Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitsubishi Lancer 2.0

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mitsubishi Lancer 2.0

Har hängt en längre tid på forumet, då jag varit intresserad av uppgradera stereon i min bil. Har dock mest beundrat andras arbeten och samlat idéer till mitt eget bygge.

Nu har jag dock fått tummen ur och börjat med jobbet. Då jag är mycket intresserad av och jobbar med datorer så kändes det ganska naturligt med en BilPC för multimedia, GPS och läsa data från ODB2 och visa på skärmen.

Den utrustning som kommer att installeras är följande.

BilPC:
    • Chassi: VoomPC-2
    • Moderkort/CPU: Intel D510MO/Intel Atom D510
    • Minne: 2GB Kingston 667MHz
    • Hårddisk: Western Digital 160GB
    • Nätdel: M2-ATX
    • Nätverk: Intel WiFi Link 5300
    • Bluetooth
    • SD/microSD-kortläsare
    • 7" Lilliput touchskärm

Stereo:
    • Huvudenhet: Kenwood KDC-6051U
    • Amp1: Pioneer PRS-D420
    • Amp2: Pioneer PRS-D220
    • Framsystem: Hertz ESK 165
    • Baksystem: Hertz ECX 165
    • Bas: DLS 12" (nån gammal klenod tillverkad -95 vecka 16)

Alla delar utom huvudenheten finns hemma, den har beställts på kvällen och förväntas komma hem på onsdag.

Har börjat riva och dra kablar men har och inte kameran tillgänglig för tillfället så dem laddas upp imorgon.

Bilder kommer att laddas upp vartefter bygget det fortskrider.

//zekel

Re: Mitsubishi Lancer 2.0

vad kommer du köra för OS på bilpc:n??

mvh johan

Comment

Har testat med Windows XP och en bantad version av Windows 7 och det är ungefär samma uppstartstid på båda dessa, så det lutar åt Windows 7 då det är bättre strömsparfunktioner där.

Som frontend lutar det åt Centrafuse, då jag tycker att det har ett trevligt gränssnitt som kan skräddarsys ganska bra.

edit: Såg nu att dem håller på att utveckla en version för Linux nu, så blir eventuellt att byta till det när den blir stabil.
      Last edited by zekel; May 30, 2011, 21:34.

Comment

Kul med fler bil pc system: )
        Hur har du tänkt styra pc:n, enbart genom touchscreenen eller köra den med cd-växlar interface mot datorn eller liknande?
        Om du funderat på röststyrning och liknande kan jag rekommendera dig att titta lite på riderunner och digitalFX skinnet. Dock kommer du behöva köra XP istället för win7 för att röststyrningen ska fungera.

Comment

Kommer endast styra PC:n via touchskärmen till en början, men röststyrning är intressant så det får jag nog också ta och kolla på.

Comment

Började med rivning och kabeldragning. Mittkonsoll, lister och diverse skydd bortrivna på förar och passagerarsida. Passagerarstolen plockades ur samt baksätet då det vart mycket bättre plats att jobba på.

I och med att jag inte hittade några vettiga hål i torpedväggen på förarsidan, kommer strömkabeln dras på passagerarsidan genom samma hål som kabeln till kupévärmaren kommer in.

Kabel är i motorutrymmet skyddad av robotslang mot smuts och nötningar.

Passagerarsida fram.

Passagerarsida bak.

Strömkabel på plats.

Genomföring av strömkabel.

Kabeldragning genom motorutrymme. Fäste för säkringen ska också monteras så att den sitter fast ordentligt och inte håller på att ramla runt.

Finns några bilder till på följande sida.
            http://zekel.org/lancer_images/Kabeldragning/

Comment

coolt bygge.. vart hitta du på lilleputt skärmen och va kostade den??

Comment

tackar.

Beställde skärmen via jobbet, men den kommer från Deltaco, tror jag har sett den på Dustin vid nåt tillfälle.
                http://www.deltaco.se/?itemid=(TV-907C)

Har för mig att jag gav drygt 1700kr för den, så det var definitivt överkomligt. Dock är den sämre i direkt solljus än dyrare skärmar.
                Last edited by zekel; June 6, 2011, 18:51. Reason: länkade till fel skärm...

Comment

Det ser bra ut. Ska bli roligt att se hur det blir när du börjar få in datorn och skärmen i bilen. Ska du bygga in skärmen eller kör du den direkt i orginal lådan?

Comment

Originally posted by Team_Sundown View Post
                    coolt bygge.. vart hitta du på lilleputt skärmen och va kostade den??
                    Om man vill ha en bra och hyffsat billig skärm kan nog de här skärmarna vara något.
                    http://cgi.ebay.com/New-SAMSUNG-7-LE...ht_15332wt_905
                    De håller på att ta fram ett nytt kontroll kort till dem med HDMI input, för tillfället är det enbart VGA ingång. Sedan tittar de även på att ta fram ett case till den också. Med det låga dollar priset blir den billigare än lilliput skärmen och på de kort jag sett av den tror jag att den spelar i en annan division
                    Jag har själv beställt en sådan och sitter och väntar på den till mitt nya projekt.
                    Hoppas kunna ge en lite bättre recension av den i slutet av Juli då den borde vara inne i bilen

Comment

Originally posted by heddan99 View Post
                      Det ser bra ut. Ska bli roligt att se hur det blir när du börjar få in datorn och skärmen i bilen. Ska du bygga in skärmen eller kör du den direkt i orginal lådan?
                      Har köpt en monteringsram som ska modifieras så att både HU och skärm får plats, blir dock rätt trångt.

Datorn och skärmen kommer att monteras sist så jag vill få övrig utrustning och montering på plats först.

Framdörrar har dämpats och högtalarna är på plats där efter gårdagen, så det dyker upp några bilder till snart.

Comment

Dörrsidan avlyft, satt men fyra skruvar och plastplugs som bara var att lossa med lite våld.

Insidan av dörren, ingen dämpning över huvud taget. Fick även tvätta av då det var nån typ av fett eller olja på hela insidan av dörren.

Ett lager Silent Coat på plats, låter till och med bättre när man stänger dörren än det gjorde innan.

Fick kapa till en bit MDF då skruvhålen i nya högtalarna inte passade i samma hål som originalhögtalarna.

Dörrsidan åter på plats efter att den jävlats en del med dörrhandtaget som inte ville sitta på plats.

Nya högtalaren genom gallret. Får se om det byts ut senare eller om jag låter det vara.

Nya högtalarkablar är dragna från dörrarna in till kupén där det kommer att sitta delningsfilter som även går upp till diskanterna som ska sitta A-stolparna.

Comment

Working...
                        X