Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga/köpa RTA Mätare?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

Originally posted by ConnyK View Post
    Jag kör med TrueAudio + Behringer ECM-8000 mätmick, M-AUDIO USB Ljudkort med 48V.
    Det var den kombinationen som jag hittade till rimligt pris och med specade toleranser (TruAudio har kalibreringkurva till den micen).
    Har haft det några år och är nöjd.

RTA hjälper mig mycket med inställningar men en som är duktig på att tweeka (inte jag) är överlägset RTA instrument.
    Jag tror jag kör på ett sådant "paket" jag också , du har inte tröttnat på det och vill sälja , har ngn ngt annat tips på ljudkort(1585:-) och mic(585:-) som är lika eller "tillräckligt" bra fast för mindre pengar tas detta gärna emot!
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Mats H View Post
      Stativ? Bilen har väl liiiiite annorlunda frekvensgång om man själv sitter i?
      Vart/hur placerar du micken om du själv sitter i bilen?
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
        Han trycker in den i örat, eller näsan....

Om du vill kan du köra som Erik beskrivit, det duger en bra bit. Vill du ha bättre noggrannhet i själva hårdvaran så kan du antingen köpa ett ljudkort (PCMCIA, Firewire eller USB, väljer man själv) samt en mic som är lite bättre noggrannhet i.

Det finns dock preampar som även har 48V fantommatning som du kan bygga, med batteridrift.

Sök på Toni Engdahl, så hittar du exempel på sån skulle jag tro.

Sen får man inte glömma bort att RTA mätaren ger en de stora bitarna, med en bra mjukvara (typ INTE Coustics 1/3 dels upplösning, utan mer findetaljerat upplösning, som TrueRTA level 4 har tex) kommer man ytterligare en bit.

Men, mängden reflekterat ljud kommer du ju aldrig åt med en rosabrus + analysator, utan då får man gå på lite andra saker, och för det krävs annan programvara än TrueRTA. Men det finns en del gratisprogram för sånt med, att mäta in för tidskomp, att mäta mängden efterklang etc.

mvh Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
          Han trycker in den i örat, eller näsan....

Om du vill kan du köra som Erik beskrivit, det duger en bra bit. Vill du ha bättre noggrannhet i själva hårdvaran så kan du antingen köpa ett ljudkort (PCMCIA, Firewire eller USB, väljer man själv) samt en mic som är lite bättre noggrannhet i.

Det finns dock preampar som även har 48V fantommatning som du kan bygga, med batteridrift.

Sök på Toni Engdahl, så hittar du exempel på sån skulle jag tro.

Sen får man inte glömma bort att RTA mätaren ger en de stora bitarna, med en bra mjukvara (typ INTE Coustics 1/3 dels upplösning, utan mer findetaljerat upplösning, som TrueRTA level 4 har tex) kommer man ytterligare en bit.

Men, mängden reflekterat ljud kommer du ju aldrig åt med en rosabrus + analysator, utan då får man gå på lite andra saker, och för det krävs annan programvara än TrueRTA. Men det finns en del gratisprogram för sånt med, att mäta in för tidskomp, att mäta mängden efterklang etc.

mvh Jonas
          Nog för att det är kul att bygga själv men jag känner att jag inte riktigt har den tiden att lägga så det får bli att köpa färdigt , det ljudkortet jag fått tips om är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=46687 samt mic http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133128 , stativ/hållare till mic tänkte jag dock snickra ihop själv , är dessa produkter "overkill" tycker du eller är dem värda att satsa på? Tänkte köpa True rta level 4.
          Som jag förstår det skall man även kunna mäta db spl med true rta men då måste man väl ha en annan mic eller har jag missuppfattat?
          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Kanske kan vara ett alternativ?
            http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=audiocontrol

Comment

Originally posted by jimmy s View Post
              Jo men är inte den betydligt mer begränsad jämfört med vad jag får för ca 1000:- mer? Det lockar också mkt med att få upp resultat/värden på dataskärm och kunna leka lite mer............
              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Nog för att det är kul att bygga själv men jag känner att jag inte riktigt har den tiden att lägga så det får bli att köpa färdigt , det ljudkortet jag fått tips om är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=46687 samt mic http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133128 , stativ/hållare till mic tänkte jag dock snickra ihop själv , är dessa produkter "overkill" tycker du eller är dem värda att satsa på? Tänkte köpa True rta level 4.
                Som jag förstår det skall man även kunna mäta db spl med true rta men då måste man väl ha en annan mic eller har jag missuppfattat?
                Det är exakt dem grejerna jag har, liksom mjukvaran. Det enda jag har funderat på är om jag kanske skulle köra Firewire ljudkort istället, men då behöver man 220V matning nånstans, och då blir det inte lika mobilt så att säga. Kör man Firewire blir precisionen lite bättre, men det är egentligen overkill om jag skall vara ärlig.

Du kan mäta dB med dem grejerna, dilemmat är att mic'en inte tål mer än kanske 120dB. Så det är ganska ontressant egentligen.

mvh Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Det är exakt dem grejerna jag har, liksom mjukvaran. Det enda jag har funderat på är om jag kanske skulle köra Firewire ljudkort istället, men då behöver man 220V matning nånstans, och då blir det inte lika mobilt så att säga. Kör man Firewire blir precisionen lite bättre, men det är egentligen overkill om jag skall vara ärlig.

Du kan mäta dB med dem grejerna, dilemmat är att mic'en inte tål mer än kanske 120dB. Så det är ganska ontressant egentligen.

mvh Jonas
                  Okey! Funkar den med usb 1.1? Står visserligen det i specen men man vill ju vara säker , Har inte firewire på den laptop jag tänkt använda iallefall Och om man skaffar en mic som tål mer låt säga 140-150db , funkar en sådan då inte lika bra för "fin" mätning? Dessa kanske dessutom är svindyra?
                  Last edited by Hewi; October 27, 2009, 20:27.
                  "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jag tror jag kör på ett sådant "paket" jag också , du har inte tröttnat på det och vill sälja , har ngn ngt annat tips på ljudkort(1585:-) och mic(585:-) som är lika eller "tillräckligt" bra fast för mindre pengar tas detta gärna emot!
                    Du kan få köpa min mixer som fixar både 48v matning och som du kan koppla direkt till line-in i datorn för en 100Kr + frakt, du kommer troligen inte heller bli nöjd med den kombinationen men som tillfällig lösning funkar det
                    (det är få ljudkort som har 20-20khz med specad tolerans).

Tänker inte sälja det andra ;-)

Det är detta M-audio USB Ljudkortet som jag kör
                    http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html

Okey! Funkar den med usb 1.1? Står visserligen det i specen men man vill ju vara säker , Har inte firewire på den laptop jag tänkt använda iallefall Och om man skaffar en mic som tål mer låt säga 140-150db , funkar en sådan då inte lika bra för "fin" mätning? Dessa kanske dessutom är svindyra?
                    Har du USB 1.1 så har du ett annat problem ;-) , det kräver ingen räserpc men den måste vara hyffsad för att klara mäta (går att ställa beroende på maskin).

Skall man använda detta till db mätning är jag mer skepisk, man måste kalibrera mot något och den mätmiken är nog inte gjord för detta.
                    Last edited by ConnyK; October 27, 2009, 20:41.
                    /Conny
                    Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                    SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Vet ej om nån sån mic dessvärre...

Kolla på www.trueaudio.com ang USB stödet, det borde stå där med.
                      SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Jo jag har ju iofs en vassare laptop men tänkte att den skulle förbli hemma , enl spec på program osv så skall den(en P3 på 750mHz och 256mb ram Win2000) räcka och bli över men de kanske har "under specat"? 100:- var inte mkt pengar men jag tror jag köper m-audio kortet på en gång så har man så man klarar sig , lite mer avancerat det kortet du har ser jag men jag klarar mig nog med "lillebror".
                        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Vet ej om nån sån mic dessvärre...

Kolla på www.trueaudio.com ang USB stödet, det borde stå där med.
                          Jag tänkte mer på om du kört m-audio kortet på usb 1.1 iom att det tar strömmen därigenom , antar då att du kör usb 2.0........
                          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jag tänkte mer på om du kört m-audio kortet på usb 1.1 iom att det tar strömmen därigenom , antar då att du kör usb 2.0........
                            Hur kollar jag det?
                            SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Hur kollar jag det?
                              Om du går in i enhetshanteraren skall det stå "Enhanced" på ngn av enheterna under "Universal serial bus controllers" om du har usb2 , ev kan det även stå usb2.
                              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jag försöker sitta i bilen samtidigt som jag håller micken vid ett öra i taget och sedan gör ett genomsnitt om det skiljer. Har provat båda sätten och det skiljer en del med bara micken eller med en person i förarsätet.
                                sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Working...
                                X