Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min lilla PoLow :)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Min lilla PoLow

Lite input till 18vs 2x15"....

Jag är allmännt skeptisk mot att 18" skulle ge dig mer. Utan att ha tittat specifikt på elementen närmare, vinner du något i magnetstyrka? Du förlorar ju i konarea? Så länge dina nuvarande basar inte luktar lr verkar mattas av med den effekt du har, verkar det ju bara vara att poppa på och försöka trycka ut än mer ur stegen du har.

Mycket vill ha mer. 18" är kul, inget snack om saken. Men lösningen till mer ös är inte alltid fetare grejjor. Rätt ofta på vägen verkar man få stanna upp och ta tag i "grovgörat" som behöver göras. (Vad nu du behöver göra härnäst har jag mindre pejl på utöver taket..)

Kanske är det så kul att skaffa nytt att det inte med en gång spelar roll om det blir asmkt fetare? (där är jag själv just nu)

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Ha kvar 2x15" Så kan du utöka till 4x15" sen istället. 1x18"... njaa
      SM 2a, Street 2K 2015.
      SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
      SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
      SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

Comment

Alt sälj dom till mig >.<
        dom simulerar dödsgött i 4th order

Comment

Originally posted by zrken View Post
          Alt sälj dom till mig >.<
          dom simulerar dödsgött i 4th order
          asså? ser du något roligt i ditt va det nu e för progg, om jag skulle gå upp mer i lådvolym tex... basarna rör typ inte ens på sig :S helt sjukt! stämd runt 40hz nu, 35 uppåt ger fanimej inte mkt utslag alls! ^^ rent mekaniskt sett tror jag absolut dom klarar mer. mkt mer!

svaaag doft av ljummen spole kan kännas, om jag spelar högt under avstämning i såna där malande låtar... som dödar basar oavsett ^^

men även dunk-dunk bas där basgången ligger runt lådans avstämning eller strax över! basarna rör ju på sig bara några få mm, men får antagligen rätt bra me pulver ändå av lukten att dömma ^^ dock känns det mkt snabbt me porten såhär, så hinner inte ens bli mer än ljummna innan man anat aromen, och vridit ner.

fan.. vill ju göra nåt :S vill spela sådär viiiidrigt jävla snuskigt högt i den lilla gröna! men får nog kanske göra klart det som finns att förbättra eler färdigställa :P

ska se om jag hinner dämpa och skruva/bulta fast dörrsidorna imorgon pallar inte klips längre! nu ska det bli stumt... hehee^^

Comment

Yeah!
            Kan säga att jag kanskr överdrev ngt om bp4th men de är iaf framkommligt...jag har ju skidlucka att förhålla mig till. Det styr portarea till mellan 550-600cm^2. Vilket betyder att man kan ösa in rätt bra med effekt innan det blåser sönder... hatar att det är så sparsamt med 4e ordningens på tillställningare. Hsr endast hört en prefabb jbl låda... lät ju nice tills man råkade höjja.. löl

Comment

Originally posted by Vw_performance View Post
              asså? ser du något roligt i ditt va det nu e för progg, om jag skulle gå upp mer i lådvolym tex... basarna rör typ inte ens på sig :S helt sjukt! stämd runt 40hz nu, 35 uppåt ger fanimej inte mkt utslag alls! ^^ rent mekaniskt sett tror jag absolut dom klarar mer. mkt mer!
              Vad hade du för mått på porten?
              Jag minns det som att du hade typ 12x38cm och typ 20cm djup? på styva 130L ex bas?

Comment

9.5cm x 38.8cm 28 lång, 150L netto är lådan på. give or take en liter eller 2.

Comment

Jag förstår den där lådan poppar gösses

Comment

Originally posted by zrken View Post
                    Jag förstår den där lådan poppar gösses
                    Jaså? haha

Tror du om lite större volym ändå? Hähää har snidit i mina tankar på en utbyggnad av lådan integrerat med ett "amp rack".

Comment

Slängde in 2st xtr380d2s, drog bort volym för port och & bas in i winisd.
                      Rent teoretiskt händer det knappt 0.3db på 15L större låda..

Men så fort man vill ha reda p lite närmare vad vad som händer med storlekar på port etc, tycker jag inte dte känns som om Winisd verkligen tar hänsyn. I alla fall händer inte alltid ngt när man skruvar. Det stör mig.

Comment

Aha.. Men dra inte av nånting. Har räknat bort porten och basarna redan 168l totalt är den

Comment

Det går på ett ut, ökningen är knappt en halv db på 30 liter till oavsett. Jag vill ha ett progrma som verkligen tar hänsyn till portdimensioner. Nog för att winisd kan plotta port gain & luft hastighet, så tycks inte Max SPL beräknas annorlunda om man kör en port stor som ett rövhål eller ett par 6". Det stör mig.

Comment

Edit dubbelpost
                            Last edited by Vw_performance; June 26, 2012, 20:08.

Comment

Ska se om jag pallar sitta med stämjärn och rasp för att öka på arean och på så vis få ut lite högre avstämning igen. Spelar ju inte snorhögt vid 55 längre sen bygga en plugg som sänker ner avstämningen igen för musik.

Comment

Kanske är läge att droppa ett par lager plast

Comment

Working...
                                X