnar kablarna är för att + och - ska å så lika störningar från magnetfält som möjligt om jag förstått det rätt. Dvs efersom man tvinnar hamnar ingen kabel närmare en störningskälla än den andra.
                      Att 4fläta 4st kablar är vad jag förstått den bästa budgetlösningen. källa: http://www.svalander.se/teknik/kablar/hogtkabel.htm

Dock tror jag ej det har jättestor inverkan i en bilbullermiljö.

Comment

Nää flätat kabel gör ingen hörbar ljudförbättring. Det är dimensioneringen som man kan faila på. Vilken koppar kabel som helst duger gått med rätt dimention som sagt.

Sedan angående Bi-wiring. bi-wire = buy more wire.

Det är inte Bi-amp du menar då? För Bi-wiring kopplar du bara 2st elemnt till en kanal. (se bild)

Bi-wiring

Bi-Amp
                        Last edited by Timpolanen; March 14, 2010, 23:34.

Comment

Working...
                        X