2011 11 13
Bakgrund:
Den förra tråden (Audi A6 Swedish Edition With A Slight Touch Of The US Of A) avslutades då bygget tagit en vändning som jag inte kunnat förutspå.
Jag vill även försöka göra denna tråd mer seriös och inte så förbannat fladdrig. Den förra tråden var ju till stora delar galenskap, resten experimenterade och ganska lite inriktad mot billjud, om jag ska vara ärlig.
Dessutom så har nu bilen pensionerats som bruksbil. Intentionen är att göra i ordning bilen så att min äldsta son har något fränt att börja övningsköra i om två år.
Fram till dess ska jag ha lite roligt med att utveckla billjudet, åka på några tävlingar och se hur långt det bär. Sonen ska dock få göra mycket av jobbet själv. Han kommer få jobba för att bilen ska bli hans även på papperet.
Så bygget kommer att bli inriktat på SQ och denna gång kommer jag inte skriva så mycket utan försöka ha med mer bilder. Jag lovar!
Mål:
Ända sedan jag blev intresserad av billjud i mitten av 80-talet så har jag drömt om att få till en hygglig ljudbil.
Nu har jag mer av förutsättningarna för att lyckas i alla fall. Sen kommer jag säkert att få ta hjälp av andra mer erfarna på vissa områden.
Jag har inga egentliga intentioner att hävda mig på tävlingar. Det vore ju dock en klar bonus om jag kunde få till det någon enstaka gång.
So here we go:
Komponentlista:
Huvudenhet: Alpine CDA 9887 R (Check!)
![Click image for larger version
Name: CDA-9887R_800[1].jpg
Views: 1
Size: 59.1 KB
ID: 592197](filedata/fetch?id=592197&d=1333487902)
Processor: Mosconi 6to8 (Check!)

Slutsteg mellanregister och diskant: Mosconi AS 100.4S (Check!)

Slutsteg midbas och subbas: Mosconi AS 200.2S (Check!)
Name: 276[1].jpg
Size: 27.2 KB
ID: 592198](filedata/fetch?id=592198&d=1333488162)
Diskant: Dynaudio Esotec MD102 (Check!)
Name: 74[1].jpg
Size: 69.8 KB
ID: 592201](filedata/fetch?id=592201&d=1333489086)
Mellanregister: Dynaudio Esotec MD142 (Check!)
Name: 75[1].jpg
Size: 67.7 KB
ID: 592202](filedata/fetch?id=592202&d=1333489125)
Sub: Dynaudio Esotec MW182 (x2) (Check!)
Name: 80[1].jpg
Size: 55.5 KB
ID: 592203](filedata/fetch?id=592203&d=1333489250)
Lågnivåkabel: Bedea RG 62 (Check!)
RCA-kontakter Tan-Yang: (Check!)

Strömkablage: Zealum (Check!)
Huvudsäkring: Audison Connection (Check!)

Säkringsblock/jordblock: Modifierat Audison Connection (Check!)

Batterier: Optima (Check!)

Försättsblad:

Systemskiss:

Strömförsörjningsdiagram:
Bakgrund:
Den förra tråden (Audi A6 Swedish Edition With A Slight Touch Of The US Of A) avslutades då bygget tagit en vändning som jag inte kunnat förutspå.
Jag vill även försöka göra denna tråd mer seriös och inte så förbannat fladdrig. Den förra tråden var ju till stora delar galenskap, resten experimenterade och ganska lite inriktad mot billjud, om jag ska vara ärlig.
Dessutom så har nu bilen pensionerats som bruksbil. Intentionen är att göra i ordning bilen så att min äldsta son har något fränt att börja övningsköra i om två år.
Fram till dess ska jag ha lite roligt med att utveckla billjudet, åka på några tävlingar och se hur långt det bär. Sonen ska dock få göra mycket av jobbet själv. Han kommer få jobba för att bilen ska bli hans även på papperet.
Så bygget kommer att bli inriktat på SQ och denna gång kommer jag inte skriva så mycket utan försöka ha med mer bilder. Jag lovar!

Mål:
Ända sedan jag blev intresserad av billjud i mitten av 80-talet så har jag drömt om att få till en hygglig ljudbil.
Nu har jag mer av förutsättningarna för att lyckas i alla fall. Sen kommer jag säkert att få ta hjälp av andra mer erfarna på vissa områden.
Jag har inga egentliga intentioner att hävda mig på tävlingar. Det vore ju dock en klar bonus om jag kunde få till det någon enstaka gång.
So here we go:
Komponentlista:
Huvudenhet: Alpine CDA 9887 R (Check!)
Processor: Mosconi 6to8 (Check!)
Slutsteg mellanregister och diskant: Mosconi AS 100.4S (Check!)
Slutsteg midbas och subbas: Mosconi AS 200.2S (Check!)
Diskant: Dynaudio Esotec MD102 (Check!)
Mellanregister: Dynaudio Esotec MD142 (Check!)
Sub: Dynaudio Esotec MW182 (x2) (Check!)
Lågnivåkabel: Bedea RG 62 (Check!)
RCA-kontakter Tan-Yang: (Check!)
Strömkablage: Zealum (Check!)
Huvudsäkring: Audison Connection (Check!)
Säkringsblock/jordblock: Modifierat Audison Connection (Check!)
Batterier: Optima (Check!)
Försättsblad:
Systemskiss:
Strömförsörjningsdiagram:
Comment