Announcement

Collapse
No announcement yet.

Danish Speaking Audi Powered By Sweet Italy

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Danish Speaking Audi Powered By Sweet Italy

Tror det kan bli riktigt riktigt bra om du får till installationen.
    Äntligen en "Dynaudio bil" byggd helt för SQ .
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
      Sa han som inte var så säker på det här med avsäkringar
      Bla bla bla... Jag tycker nog allt att Jens och Robsarve var lite väl petiga, eller så var det jag som inte lyckades kollra bort dom med min förvirrande beskrivning... Men nog med OT nu, ut och bygg! Här får du inget gjort.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Trevligt med en till som kör dynaudio!
        Hur lyder monteringsplanen? I övrigt verkar du ha en bra setup! Har länge varit nyfiken på hur dynaudio låter med mosconi

Som en liten hint funkar ju mw182 bra openair och låter fint även vid högre frekvenser
        Såg att du har 172 som mid och 182 som sub

Lycka till med projektet! Kan ju inget annat än bli bra med den setupen!

Mvh
        Last edited by sidny; November 15, 2011, 09:17.
        Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

Originally posted by Hewi View Post
          Tror det kan bli riktigt riktigt bra om du får till installationen.
          Äntligen en "Dynaudio bil" byggd helt för SQ .
          Håller inte Sidny på med en ganska liknande setup inriktat på SQ?
          Monteringen kommer inte bli Hewi men så bra som jag förmår.

Jag tror att jag nyss myntade ett nytt uttryck

Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Bla bla bla... Jag tycker nog allt att Jens och Robsarve var lite väl petiga, eller så var det jag som inte lyckades kollra bort dom med min förvirrande beskrivning... Men nog med OT nu, ut och bygg! Här får du inget gjort.
          Jag är hemma och vabbar men prylarna är inte långt borta

Originally posted by sidny View Post
          Trevligt med en till som kör dynaudio!
          Hur lyder monteringsplanen? I övrigt verkar du ha en bra setup! Har länge varit nyfiken på hur dynaudio låter med mosconi

Som en liten hint funkar ju mw182 bra openair och låter fint även vid högre frekvenser
          Såg att du har 172 som mid och 182 som sub

Lycka till med projektet! Kan ju inget annat än bli bra med den setupen!

Mvh
          Jag har allt kikat en del i din tråd. Hoppas att du fullföljer och utvecklar vidare
          Var det något strul med besiktning?

Ska jag vara ärlig så har jag nosat på Dynaudio ganska länge. Första gången jag lyssnade i Pierres pickis så var jag såld.
          Sen när Nonne presenterade Mosconi så föll jag pladask för stegen.
          Då hade jag dock redan börjat med DLS och Amega.
          Bilen blev ju inte riktigt klar men jag lärde mig en del på vägen. Det var svårt att kombinera bilen som bruks och hobbybil. Nu är läget annorlunda.

Om du vill lyssna på Dynaudio och Mosconi så får du åka till Pierre igen. För visst har väl du varit där förut?

Monteringsupplägg?

Diskanter i A-stolpar
          Mellanregister i brädan där vänster och höger luftutblås satt.
          Middar i dörrarna.
          Sub i handskfacket. Här är lådan klar men saknar finish än så länge.

Jag skulle vilja ha haft upp middarna i instrumentbrädan men det är i princip omöjligt att få till en vettig luftvolym där även om jag skulle välja de mindre MW 152.

Ingenting är omöjligt men det skulle innebära att krockbalk och airbag skulle ryka och det vill jag inte.

Så detta kommer jag att kompromissa med, men billjud är inte lätt att få till kompromisslöst om man inte kan bygga helt från grunden. Det kommer nog till och med då att bli kompromisser någonstans, om man ska kunna använda objektet som bil.
          Last edited by PhoenixG; November 15, 2011, 14:09.
          sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

jodå bilen kommer att byggas klart "någongång"

först sket sig besiktningen, när det löste sig hann jag åka på en tävling i väääldigt halvfärdigt skick utan sub, en fjärdedel av effekten middarna får nu, och allting ganska hastigt ikastat för att träffa lite motståndare
            men efter det tog det bara någon dag innan en lokal förmåga till snorunge lyckades ramma in i sidan på bilen och förstöra förardörren och bakskärmen.....
            ungefär där försvann motivationen, och att sedan försäkringsbolaget vägrade betala ut en vettig ersättning gjorde ju inte det hela bättre...

men men, tävlingsklar till våren är planen nu iaf ny projekttråd kommer när det lugnat ner sig med allt annat så man har tid att bygga på riktigt

kommer även ett par md142 och en till mw182 i min bil

låter som en passlig monteringsplan! men se till att du dämpar dörrarna ordentligt! har 3 lager stp i mina, och det kan jag säga, 1-3 lager till skulle absolut inte skada då de verkligen piskar på! fick förvånansvärt höga poäng på sub på tävlingen trots att jag inte hade någon då

domarna kan behövas då iaf jag tyckte att diskanterna började låta aningen stressade vid 2.5k, och 162orna iaf vill inte upp mot 2.5k, men får du diskanterna "rätt" riktade är dom svårslagna! särskillt med tanke på priset

detta med kompromisser är ju ett ständigt problem.. så att ha en annan bruksbil är ingen dum ide alls! iaf i min blir det mera kompromisser på funktionen än på ljudet

mvh
            Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

jodå bilen kommer att byggas klart "någongång"
              tävlingsklar till våren är planen nu iaf ny projekttråd kommer när det lugnat ner sig med allt annat så man har tid att bygga på riktigt
              Väntar med spänning

låter som en passlig monteringsplan! men se till att du dämpar dörrarna ordentligt! har 3 lager stp i mina, och det kan jag säga, 1-3 lager till skulle absolut inte skada då de verkligen piskar på! fick förvånansvärt höga poäng på sub på tävlingen trots att jag inte hade någon då

Jodå! Jag ska lägga ner det jobb som behövs på att montera stabilt och med dämpning. Pierre dödar mig förmodligen om jag använder något annat än Dynamat. Han har redan hotat mig eftersom jag använt Autoleads matta i dörrarna.

Pierres pickis har bra drag numera med sina dubbla par MW 172: or i dörrarna.
              Det han skriver i sin signatur finns det nog en del sanning i
              sigpic

Comment

snygg med någon som gör en mer organiserad projekttråd med alla updates i början och kommentarer i slutet.
                kommer att följas!
                \m/

Comment

Originally posted by LuffarN View Post
                  snygg med någon som gör en mer organiserad projekttråd med alla updates i början och kommentarer i slutet.
                  kommer att följas!
                  Tack! Jag är nog dock inte den första som har det upplägget här på forumet.
                  sigpic

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
                    Tack! Jag är nog dock inte den första som har det upplägget här på forumet.
                    kanske inte, men den första jag ser!
                    \m/

Comment

Med den setupen kan det låta riktigt bra.

Dock så skulle du försöka ha mellanregistret på brädan,ihop med diskanten,om det går.

Lycka till med byggandet.

Comment

Originally posted by Välljudsfantast View Post
                        Med den setupen kan det låta riktigt bra.

Dock så skulle du försöka ha mellanregistret på brädan,ihop med diskanten,om det går.

Lycka till med byggandet.
                        Jodå. Mellanregistret hamnar i brädan där luftutblåsen satt tidigare. Diskanterna hamnar i A-stolparna inte långt därifrån.

Jag ska fota så fort jag hittar kameran i flyttkaoset
                        sigpic

Comment

Behöver du middar i dörrarna när du kör subben fram??
                          Last edited by Kofoten; November 15, 2011, 22:35. Reason: Aha, de blir "dome" som mellanreg
                          Niklas Bengtsson

LjudiBil.Com

Comment

Originally posted by Kofoten View Post
                            Behöver du middar i dörrarna när du kör subben fram??
                            Jag antar att din fråga inte kvarstår?
                            Domarna kan spela ner till 700 Hz. Sedan tar midbasarna över.
                            Sub är det sista som jag kommer att lägga uppmärksamhet på. Jag ska först koncentrera mig på att få trevägssystemet att låta bra.
                            sigpic

Comment

Uppdaterat lite under del 1 och 4.

Bilderna är väl inte de mest kvalitativa forumet har sett.
                              Dock så är inte meningen att jag ska lägga ner massor med jobb på fotografering.
                              Jag vill då hellre att folk ska komma ut på tävlingarna för att titta samt lyssna när det är färdigt.
                              Så jag kommer nog inte ändra upplägg och bildhantering.

Jag passar också på att lägga upp en bild som visar på kolfiber och kevlarjobb.
                              Det blir inga helhetsbilder då motorcykeln för närvarande är under publicering i ett antal tidningar.
                              Det är en vän till mig som jag samarbetar med som gjort kolfiberjobben.
                              Motorn är konverterad från kardandrift till kedja av lilla mig.

Finns det seriöst intresse att få hjälp med kolfiber och kevlarjobb så kan jag agera mellanhand för kontakt. Men då gäller det att det finns seriöst intresse.
                              Märker jag att det bara är snack så blir jag inte glad.
                              sigpic

Comment

Uppdaterat i första posten med en systemskiss och försättsbladet till presentationen/dokumentationen

För övrigt så håller jag på och packar för att genomföra en flytt till en ny lägenhet nästa vecka.

Bara flytten är klar så ska instrumentbrädan göras klar. Så brädan ska tillbaka i bilen innan allt för många adventsljus tänts i December.
                                sigpic

Comment

Working...
                                X