Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ford Ka

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SQ: Ford Ka

Ja då blev det dax för projekttråd tydligen, har velat komma en bit på projektet innan ja starta projekttråd så det skall finnas någonting att visa

Kan ju dra lite historia till att börja med, både bilen och byggherrn bor ju i finland, och har en farsa som har sysslat med både billjud och installationsljud hela sitt liv och tävlat framgångsrikt under 90-talet, under samma årtionde hade han även ett eget företag som hette "Doc. Thunder" och byggde billjud, allt från vanligt stereobyte till rena tävlingsbilar och installationsljud från enkla innomhushögtalare till ljudanläggningar i kyrkor (vilket han även gör än idag).
    Så ni kan ju gissa varifrån intresset och inspirationen kommer
    Men tro inte att han hjälper mig alltför mycket med mitt bygge!

Min egen billjudskarriär började med att jag skulle turbokonvertera en bmw e30, men insåg att jag inte skulle få den körklar till förra säsongen, så jag tänkte att ja skulle ha lite kul med en Ford Sierra från 1983 som jag skaffat som brukis några veckor tidigare och började bygga ljud i den.
    Sedan när säsongen var slut och jag samlat på mig en förstaplacering i entry, 2st andrapaceringar och 2st tredjeplaceringar i advanced5, så var helt plötsligt bmw´n inte lika högt på prioriteringslistan längre utan nu skulle det byggas ljudbil på riktigt

Så jag började se mig om efter en passlig bil att bygga i. valet föll tillslut på en Ford Ka från 1998 med luftkonditionering, enda minuset var att bilen varit i diket och hälsat på en vassare snödriva så den behövde "lite" kärlek för att bli fin igen. Dessvärre blev istället en ganska omfattande renovering med nya skärmar runtom, 2kvm plåt och enmassa tid, men det är en annan historia

Resultatet kommer här! Se, njut och kommentera, om ni vill

mvh. Sidney Karlsson, "Team Thunder"
    Last edited by sidny; February 25, 2011, 00:22. Reason: renskrivning
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Re: Ford Ka

2 lager 3mm aluminiumplåt fastlimmad med sika221 "inläggen" är dock bara ett lager 3mm och noiskiller sprutad i "balkarna"

ett lager JC elements master 100% butyl

ett ½ lager JC elements master till och 6mm ljudblockerande matta

ett lager 3mm aluminiumplåt fastlimmad med würth "limmar och tätar"

ett lager 3mm aluminiumplåt till i längsgående riktning och ett lager 3mm aluminiumplåt i tvärgående riktning och ett lager 3mm aluminiumplåt på insidan av hjulhuset, limmat med würth

första lagret silentcoat

iom, andra lagret silentcoat "försvann" även org kabelstammen under ljudisoleringen

hjulhus och bakvägg fick även 1½ lager silentcoat

3mm aluminiumplåt fastlimmad med sika221 i bakskärmarna, samma sak på andra sidan

ett lager JC elements 100% butyl åvanpå aluminiumplåten, samma sak på andra sidan. men överväger 1-2 lager till då plåten ännu inte är "död", men det kommer 6-12mm ljudisolerande matta åvanpå ännu, så det kanske försvinner iom det
    Last edited by sidny; February 25, 2011, 01:11.

Comment

bakluckebalken fick även lite silentcoat invändigt när jag riktade krockskadan

"skelettet" till koffertluckan fick även det lite silentcoat iom, riktningen

samma sak med ytterplåten iom, riktningen innan ihopmontering

framskärmarna fick lite silentcoat, samma på andra sidan

6mm ljudisolerande matta, samma sak på andra sidan

även lite dämpning där, om det gör skillnad vet jag inte.. men tystare blev den iaf

custombyggt säkringsblock/splitter/kondensatorbank, kommer att högglanspoleras och få ett gäng 6x32mm glasrörsäkringar

batteriet jag kommer att använda, passa "perfekt" förutom att ja hamnar att bygga egen batterihylla och flytta luftfiltret och maf sensorn
      Last edited by sidny; February 25, 2011, 01:36.

Comment

fler bilder på bygget finns i kameran i garaget, men mera bilder och info kommer vartefter jag gör framsteg

Comment

Äntligen en projekttråd...

Ser ju lovande ut! Keep up the good work! Men är du säker på att du inte behöver turbokonvertera Ka:n så den orkar med all extra vikt..?

/Freddi
          Projekt #sqnewbeetle
          http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

Comment

riktigt grymmt bygge de här ska följas
            saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Originally posted by Freddi View Post
              Äntligen en projekttråd...

Ser ju lovande ut! Keep up the good work! Men är du säker på att du inte behöver turbokonvertera Ka:n så den orkar med all extra vikt..?

/Freddi
              jo nu kom den

tackar så mycket! något turbo blir det inte orkar den inte får den skylla sig själv för att den har liten motor, är ju van från sierran

Originally posted by micke999 View Post
              riktigt grymmt bygge de här ska följas
              tackar tackar!

Comment

Ser trevligt ut, jag som trodde jag dämpat seriöst :P

Ska följas

Comment

byggde en testlåda för några dagar sedan till mw 182an, slutvolymen hamnade på 28liter netto, men jag menade fylla ut lådan med frigolit eller några skivstumpar tills jag har passlig volym här ser ni resultatet

45mm björkplywood, borde väl räcka

radiefräst insidan av baffeln, hittade dock inte något bett med större radie

fick stå med tvingarna några dagar för att limmet skall torka ordentligt

slutresultatet med element imonterat

baksidan, biltemas fantastiska terminaler och en mystisk mässingsplåt

men för att vara ärlig så kommer jag att ha lådan innomhus sedan ja labbat färdigt med dynaudio subben, då kommer den att få ett seas L26roy element och liite bättre yt-finnish

Comment

ser mycket trevligt ut det här. rikligt dämpat me kommer följas
                    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Comment

Mycket trevlig projekttråd

vad är priset på dämpmattan JC elements

Comment

Originally posted by bonnenalex View Post
                        ser mycket trevligt ut det här. rikligt dämpat me kommer följas
                        tackar ja dämpning är väl ända som faktiskt blir bättre ju mera man lägger, och ja ville inte behöva riva bilen för mera dämpning igen i första taget

Originally posted by The one n only View Post
                        Mycket trevlig projekttråd

vad är priset på dämpmattan JC elements
                        tack tack ett master storpack på 3kvadrat kostar 102€ men är nersatt till 75€ nu, så priset skiljer inte nämnvärt mellan silentcoat eller 4mm bitumen

Comment

Trevligt projekt och seriös dämpning med aluplåt o allt! Vore kul o lyssna på sedan när den är klar!
                          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Stabilt ska det va !

Comment

De här gillar jag! Stor tummen upp
                              Tack till:
                              Neo321 För att du ställt upp i ur och skur med dumma frågor och all hjälp!
                              MustangJohan För all hjälp med golfen i garaget!
                              reklamhuset.se
                              dbakuten.se
                              ljudbutiken.nu
                              platverkstan.se
                              Sandras pappa för alla timmar vi fått låna garaget
                              Olsbo invest AB

sigpic

Comment

Working...
                              X