Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Är det jag som ser dubbelt eller ska du ha två 6to8? :O Säger som föregående, valet och kvalet mellan en sån eller H800.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Tja....såvida du inte har smuttat på för mycket stark glögg så kan jag nog garantera att du inte ser dubbelt iallafall.
      Fortsättning följer som det heter.
      Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
      Ljudbyggaren

Comment

Härligt!
        God jul!

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by Expoze
          Testa dig fram är mitt tips, sno ihop nån enkel låda och se vad som händer helt enkelt.
          Mina Gladen 3" ändrade karaktär en hel del när de fick en liten låda att spela i.
          ...kan du beskriva på vilket sätt?

Comment

Tja, jag har provat väldigt mycket olika kombos med de där nu, har märkt att nästan vad man än gör så händer det något som ger en aha-upplevelse. Faktiskt första gången jag provat mig fram med så många olika kombos för att se vad som händer. I just detta fallet så har jag märkt att en låda på 3-4dl med lite ull i och on-axis montering verkar vara helt rätt, iallafall i min bil och med min smak. Provad tex att ha dem i brädans orginaluttag, riktade mot rutan och det funkade inte alls, mellanregistret tog över helt och diskanten försvann. Fritt monterade i luften blir de riktigt känsliga för riktning, räcker med att tippa på huvudet lite för att höra skillnader. Provade i ett par små koppar av aluminium som inte gav mycket luft bakom och det blev lite tråkigt och livlöst ljud. Tillslut hittade jag iallafall det som jag var mest nöjd med då. Det funkar ju garanterat olika för alla, med alla faktorer som ska spela in, bil, element, musik, öron, personlighet, montering, vinkling, slutstegskaraktär osv..... listan är oändlig. Jag har kommer i fortsättningen, när jag bygger till mig själv iallafall, labba extra mycket med allt som spelar från 100Hz och uppåt. I mitt tycke är det där man hittar mest aha-upplevelser.
            Detta var bara lite tankar från mig om det hela då, troligen finns det andra som tänker och tycker på helt andra sätt och har andra upplevelser. Det är därför det är viktigt för alla att prova sig fram lite och se vad som händer.

sigpic

Samarbetspartners:
            Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by Expoze View Post
              Tja, jag har provat väldigt mycket olika kombos med de där nu, har märkt att nästan vad man än gör så händer det något som ger en aha-upplevelse. Faktiskt första gången jag provat mig fram med så många olika kombos för att se vad som händer. I just detta fallet så har jag märkt att en låda på 3-4dl med lite ull i och on-axis montering verkar vara helt rätt, iallafall i min bil och med min smak. Provad tex att ha dem i brädans orginaluttag, riktade mot rutan och det funkade inte alls, mellanregistret tog över helt och diskanten försvann. Fritt monterade i luften blir de riktigt känsliga för riktning, räcker med att tippa på huvudet lite för att höra skillnader. Provade i ett par små koppar av aluminium som inte gav mycket luft bakom och det blev lite tråkigt och livlöst ljud. Tillslut hittade jag iallafall det som jag var mest nöjd med då. Det funkar ju garanterat olika för alla, med alla faktorer som ska spela in, bil, element, musik, öron, personlighet, montering, vinkling, slutstegskaraktär osv..... listan är oändlig. Jag har kommer i fortsättningen, när jag bygger till mig själv iallafall, labba extra mycket med allt som spelar från 100Hz och uppåt. I mitt tycke är det där man hittar mest aha-upplevelser.
              Detta var bara lite tankar från mig om det hela då, troligen finns det andra som tänker och tycker på helt andra sätt och har andra upplevelser. Det är därför det är viktigt för alla att prova sig fram lite och se vad som händer.
              Det här var väldigt intressant!
              Det är en sak att vara "medveten" om hur viktig installationen är för att komponenter skall komma till sin rätt. En helt annan att ta tid, energi och att faktiskt prova sig fram med olika varianter när det väl spelar.
              Suger i mig av varianterna på temat här, speciellt med hänsyn till volym & dämpning.

Comment

Därför jag inte stressar fram bygget denna gången, jag tar mig helt enkelt mer tid till att prova istället för att fokusera på ett datum. Är jag inte klar till säsongens början så är jag inte det helt enkelt. Det blir roligare om jag blir riktigt nöjd med resultatet.

sigpic

Samarbetspartners:
                Ljudbyggaren

Comment

Hoppas att du når ett resultat som du är riktigt nöjd med nästa år! Ska bli väldigt kul att höra det du kommer fram till. Mina PRO80 sitter numer i en kompis Merca, lite provisoriskt för tillfället.
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Inte helt otippat att få flest aha-upplevelser över 100Hz. Det är ju trots allt 8 oktaver uppåt, och bara 2 nedåt för hela hörbara området men det finns ahaupplevelser i basregistrena med!
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Jo, jag hoppas på både en och två aha-upplevelser åt det hållet oxå framåt våren.

sigpic

Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

Comment

Jo, jag hoppas på både en och två aha-upplevelser åt det hållet oxå framåt våren.
                        Jag hade en sådan i dag då det pumpades ut X mas techno på Ljudbyggaren
                        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                          Jag hade en sådan i dag då det pumpades ut X mas techno på Ljudbyggaren
                          En??? Jag ska ha 2!

sigpic

Samarbetspartners:
                          Ljudbyggaren

Comment

Nytt år, ny energi påfylld i knoppen. Byggidéerna sprudlar igen och det är dags att ta tag i och styra upp det här. Får bli ett ordentligt ryck nästa ledighet tror jag bestämt.

sigpic

Samarbetspartners:
                            Ljudbyggaren

Comment

Kul att höra! Kan nog vara bra att ta ett lite längre uppehåll nån gång för att sen kunna "börja om" med nya ideèr och inspiration. Själv är jag väldigt dålig på det och kommer ständigt på saker att förändra eller som jag vill bygga. Men kämpa på nu så man får ett nytt kul bygge att lyssna på i sommar!
                              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Nytt år, ny energi påfylld i knoppen. Byggidéerna sprudlar igen och det är dags att ta tag i och styra upp det här. Får bli ett ordentligt ryck nästa ledighet tror jag bestämt.
                                Grattis.......kul att ngn har bygglust
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
                                X