Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga/köpa RTA Mätare?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

sorry om jag väcker en gammal tråd nu men snubblade över denna när jag letade runt efter en rta och såg att man kunde bygga en själv. sen när jag undersökte saken mer så finns det tydligen färdiga mikrofonförstärkarbyggsatser att köpa på ett ställe. så min fråga är om det är nått man måste titta efter som gör den lämpad för en bil? volt osv.

http://www.electrokit.se/index.php

där har ni sidan jag hittade och det finns två olika under byggsatser>audio

Comment

Tror jag ska ha en påbörjad liggandes 1/3 okav, gjord för 19" men, går säkert att ändra! Den kan säljas BILLIGT om den finns kvar!
      Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
      www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
      www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

http://blogg.carsnaudio.com/archives/87

Mitt tips.

Mvh
        Rutger
        Du lär så länge du lever, heter det.
        Jag tror att motsatsen är lika sann.
        Bengt Feldreich

Comment

du får gärna titta efter om du har den kvar..är intresserad av den så

problemet är att jag inte har någon iphone. kör android och hittade lite olika rta program igår men det verkar mest buggit och svårläst

Comment

då måste ju detta vara det perfekta tillfället o uppgradera sig till en iPhone..

JL´s RTA funkar bra som hjälpmedel till det som ens öron hör. Den är kanske inte ett under av precision dock..

Men det finns det ju andra appar som är så...

Mvh
            Rutger
            Du lär så länge du lever, heter det.
            Jag tror att motsatsen är lika sann.
            Bengt Feldreich

Comment

Ännu en anledning till att köra iPhone bortsett från att den såklart är den bästa luren på marknaden. Har kört JL´s program ett tag nu och det är verkligen ett superbra instrument! Anledningen till att Android är mer buggigt operativ är just för att de som gör appar till dem måste anpassa sig efter dussintals olika märken och modeller medans de som gör till appstore gör till iphone. Less trouble.

Mvh Mattias Hedin
              Last edited by Hedde; February 16, 2011, 01:25.
              DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

RTA fungerar utmärkt även på Android.

Det man bör tänka på är dock att de flesta tillverkare har mjukvara som påverkar microfonkurvan, så resultaten kan bli lite missvisande.
                /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                  RTA fungerar utmärkt även på Android.

Det man bör tänka på är dock att de flesta tillverkare har mjukvara som påverkar microfonkurvan, så resultaten kan bli lite missvisande.
                  På Androidtelefoner ja.

Mvh Mattias Hedin
                  DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/x...-Room-Analyzer
                    Borde fungera bra.
                    (Kan hända att någon redan nämnt det i tråden men orkar inte bläddra igenom)
                    Octan
                    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                    Team Ljudbyggaren

Comment

Hur står sig freewaren Room EQ mjukvaran jämfört med trueRTA?

Comment

RoomEQ är långt mer avancerat kan jag tala om, det mäter även tidsdomän vilket TrueRTA inte gör. Användbart om du ska ställa in tidskomp m.m

Annars är TrueRTA enkelt och bra. Som ren RTA slår det RoomEQ.

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                          RoomEQ är långt mer avancerat kan jag tala om, det mäter även tidsdomän vilket TrueRTA inte gör. Användbart om du ska ställa in tidskomp m.m

Annars är TrueRTA enkelt och bra. Som ren RTA slår det RoomEQ.

Att TrueRTA är enkelt vet jag. Men på vilket annat sätt slår det RoomEQ som ren RTA om man jämför den med level4 versionen av TrueRTA?

Comment

Eh som ren RTA har roomeq mindre funktioner, tror upplösningen är samma som steg 4 annars. Inte använt RTAn i REQ mycket men den verkar inte ha medelvärde funktionen, inte heller någon bra inbyggd graf kalkylator för att jämföra, addera och subtrahera mellan olika mätvärden. Kan ha fel dock.

Men alltså RoomEq är gratis och har en bra impuls mätning. Kör med den

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                              Eh som ren RTA har roomeq mindre funktioner, tror upplösningen är samma som steg 4 annars. Inte använt RTAn i REQ mycket men den verkar inte ha medelvärde funktionen, inte heller någon bra inbyggd graf kalkylator för att jämföra, addera och subtrahera mellan olika mätvärden. Kan ha fel dock.

Men alltså RoomEq är gratis och har en bra impuls mätning. Kör med den
                              För en 4-5 år sen testade jag rätt många utav freeware programmen som fanns, och det finns några till som är rätt hyfsade. Så det är bara att söka runt.

TrueRTA är ju lite mer än en RTA, det är tongenerator, oscilloskop etc. Framförallt gillar jag den stora möjligheten som TrueRTA har i att kunna spara kurvorna och superenkelt kunna jämföra kurvor i samma diagram. Sen är det ibland användbart att kunna köra extrem högupplösning. Det vanliga som Coustic och AudioControl ger är ju 1/3, medans TrueRTA ger upp till 1/24, dvs du kan hitta extrema peakar och utsläckningar med TrueRTA som du ALDRIG skulle hitta med en Coustic eller AudioControl.

/Jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Kollade på RoomEQ (v.5) nu lite mer noggrant. Den har faktiskt högre upplösning än TrueRTA; 1/48okt. REQ hade faktiskt medelvärde. Inte lika användarvänligt som TrueRTA dock. Tongenerator finns även det (fanns mer funktioner än vad jag trodde)...

Men med tanke på att REQ är gratis så är det mer attraktivt i mina ögon.

Comment

Working...
                                X