Men skall man fokusera på hur man skall kunna åstadkomma det bästa i bilen gäller följande:
1. Dämpa. Allt som skramlar måste bort och alla utifrånkommande ljud oxå.
2. Absorbera tidiga reflexer. Vågat skumgummi fungerar utmärkt för huvuddelen av dessa. I stort sett allt framför lyssnaren bör dämpas. Blir ju vissa problem i en bil då man gärna vill se ut.
3. Kontrollera reflexer bakom lyssnaren. Rätt gjort hjälper det till att skapa en rumskänsla, ambiens, av att bilen är större än den verkar.
Och ja! Etiopien har faktiskt mycket vackra kvinnor och jag har sett en del!
Men en aaaaaaaaaning bitska!
Jag lovar, en Etiopiska uppblandad med Italienskt blod!
Är det någon som är singel så kan jag agera äktenskapsförmedlare!
För de som inte vet så är Etiopien det enda landet i Afrika som aldrig varit koloniserat!
Etiopien var dock ockuperat av spagettiätarna mellan 1936 - 1941
innan Etiopierna tillsammans med Britterna kastade ut Mussolinidyrkarna!
Italienarna har i princip byggt många av vägarna i Etiopien!
Den som klagar på potthål, i Sverige, i min närvaro! Han eller hon åker på en örfil av mig!
Ett år! 25 punkteringar senare!
Lucy kanske ni känner till? Hon finns i Addis och henne har jag betraktat på plats!
Lyssningsrum? Ja grottorna i Lalibela skulle vara intressanta! Inte optimala men intressanta!
Jag var tyvärr aldrig där!
Inomhus är 5mx7m ett lagom mått för att slippa massa reflexer från väggarna.
Taket ska helst kläs med brädor 22x95mm.
Tjock heltäckningmatta på golvet (för att slippa reflexer).
I vissa fall även ljudabsorbenter för stående vågor av basar i hemmabiorum är det passande med en upphöjning av golvet, med c:a 10-15cm i bakre delen av rummet ,fyllt med exempelvis isolering.
Vi kan säga som så att rumakustik är rätt mycket mer komplicerat än vad en del i LTS vill framstå, men det finns en del enkla saker man kan göra för att förbättra rum, men det är sällan så enkelt som man tror. Matta kan t.ex förstöra lika mycket som den ger...
Vi kan säga som så att rumakustik är rätt mycket mer komplicerat än vad en del i LTS vill framstå, men det finns en del enkla saker man kan göra för att förbättra rum, men det är sällan så enkelt som man tror. Matta kan t.ex förstöra lika mycket som den ger...
Visst är det så.
Vissa högtalare låter bra utan matta (behöver reflexen för att prestera ok).
Andra högtalare behöver mattan (för att dämpa oönskade reflexer).
Dock så har jag upplevt att den högtalare som jag tycker låter bäst,behöver en del dämpning i form av lite mattor på golvet samt helst någon form av dämpning på väggarna.Dock tycker jag LTS dämpar lite för mycket i min smak.Man tappar lite av den stora ljudbilden då.
Comment