Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PhoenixG
    replied
    Re: Audi A6 Swedish edition with a slight touch of the US of A

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Men jag vet inte om jag har så mycket mer tid än dig till bilen, står ständigt nån på gården som ska ha hjälp med nåt.
    Men du kan ju alltid säga nej om du vill
    Det alternativet har inte jag riktigt.

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Kul att det funka! Men jag vet inte om jag har så mycket mer tid än dig till bilen, står ständigt nån på gården som ska ha hjälp med nåt. Lär nog låsa in mig i garaget framöver om jag ska få nåt gjort. Men lycka till med pysslandet! Ser fram mot att få möta dig på någon tävling igen snart.

Leave a comment:

• PhoenixG
    replied

Originally posted by Hewi View Post
    Kanske jag som missförstått hur du har kopplat

Jag menade att du skulle köra det paret som sitter ihop i samma dörr på samma del av steget dvs vä par på stegets front kanaler och hö par på rear kanalerna , då vet du att bägge middarna spelar ihop på exakt samma nivå i varje dörr samt att du får bättre kanal seperation.

OM det är så du har kopplat nu då kan du ju inte aktivera LP delningen på steget bara på de bakre middarna utan bägge kommer ju då påverkas så jag antar att du nu kör de bägge främre på front delen av steget och bägge bakre på rear delen av steget eller tvärtom.

Dock är det mkt möjligt att det blir bättre att köra så och då kunna skära bort mellanregistret från de bakre så du får bättre fokusering på mellanregistret i de främre................testa!

Givetvis! Nu förstår jag hur du menar

Du hade ju givetvis fattat allt rätt medan jag var på en rostig Crescent och paddlade

Det där är ju värt att testa så småningom.

Hur som helst testade jag att köra LP på steget idag och det blev klart bättre. Så nu spelar de bakre middarna upp till 300 Hz.
    Ska även försöka få till nivåerna under veckan.

Måste faktiskt säga att det börjar likna något nu.

Ska bli kul att få lite feed back senare från dig och andra.

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by PhoenixG View Post
    Hmmmm, men det är ju exakt på det sättet som jag gör nu.

Enda idén jag fick av Christoffers fråga är ju att jag kan aktivera LP-delningen på steget för att experimentera och skära bort delar av mellanregistret på de bakre middarna.

Eller fattade jag dig galet Hewi?

Titta på kopplingsschemat i tråden.
    Kanske jag som missförstått hur du har kopplat

Jag menade att du skulle köra det paret som sitter ihop i samma dörr på samma del av steget dvs vä par på stegets front kanaler och hö par på rear kanalerna , då vet du att bägge middarna spelar ihop på exakt samma nivå i varje dörr samt att du får bättre kanal seperation.

OM det är så du har kopplat nu då kan du ju inte aktivera LP delningen på steget bara på de bakre middarna utan bägge kommer ju då påverkas så jag antar att du nu kör de bägge främre på front delen av steget och bägge bakre på rear delen av steget eller tvärtom.

Dock är det mkt möjligt att det blir bättre att köra så och då kunna skära bort mellanregistret från de bakre så du får bättre fokusering på mellanregistret i de främre................testa!

Leave a comment:

• PhoenixG
    replied

Originally posted by Nordenmark View Post
    Det går jättebra, jag lyckats med det flera gånger i veckan
    Nu blev jag f@n svarslös i alla fall

Leave a comment:

• Nordenmark
    replied

Jag skulle egentligen vilja åka till Trollhättan men det går tyvärr inte.
    Det går jättebra, jag lyckats med det flera gånger i veckan

Leave a comment:

• PhoenixG
    replied

Originally posted by Robsarve View Post
    Och kolla att rätt kabel går till respektive högtalare
    Ja, ja, ja! Du är så petig så

Leave a comment:

• Robsarve
    replied

Ställ du lågpassen till de bakre i botten.

Och kolla att rätt kabel går till respektive högtalare

Leave a comment:

• PhoenixG
    replied

Originally posted by Hewi View Post
    Jag skulle ha kört med spelaren i 3-way mode och sedan kopplat:

-Främre utgångarna med splittar till ingångarna för front+rear på A7 vilka midbasarna är kopplade till(front L ut från HU till front kanalerna på steg till vä midbasar och front R ut från HU till rear in på steg till höger midbasar).

-Bakre utgångarna till A2 som diskanterna är kopplade till.

-Sub utgången till A7:ans sub kanal vilken QW6orna är kopplade till.

Sedan skulle jag koppla ur alla filter på stegen och dela allt i 9887:an istället.
    Hmmmm, men det är ju exakt på det sättet som jag gör nu.

Enda idén jag fick av Christoffers fråga är ju att jag kan aktivera LP-delningen på steget för att experimentera och skära bort delar av mellanregistret på de bakre middarna.

Eller fattade jag dig galet Hewi?

Titta på kopplingsschemat i tråden.
    Last edited by PhoenixG; May 29, 2011, 14:50. Reason: Gäller att syfta på rätt person

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Nog ska jag försöka ge dig lite mer motstånd. Sen vet jag inte om jag någonsin kommer att hinna ikapp dig. Jag misstänker att du har lite mer tid än mig att pyssla med bilen. Men vem vet

Nu kör jag även de bakre som midbas/mellanregister. Jag kan inte kontrollera middarna parvis. Allt jag gör med de främre gör jag också med de bakre. Lågnivån är splittad på 9887:s främre kanaler som går till middarna via steget.

Men nu när du säger det så kan jag ju aktivera rätt knapp på A7:ans bakre kanaler och köra LP på stegets filter. Det går ju att köra LP ner till 0,3 kHz.

Tack för det! Ska testa imorgon.

Jag skulle ha kört med spelaren i 3-way mode och sedan kopplat:

-Främre utgångarna med splittar till ingångarna för front+rear på A7 vilka midbasarna är kopplade till(front L ut från HU till front kanalerna på steg till vä midbasar och front R ut från HU till rear in på steg till höger midbasar).

-Bakre utgångarna till A2 som diskanterna är kopplade till.

-Sub utgången till A7:ans sub kanal vilken QW6orna är kopplade till.

Sedan skulle jag koppla ur alla filter på stegen och dela allt i 9887:an istället.
    Last edited by Hewi; May 29, 2011, 12:44.

Leave a comment:

• PhoenixG
    replied

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Vore skoj att lyssna i den nu igen! Synd att det inte var rättkopplat på tävlingen, då hade man kanske fått lite mer motstånd. Men du kör dom två främre som midbas/mellanregister och dom bakre som rena midbasar?
    Nog ska jag försöka ge dig lite mer motstånd. Sen vet jag inte om jag någonsin kommer att hinna ikapp dig. Jag misstänker att du har lite mer tid än mig att pyssla med bilen. Men vem vet

Nu kör jag även de bakre som midbas/mellanregister. Jag kan inte kontrollera middarna parvis. Allt jag gör med de främre gör jag också med de bakre. Lågnivån är splittad på 9887:s främre kanaler som går till middarna via steget.

Men nu när du säger det så kan jag ju aktivera rätt knapp på A7:ans bakre kanaler och köra LP på stegets filter. Det går ju att köra LP ner till 0,3 kHz.

Tack för det! Ska testa imorgon.
    Last edited by PhoenixG; May 29, 2011, 00:38.

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Vore skoj att lyssna i den nu igen! Synd att det inte var rättkopplat på tävlingen, då hade man kanske fått lite mer motstånd. Men du kör dom två främre som midbas/mellanregister och dom bakre som rena midbasar?

Leave a comment:

• PhoenixG
    replied

Liten uppdatering:

http://www.bilstereoforum.se/showthr...3097#post13097

Förresten kommer Audi A6:an tas ur tjänst som brukis i höst.

En Touran kommer istället börja tjänstgöra åt Jokern i vardagen.

Det mina vänner kan innebära lite roligare lösningar på Ådin framöver
    Last edited by PhoenixG; May 28, 2011, 22:51.

Leave a comment:

• PhoenixG
    replied

Idag fick jag lös lite tid efter en av mina söners fotbollsträningar.
    Fotboll i morgon också förresten, med en massa roliga matcher.
    Kul!

Målet för dagen var att koppla om så att två av de bakre middarna börjar spela rätt frekvensområde
    Under en period hade jag middarna seriekopplade i 8 Ohm och drivna av DLS A2. Detta kopplade jag om under en hektisk helg till att låta var och en av middarna drivas av A7:ans fyra stereokanaler.

Här lyckades jag dribbla till det och skifta höger och vänster kanal på de främre middarna samt kopplade in de bakre på stereons utgång för de bakre kanalerna. Som i läget 3-way på 9887 spelar höga frekvenser.
    Diskant i middarna gav en kanonbra ljudbild, eller inte då kanske

Hur som helst så kopplade jag om detta under eftermiddagen efter sedvanligt svärande eftersom det är så trångt bakom apparaten att jag får riva hela konsollen i mitten.

Men vad i h-vete Fortfarande stor skillnad mellan främre och bakre midbas
    Efter en hel del provande och funderande så upptäckte jag att jag lyckats aktivera delningsfiltret på stegets bakre kanaler. Ut med knapphelvetet och då, i fullrangeläget, då börjar det hända saker

Så i med Adele och börja labba med delningar och brantheter.

Satan vad bra hon är! Vilken röst!

http://http://open.spotify.com/track/3CKCZ9pfwAfoMZlMncA1Nc

Hmmmm. Synd att det inte lät så här i Kungsängen

Det finns faktiskt potential i den här anläggningen. Det är chauffören som behöver lära sig MYCKET dock.

Tävlingen förresten var stenkul. Nu vet man lite mer hur det går till
    Jag skulle egentligen vilja åka till Trollhättan men det går tyvärr inte.

Helsingborg har jag i alla fall planerat in. Om det skulle bli något mer detta år så är det bara bonus.

Jag fick i alla fall lite blodad tand av detta med att tävla. Inte tävlingen i sig utan allt det runt omkring. Alla verkar trevliga och bjuder på sig själva.

Sånt värmer
    Last edited by PhoenixG; May 28, 2011, 22:31.

Leave a comment:

• PhoenixG
    replied

Originally posted by Holst View Post
    Och till phoenix: Bygg bara en jävla låda å säg åt ungen att lära sig gå!
    Jo men visst! Pojken och jag har inga kommunikationsproblem. Han gjorde till och med honnör och svarade "Yes Sir" när jag sa till honom att börja gå fort och plötsligt. Man har väl pli på ungarna
    Min oäkta hälft dock, vi har lite svårt att kommunicera. Det är så att säga vissa , en del, några, många, nästan alla saker vi har lite olika uppfattning om.
    Bagageutrymmet är ett bland dem
    Och gör jag inte som hon säger, då riskerar jag att få åka i bakluckan. Sista resan du vet. Som på film, invirad i plast
    Last edited by PhoenixG; February 9, 2011, 23:01.

Leave a comment:

Working...
X