Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"
Tja, då har man lyssnat lite, eller ja, nån timme med lite olika musik och även växlat mellan Genesis och Mosconi Zero4.
Hör jag skillnad? Jodå, en hel del. Visserligen är jag ingen expert men detta är mina egna observationer och det handlar om mina öron och min bil, vet inte hur andra tycker/kommer att tycka.
Genesis är lite varmare och mycket mer förlåtande, det första som slog mig med Zero steget var hur mycket mer detaljer i bakgrunden som hördes, både på gott och ont, det har betydligt kvickare midbas och det blev mycket lättare att höra skillnad på olika toner i basregistret. Likadant i de högsta tonerna, där låg nog största skillnaden. Genesis-steget rundar av de höga tonerna lite mer än Zerot som återger allt betydligt kraftigare och mer exakt.
Genesiset är med andra ord lite mysigare och lättare att lyckas med men med bra skivor så blir det riktigt intressant att lyssna på Zero som återger så mycket som man inte har hört innan.
Nu har jag ju kört detta på 6,5orna i dörren och 3orna liggande uppe på brädan så det är ju inte optimalt monterat ännu men jag har ryckts med av det kvickare ljudet såpass att jag bestämde mig för att Zero4 får bli kvar här hemma och dessutom får det sällskap av ett Zero3 som ska få driva vad det nu blir i basar i bilen.
Bägge skönheterna brevid varandra.
Bild från bilen utan lock över Zero4.
Som det känns så blir nog mina 5-channel kvar i familjen tillsvidare, jag har ju ändock den stora flänsen och det kan bli snyggt i skuffen på Taunusen såvida jag inte får nåt bra bud på det paketet.
Tja, då har man lyssnat lite, eller ja, nån timme med lite olika musik och även växlat mellan Genesis och Mosconi Zero4.
Hör jag skillnad? Jodå, en hel del. Visserligen är jag ingen expert men detta är mina egna observationer och det handlar om mina öron och min bil, vet inte hur andra tycker/kommer att tycka.
Genesis är lite varmare och mycket mer förlåtande, det första som slog mig med Zero steget var hur mycket mer detaljer i bakgrunden som hördes, både på gott och ont, det har betydligt kvickare midbas och det blev mycket lättare att höra skillnad på olika toner i basregistret. Likadant i de högsta tonerna, där låg nog största skillnaden. Genesis-steget rundar av de höga tonerna lite mer än Zerot som återger allt betydligt kraftigare och mer exakt.
Genesiset är med andra ord lite mysigare och lättare att lyckas med men med bra skivor så blir det riktigt intressant att lyssna på Zero som återger så mycket som man inte har hört innan.
Nu har jag ju kört detta på 6,5orna i dörren och 3orna liggande uppe på brädan så det är ju inte optimalt monterat ännu men jag har ryckts med av det kvickare ljudet såpass att jag bestämde mig för att Zero4 får bli kvar här hemma och dessutom får det sällskap av ett Zero3 som ska få driva vad det nu blir i basar i bilen.
Tja, då har man lyssnat lite, eller ja, nån timme med lite olika musik och även växlat mellan Genesis och Mosconi Zero4.
Hör jag skillnad? Jodå, en hel del. Visserligen är jag ingen expert men detta är mina egna observationer och det handlar om mina öron och min bil, vet inte hur andra tycker/kommer att tycka.
Genesis är lite varmare och mycket mer förlåtande, det första som slog mig med Zero steget var hur mycket mer detaljer i bakgrunden som hördes, både på gott och ont, det har betydligt kvickare midbas och det blev mycket lättare att höra skillnad på olika toner i basregistret. Likadant i de högsta tonerna, där låg nog största skillnaden. Genesis-steget rundar av de höga tonerna lite mer än Zerot som återger allt betydligt kraftigare och mer exakt.
Genesiset är med andra ord lite mysigare och lättare att lyckas med men med bra skivor så blir det riktigt intressant att lyssna på Zero som återger så mycket som man inte har hört innan.
Låter så typiskt......italienskt. Låter som att Mosconisteget är mer analytiskt än Genesis.
Dock delar jag din åsikt om Genesis
Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"
Mycket spännande och "förståerlig" beskrivning av skillnader mellan stegen!
Det är ju frågan om det går att inte bli sugen på ett sådn t här nytt Mosconi? =D
De verkar fantastiska. Spec att komma bort från att välljud måste handla om att ljudet skall låta så varmt och närgånget som utandningsluften på en jazzsångerska. ...man vill ju höra besticken slammra i bakgrunden
Mycket spännande och "förståerlig" beskrivning av skillnader mellan stegen!
Det är ju frågan om det går att inte bli sugen på ett sådn t här nytt Mosconi? =D
De verkar fantastiska. Spec att komma bort från att välljud måste handla om att ljudet skall låta så varmt och närgånget som utandningsluften på en jazzsångerska. ...man vill ju höra besticken slammra i bakgrunden
Vill du höra bestick som slamrar.....lyssna på Judas Priest - Metal Gods
Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"
Vi kan nog lugnt säga att alla komponenter färgar ljudet.
För att ta ett exempel som du nämde, Lotus Reference (som jag själv tycker är rätt trevliga) har en distrosion på flera procent (det har alla dynamiska högtalare) och en frekvenskurva (för sexan) som ser ut så här:
D.v.s allt annat än rak.
Så den färgar helt klart. Sen att den gör det på ett sätt som du uppfattar som positivt är ju en annan sak, och en fråga om smak och erfarenhet.
Det jag skulle vilja lägga till är att den ljudmässiga skillnaden mellan olika steg, monterat i bil är relativt liten gentemot alla andra komponenters inverkan, inte minst monteringen.
Med ett par varmt Biaserade steg (t.ex Genesis) så fungerar ett par högupplösta högtalare (som Lotus) bra, med något mer återhållet som t.ex DynAudio kan ett mer upplöst steg (t.ex tydligen nu nämda vita steg) vara en smakligare kombination.
På samma sätt kan det bli antingen för "mysigt" med vissa kombinationer eller för "på" med andra. Men som sagt smak och referenser samt inte minst hörsel skiljer från person till person, så att lyssna själv efter vad man gillar, är mycket vettigare än att ta ljudråd via internet.
Last edited by Robsarve; September 27, 2012, 11:44.
Vi kan nog lugnt säga att alla komponenter färgar ljudet.
För att ta ett exempel som du nämde, Lotus Reference (som jag själv tycker är rätt trevliga) har en distrosion på flera procent (det har alla dynamiska högtalare) och en frekvenskurva (för sexan) som ser ut så här:
D.v.s allt annat än rak.
Så den färgar helt klart. Sen att den gör det på ett sätt som du uppfattar som positivt är ju en annan sak, och en fråga om smak och erfarenhet.
Det jag skulle vilja lägga till är att den ljudmässiga skillnaden mellan olika steg, monterat i bil är relativt liten gentemot alla andra komponenters inverkan, inte minst monteringen.
Med ett par varmt Biaserade steg (t.ex Genesis) så fungerar ett par högupplösta högtalare (som Lotus) bra, med något mer återhållet som t.ex DynAudio kan ett mer upplöst steg (t.ex tydligen nu nämda vita steg) vara en smakligare kombination.
På samma sätt kan det bli antingen för "mysigt" med vissa kombinationer eller för "på" med andra. Men som sagt smak och referenser samt inte minst hörsel skiljer från person till person, så att lyssna själv efter vad man gillar, är mycket vettigare än att ta ljudråd via internet.
Delas inte sexan av filtret innan den kommer upp i distrosion?Eller finns det ändå kvar?
Comment