Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Grafen jag postade är på frekvensgång, inte dist. Disten för just det elementet är lite svårt att hitta, men här är en på systerelementet i Excel-seien som använde samma konmaterial och fasplugg.

Där ser man att den större delen av dist i elementet kommer från 3 kHz och uppåt, och då jobbar delningsfiltret en del. Det är 12 dB vid 2,5 kHZ så vid 3 kHz har den nominellt dämpat ca 2 dB. (=inte särskilt mycket) Nu har filtret även ett notchfilter som jobbar med peaken mellan 500 och 3000 Hz så även det kan påverka dämpningen en del.

Som jämförelse är det här en distrosionsplot från en Scan-Speak illuminator.

Som synes har detta element en mer jämn distrosionsfördelning över hela frekvensområdet. Det betyder inte alls att det låter bättre för det, utan det är mer en effekt av främst konmaterialet (metall vs coatat papper) och vad man föredrar är en smaksak och vad som funkar bäst i systemet.
    /tycker Erik.

Comment

Nu har man låtit bilen stå undanställd en vecka.
      Har gjort allt jag kunnat för att glömma allt om ljudet i bilen sen dess och provade i morse att gå ut igen med färska öron och provade först mitt 5-channel och sen Zero-4 och intrycken från förra provlyssningen består.
      Vet att det finns lite synpunkter på detta med ljudet från Genesis och jag har väl funderat lite på det. MIna 5-channel tillhör de tidigaste tillverkade Serie-3 stegen, de har inte ens uttag för basfjärr, dvs de är över 10 år gamla. På denna tiden har onekligen Genesisarna utvecklats en del oxå, sen har ju just dessa exemplar försämrats lite med åren med kondingar som torkar ur osv. Hade jag gjort samma jämförelse med mina 5-channel mot ett par nya DMA eller DMX så hade jag säkert hört lika stora skillnader där som jag gjorde mot Mosconit, knappast exakt samma skillnader men ändå.
      Nog talat om detta nu. Jag har konstaterat att jag verkligen vill bygga med dessa Mosconi så nu har planerna börjat smidas för hur montering ska ske. Ska försöka höja ribban ett antal steg från förra bygget och det innebär även att försöka tänka på så mycket detaljer som möjligt redan nu. Mycket blir det att hålla i huvudet så det är väl snart dags att börja omsätta lite av det i praktiken så man kan bereda plats för nya tankar i skallen.
      En sak är säkert, det här känns jävligt bra hittills!
      Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
      Ljudbyggaren

Comment

Det är förresten ofta man nämner just vitt i samband med Mosconi.
        Zero-stegen är dock inte vita utan har en matt borstad aluminumyta som är svårfångad på bild när man inte har en vettig kamera men jag lyckades någorlunda och tänkte visa för de som är intresserade.

sigpic

Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

Comment

Jag tror du blir nöjd med Mosconi.

Ville bara inflika lite snabbt:

Jag labbade lite med Genesis förra året.Jämnförde 5channel,dual mono,four channel och DMX.Mot varann.

Min slutsats blev att ju större steg,desto lugnare och dynamiskare ljud.

Ett tips om man har ett genesis 5channel.är att bara använda 2 kanaler,då räcker nätdelen till bättre,och 5channel presterar riktigt bra,man får en helt annan dynamik,och ljudet blir inte alls lika vasst/ljust.

Skillnaden mellan Dual mono och DMX,är att dual mono har ett lite mer markerat mellanregister,medan DMX låter mer linjärt.
          Last edited by Välljudsfantast; October 1, 2012, 16:36.

Comment

Angående Mosconis färger så finns vad jag sett alla steg utom Serie One som vita och silver/Alu.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Händer inte mycket just nu.
              Mest jobbar och förbereder för vintern och det stereorelaterade ligger till provlyssning och planering. Har iallafall tagit ett ryck och rensat ur lite ur bilen, känns som ett riktigt kul kapitel har tagit slut nu, hoppas att nästa kapitel blir minst lika spännande och kul!

Plockat ut de gamla lådorna nu, 3,5år fick de sitta kvar.

Det gamla slutstegsracket är ute, sista Genesiset oxå. Ligger ett ensamt Mosconi Zero4 här och agerar provlyssningsbänk. Det känner sig nog lite ensamt men här ligger en kompis och väntar på att det ska bli ett nytt rack ihopsnickrat där de kan få sällskap.

Ryckt ur a-stolparna med Amegorna oxå. Trodde att jag skulle ha en chans att bli av med dem kompletta men det verkar inte bli så. Får väl såga upp dem istället så jag kan börja på det nya projektet hit.

Allt för nu, planerandet får fortgå ett tag till.

sigpic

Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

Comment

Händer inte riktigt så mycket man vill, men lite iallafall.
                Dags att slakta mina gamla a-stolpar iallafall så man kanske kan ta sig an dem framöver.

Lite körning med tigersåg så var slakten i full gång.

Lite svett senare så var slakten fullbordad.

Snart kanske man kan börja bygga ordentligt!

sigpic

Samarbetspartners:
                Ljudbyggaren

Comment

Fått hem en lågnivåkabel som känns intressant.
                  Gladens Zero som ju passar bra namnmässigt i detta bygget.
                  Textilstrumpad och gedigna tunga kontakter med möjligheter att justera storleken på både stiftet och hylsan lite. Ska bli kul att koppla in den i bilen istället för mina hemmabyggda nödlösningar från förra säsongen.

sigpic

Samarbetspartners:
                  Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by Expoze View Post
                    Fått hem en lågnivåkabel som känns intressant.
                    Gladens Zero som ju passar bra namnmässigt i detta bygget.
                    Textilstrumpad och gedigna tunga kontakter med möjligheter att justera storleken på både stiftet och hylsan lite. Ska bli kul att koppla in den i bilen istället för mina hemmabyggda nödlösningar från förra säsongen.
                    Var riktigt försiktig med dem där RCA kontakterna framförallt när du skall ta ur dem. Roterar du RCA kontakten åt fel håll samtidigt som du drar så kommer du få med dig RCA höljet i enheten de satt i....

Jag gillar konstruktionsidén med att de skall ge bra kontakt, men det är en katastrof ur användarsynpunkt. Vet inte hur många som hört av sig och vill veta hur man får tillbaks signaljorden i sitt slutsteg...

//J
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Bra synpunkt, det har jag aldrig reflekterat över, eller råkat ut för själv trots att jag haft liknande kontakter förr. Jag brukar alltid dra kontakter rakt ut, men tittar man på dessa så kanske man ska vrida den svagt motsols samtidigt. Levde man i en perfekt värld så hade man ju satt dit sina kablar och sen aldrig behövt/velat lossat dom igen men hur stora är oddsen att det blir så?

sigpic

Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by jonash View Post
                        Var riktigt försiktig med dem där RCA kontakterna framförallt när du skall ta ur dem. Roterar du RCA kontakten åt fel håll samtidigt som du drar så kommer du få med dig RCA höljet i enheten de satt i....

Jag gillar konstruktionsidén med att de skall ge bra kontakt, men det är en katastrof ur användarsynpunkt. Vet inte hur många som hört av sig och vill veta hur man får tillbaks signaljorden i sitt slutsteg...

//J
                        Du menar som med PG kablarna....lyckades få med mig rca honorna från min P9 box när jag skulle lossa på dom kontakterna, men de var nog inte slitsade.

Trevligt med färdigstrumpade kablar
                        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Samma sak med mina Supra Sword, sjukt lätt att dra åt för hårt,
                          sigpic

Ägare av DekorTeknik
                          Gå in och gilla!

Comment

Står lite stilla på byggfronten. Vädret är inget vidare och jag har ett par veckor brottats med nån sjukdom eller infektion som varken vill blossa upp helt eller ge med sig. Har typ ingen som helst energi till övers efter att man tagit sig igenom det vanliga jobbet. Irriterande som tusan men det är bara att bita ihop.
                            Gjorde dock ett ebayfynd häromdagen.

Ett nytt orginallarm till bilen, inte helt fel att ha in ett larm kanske....
                            470:- inkl frakt känns det som att det var värt.
                            Planerandet för ljudbygget går iallafall framåt, bitarna trillar på plats och det känns bra.

sigpic

Samarbetspartners:
                            Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by jonash View Post

//J
                              Tur att det finns steg med riktigt bra rca kontakter .

Comment

Originally posted by Välljudsfantast View Post
                                Tur att det finns steg med riktigt bra rca kontakter .
                                Gilla (extra) på den!

Pierre
                                SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Working...
                                X