Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"
Kontakten förefaller vara en gsm antenn, däremot finns det tydligen bakom handskfacket nånstans en kabel som går till gps-antennen. Original sitter gps enheten i handskfacket nämligen. Ska se om det går att koppla på en vanlig garmin på den.
För att återgå till ljudbiten, blir att göra lågnivåkablar själv då jag fått tag i bra material riktigt billigt, dessutom är det roligare att göra själv.
Sitter och provar lite nu och vad tror ni om detta stuket? Märkningar kommer givetvis gömmas under covers sen men de är ju bra att ha.
Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"
Kul med positiva kommentarer, men jag trodde att folk skulle hugga direkt på att jag hade en rca med röd markering på en kabel det står left på.
Ska försöka bestämma slutstegsplacering i morgon och när det är spikat kan jag börja tillverka mina kablar.
Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"
Tackar.
Det är Partex Promarker, finns både som krympslang och vanlig slang. Just detta är vanlig slang som bara råkade passa bra i storlek. Direktlänk
Last edited by Expoze; January 8, 2012, 17:46.
Reason: Länkat
Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"
Ägnat en stund år slutstegsplacering idag. Mina ursprungliga planer gick i stöpet så det fick bli det näst bästa alternativet istället. Sågade till en platta som kommer sitta längst bak i reservhjulsbaljan och testade lite placering på den. Den får vi nog bygga vidare lite på men nu finns det iallafall en fungerande plan.
Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"
Fortfarande sviter från lunginflammationen....den tog nog värre än jag trodde. Blir inte så mycket gjort utomhus pga det utan måste nog leta rätt på ett varmgarage som jag kan låna en dag för att det ska ske några större framsteg i bilen.
Kan dock inte låta bli att fixa lite när man sitter inomhus och degar så jag har lött ihop lite lågnivåkablar. Tar sin lilla stund att snickra ihop dem men det är det värt.
Så här blir de iallafall.
Ett litet tips ifall någon som är ovan att löda läser detta är att man med fördel kan sticka fast rca-kontakten i en annan kontakt när man löder. Dels får man en stabil hållare av kontakten och dels finns det ingen risk att mitt-stiftet flyttar sig vilket det lätt gör på billigare kontakter ifall man värmer en gnutta för mycket.
Sen har jag konstaterat en sak som jag inte blev så glad för. När jag kör min HU aktivt så kan jag inte köra ner filtret i 2 av kanalerna lägre än 1kHz, inte heller stänga av det..... Detta innebär att jag blir tvungen att köra middarna i dörrarna betydligt högre än jag tänkte från början men så får det ju bli såvida jag inte lyckas komma på nåt eller om någon annan har ett tips. Alternativet kan vara om jag får tag i ett schema på HU´n så kanske med en jävla tur att det går att brygga förbi filtret om det körs över en separat krets men sån tur har man väl inte.
Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"
Är du säker på att du inte kan få ner filtrena lägre? Vet att iaf i nyare Alpineenheter kan man ändra diskanternas läge från Factory (nedre gräns vid 1KHz eller nåt sånt) till Users (likadana filter som övriga kanaler). Men det kanske inte är lika på din som är lite äldre.
Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"
Får prova mig fram när jag börjar installationen men har jag tolkat instruktionsboken rätt så går det tyvärr inte. Instruktionsboken känns lite otydlig på vissa punkter dock så om någon som läser detta har kört med en 7998 så skulle jag uppskatta om personen ifråga kan svara på ett par frågor.
Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"
Verkligen dags för en uppdatering här.
Har dock inte hänt alls så mycket som jag hade velat men lite iallafall.
Allt kablage till bilen ligger färdigt och väntar på att monteras in, hållare till batteri och slutsteg är uttänkt och påbörjat men kan inte slutföras innan dämpmattorna sitter på plats. Just dämpningen är det stora problemet just nu men förhoppningsvis har jag ett ställe jag kan vara på i värme i nästa vecka och då kan det börja hända lite mer saker igen.
Har tillverkat ett par monteringsringar till mina Amega 3,5or som ska sitta på brädan fram. Finns inte plats att montera dem underifrån tyvärr så jag har valt att sätta monteringsringen på ovansidan.
Tog hjälp av en jobbarkompis efter jobbet häromdan och vi hjälptes åt att slänga ihop ringarna.
Utgick från lite rejält plattjärn som sågades till ett par kvadrater.
Drog ihop dem med en bult och satte upp dem i svarven så man fick rätt grundform på dem och samma yttermått.
Sen var det bara upp i svarven igen och börja få fram formerna jag var ute efter.
Amegorna var sedan innan modifierade med borttagna galler och nerklippta fästöron. Jag klippte bort fästöronen helt nu och fick riktig sugpassning in i monteringsringarna.
Kompletterade sen med bilens originalgaller. Ska bara ha tag i vinyl nu som passar mot brädan så ska ringarna kläs i det.
Det blev som sagt ingen stor uppdatering men mer kommer vad det lider.
När jag kör min HU aktivt så kan jag inte köra ner filtret i 2 av kanalerna lägre än 1kHz, inte heller stänga av det..... Detta innebär att jag blir tvungen att köra middarna i dörrarna betydligt högre än jag tänkte från början
Hej Christopher!
Tror dessvärre att du blir tvungen att köpa dig ytterligare ett aktivt delningsfilter
eller en annan HU, om du ska kunna lösa delningsbiten aktivt på det sätt som du
tänkt dig. För precis som du redan nämnt så går det dessvärre tyvärr inte att köra
din HU som "flat" i diskantregistret, när du använder dig av det inbyggda 2 eller 3-
vägs aktiva delningsfiltret.
Har i ett tidigare liv nämligen också gjort en liknande, ska vi säga tankevurpa, med
en HU med aktiva filter endast för ett 3-vägssystem, där jag egentligen hade behövt
en HU med aktiva delningsfilter för ett 4-vägssystem......shit happens when you party
naked
Vad har du för möjligheter att dela aktivt via dina slutsteg, och i så fall vid vilka frekvenser?
Förövrigt kul att se fler "hemmifrån", som intresserar sig för denna idioti
Comment