Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bil och ljudbyte, behöver råd ang. bas uppsättning.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bil och ljudbyte, behöver råd ang. bas uppsättning.

Hej, min förra installation av baslåda var en PIONEER TS-W256DVC kopplad i 2ohm på ett CAD21 steg, istoppad i en 28 liters sluten låda och instängd i backluckan på en saab 9-5 sedan, den kombinationen var jag ganska nöjd med så när jag sålde bilen behöll jag basen eftersom jag har en till likadan liggandes.

Nu har jag en saab 9-3 kombi och ett ground zero GZNA 4350X 4 kanalssteg och som sagt två basar - som kopplas på antingen 2 eller 8ohm, dvs 4 eller 1ohm om jag kör båda på en gång...

Då till problemet. Med mitt nuvarande steg kan jag antingen brygga och köra på en bas igen fast då i 1 ohm och typ 1000W, eller köra båda basarna på en kanal var i 2 ohm och då "endast" få ca 220w styck eller koppla basarna i 8 ohm o brygga steget som då inte ger alls mycket effekt i 4 ohm...

Sista utvägen som det verkar luta åt är att köpa 2 nya basar på 4 ohm styck och brygga steget till dom eller en bas på 2 ohm som jag kan brygga steget på.

Mina basar tror jag att jag gav 1500:- för båda för och jag har inte lust att köpa nya för 2000:- styck, begagnat är helt ok för mig. Har ni några råd på uppsättning på mina gamla eller råd på någon/några andra basar i samma prisklass som spelar bra.

Jag lyssnar typ BARA på metal och jag spelar inte i 120 db så jag vill bara ha nåt som låter bra på låg volym och har bra tryck som min förra bas, som även tryckte på bra i 20hz också

Tror jag fått med den mesta infon, jag har en pioneer p88rsII och ett DLS UR35i framsysten till detta.
    Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

Pioneer PRS!

Re: Bil och ljudbyte, behöver råd ang. bas uppsättning.

Testa o köp ett monosteg till basarna?

Comment

Antar att basarna har dubbla 4 ohms spolar? Frågan är om steget är 2 ohm mono stabilt.
      Isf är det väl bara parallell koppla spolarna på basen och brygga på 2 kanaler. Alltså köra ena basen på 2 kanaler och den andra basen på de andra 2 kanalerna bryggat och testa..tycker du effekten inte räcker till får du köpa ett mono steg isf...
      Alpine Audison !GENESIS DLS

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

Comment

Ville91>> Jo jag är sugen på ca 1000w till dom båda :P Får se hur det låter med bara detta steg först om jag nu får ihop det

Hmm, glömde visst o säga en sak, eller jag skrev kanske lite luddigt. Jag tänkte det skulle räcka med 2 kanaler till mitt framsystem och 2 kanaler till basen/basarna...

Jag vet att steget är 1 ohm stabilt iallafall, (stereo eller mono vetifan) men vad skulle rekommenderas då? Att köra basarna på en kanal var i 2 ohm eller att koppla ihop basarna till 4 ohm (för det går väl?) och sen brygga två kanaler till det? Antar att man får lyssna sig fram, som vanligt Men vad skulle ni göra?

Pioneer PRS!

Comment

Kör med 1 bas.

Pierre
          SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Jo jag ska testa en bas först, sen får jag väl lyssna o se hur det låter som sagt... Och om jag orkar så blir det nåt test m båda men då måste jag bygga en låda till.

Annars blir det nog en 2 ohms bas på inköpslistan som mår gott med 1000w Några förslag? Alltid roligt o höra några förslag, fast den behöver ju inte kosta mer än 1000:- begagnad.

Pioneer PRS!

Comment

Nu är jag inte med riktigt, men pratar vi fortfarande om ett 4 kanals steg? Verkar inte vara dålig effekt i det om det lämnar 2x 1000 watt i (bryggat) i 2 ohm.....
              Men som Pierre skrev så skulle jag nog oxo köra på 1 bas, känns inte ens som det skulle vara värt att testa med 2 basar i stereo, men det är väl kanske bara jag...

Comment

Jo det är ett 4kanalssteg med det lämnar 1000w i 1 ohm. Som mina basar är nu kan jag bara köra med båda i 2 ohm. Och då lämnar det nog bara runt 450w.

Pioneer PRS!

Comment

ja jag såg att det lämnade duktigt med effekt :P
                  Dock så vart ju THD väldigt hög om du vill ha ut den effekten.
                  Iaf så har dina basar dubbla 4 ohm spolar vilket innebär att en bas kan du koppla i antingen 2 eller 8ohm, med 2 basar blir det allså 1,4,eller 16ohm på steget beroende på hur du kopplar det.
                  Och eftersom steget inte är 1ohm stabilt i mono (bryggat) så får du antingen köra basarna 2ohm var spolarna parallellkopplade och sen seriekoppla båda basarna till 4 ohm totalt eller bara köra med 1bas i 2ohm (bryggat) vilket dem flesta skulle råda dig till.
                  Vet ju iofs inte vad du har för HU och så men visst kan du köra en bas på varje kanal, fortfarande i 2ohm/st men då får du nog ha separata lådor, samt att dem kanske inte spelar exakt lika, men detta ska jag låta vara osagt då jag sj aldrig kört så men visst går det..

Vet inte om du blev något klokare på detta svar men :P

Comment

Hehe, näe det blev jag inte

För det jag inte hängde med på var att jag skulle köra en bas bryggad i 2 ohm...? Bara basen är ju på 2 ohm o när jag bryggar på bara den så blir det väl 1 ohm mono som inte steget klarar? 1 ohm stereo stabilt är det iallafall om det nu hjälper nåt

HU har jag en pioneer p88-rsII.

Pioneer PRS!

Comment

Nej, ger du steget 2ohms last så är det 2ohms last, lasten blir ju inte lägre bara för att du bryggar det!
                      Så en bas kan du koppla i 2ohm bryggat.

Comment

Originally posted by Iwa View Post
                        Hehe, näe det blev jag inte

För det jag inte hängde med på var att jag skulle köra en bas bryggad i 2 ohm...? Bara basen är ju på 2 ohm o när jag bryggar på bara den så blir det väl 1 ohm mono som inte steget klarar? 1 ohm stereo stabilt är det iallafall om det nu hjälper nåt

HU har jag en pioneer p88-rsII.
                        Klarar steget av ett ohm stereo så klarar det av 2 ohm mono bryggat ja.

Originally posted by jokko23 View Post
                        Nej, ger du steget 2ohms last så är det 2ohms last, lasten blir ju inte lägre bara för att du bryggar det!
                        Så en bas kan du koppla i 2ohm bryggat.
                        Ursäkta?
                        Ett stereosteg får man se lite annorlunda än ett monosteg.
                        Eftersom man använder två kanaler för att skapa en så halverar man belastningen (rent elektriskt internt i steget, eller fördubblar i detta fall eftersom vi närmar oss kortslutning) eftersom en kanal får ta hand om den negativa fasen och den andra tar hand om den positiva fasen.
                        Detta medför att den totalalasten blir 2 ohm per kanal om man har en 4 ohms bas, 1 ohm per kanal om man har en 2 ohms bas osv osv....

Eftersom hans steg klarar av 1 ohm stereo så klarar det 2 ohm mono.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Ne det va lite fel uttryckt av mig kanske visst, men om man bryggar 2 kanaler så står varje kanal för hälften av belastningen. Men det jag menade var att klarar det 2ohm mono så kan man ju koppla på en 2ohm bas, basen blir ju inte 1ohm bara för att man bryggar,men visst så hamnar halva belastningen på vardera kanal och blir således 1ohm/kanal....men belastningen är ju fortfarande 2ohm. det jag vill ha sagt är ju att man kan koppla på den lasten som steget enligt spec klarar av. Så klarar steget 2ohm kan man ge det 2ohm, sen får man hålla koll på om det är mono eller stereo.

Comment

Working...
                          X