Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ford Ka

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Ford Ka

Originally posted by Freddi View Post
    Är bilen klar..? Isf så kommer jag förbi under slutet av veckan för att inspektera!

/Freddi
    nope, inte ännu
    men vi gör framsteg! hoppas på att få den provspelad inom denna vecka eller nästa, största problemet nu är var subben skall sitta..... antingen blir den "i" fimpkoppen eller openair i "dörrsidan" bak hursomhelst kommer det en någotsånär provisorisk lösning, då det är mycket att få klart på kort tid nu

men du är välkommen på inspektion fast inte bilen är klar om du tycker
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

ikväll fick jag säkringsblocket/splitten/kondensatorbanken klar!

slutresultatet, dock j*vligt skitigt och fullt av fingeravtryck, samt att det fattas en sist polering

det fattas en plexiskiva under säkringarna på bilden, hann inte lägga dit den innan batteriet i kameran dog

kontaktytorna på undersidan tennade, kommer att fungera som splitt åt jorden, som jordanslutning blir det 2 st ca 15cm långa stumpar sonus 53mm2 som kommer att skruvas fast i golvet i en ditsvetsad järnkloss med pinbultar

har sänkt ribban ganska mycket för att få bilen tävlingsklar, tom. såpass mycket att jag bestämt mig att skippa brädbygget och montera middarna i dörren på "orginalplats"

liten sneak på hur dom kommer att monteras:

det är en 14mm tjock "plåtring" med kraftig avfasning på insidan som kommer att skruvas fast i dörren med ett gäng m6 skruvar, funderar även på att svetsa på lite förstärkningar runt ringen i dörren för att få ringen att sitta stumt och att ha mera material att skruva fast själva ringen i....
      men det får bli ett problem för mårgondagen

det var allt för denna gång

Comment

Ser riktigt fint ut och lite annorlunda med glassäkringar som inte används lika ofta idag
        Kul att träffas var det också om änn för en kort stund(demon i Henkes Bmw).
        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Väldigt snygg säkring och kondensatorhållare! Synd bara på glasrörssäkringarna, är väl inte det ultimata. Får hoppas att dom håller ihop åt dig.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Hewi View Post
            Ser riktigt fint ut och lite annorlunda med glassäkringar som inte används lika ofta idag
            Kul att träffas var det också om änn för en kort stund(demon i Henkes Bmw).
            tack! ville ha någonting annorlunda som ingen annan har så det blev 6.3x32 säkringar, känns som att alla idéer med säkringar redan är gjorda, så det blev att fundera ut någonting udda
            ja det var kul att få träffa några av sina förebilder hade gärna pratat längre

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Väldigt snygg säkring och kondensatorhållare! Synd bara på glasrörssäkringarna, är väl inte det ultimata. Får hoppas att dom håller ihop åt dig.
              tack!
              vad menar du skall var sämre med glasrörssäkringar än andra säkringar?
              såvitt jag vet är en säkring alltid en säkring, och enda skillnaden med att ha flera små är att kontaktytan växer? men jag kan ju ha fel, är inte första gången isåfall
              och det har ju hållit ihop förut när det var mera vanligt med flera små?

Comment

Nackdelen med just glasrörssäkringar är att ändarna är lödda mot själva tråden, och dom lödningarna är inte alltid jättebra utförda så dom kan släppa och då ge dålig eller ingen kontakt. Just därför som det brukar rekommenderas ANL eller mini-ANL säkringar istället då dom är pressade i ett stycke.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by sidny View Post
                  ikväll fick jag säkringsblocket/splitten/kondensatorbanken klar!

slutresultatet, dock j*vligt skitigt och fullt av fingeravtryck, samt att det fattas en sist polering

det fattas en plexiskiva under säkringarna på bilden, hann inte lägga dit den innan batteriet i kameran dog

kontaktytorna på undersidan tennade, kommer att fungera som splitt åt jorden, som jordanslutning blir det 2 st ca 15cm långa stumpar sonus 53mm2 som kommer att skruvas fast i golvet i en ditsvetsad järnkloss med pinbultar

har sänkt ribban ganska mycket för att få bilen tävlingsklar, tom. såpass mycket att jag bestämt mig att skippa brädbygget och montera middarna i dörren på "orginalplats"

liten sneak på hur dom kommer att monteras:

det är en 14mm tjock "plåtring" med kraftig avfasning på insidan som kommer att skruvas fast i dörren med ett gäng m6 skruvar, funderar även på att svetsa på lite förstärkningar runt ringen i dörren för att få ringen att sitta stumt och att ha mera material att skruva fast själva ringen i....
                  men det får bli ett problem för mårgondagen

Ser lovande ut! Måste försöka hinna förbi nästa gång jag är i trakten...

Har du svarvat till fästringarna själv? Kunde lägga in beställning till egna bygget U know... Sedan om du behöver hjälp med att få klädseln i bilen ren (tänker på dörrsidan...) så säg bara till, har alla maskiner, medel och en del know-how efter att rekondat 500+ bilar.

Keep up the good work!
                  /Freddi
                  Projekt #sqnewbeetle
                  http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

Comment

Originally posted by Freddi View Post
                    Ser lovande ut! Måste försöka hinna förbi nästa gång jag är i trakten...

Har du svarvat till fästringarna själv? Kunde lägga in beställning till egna bygget U know... Sedan om du behöver hjälp med att få klädseln i bilen ren (tänker på dörrsidan...) så säg bara till, har alla maskiner, medel och en del know-how efter att rekondat 500+ bilar.

Keep up the good work!
                    /Freddi
                    dom är delvis svarvade själv, har varit på kvällskurs på yrkesskolan för att få tillgång till alla fina maskiner man har saknat sedan man fick examen, men han inte få dom 100% färdiga innan kursen slutande, men ja kan eventuellt ordna ringar åt dig via lärarn?

kan ju även göra en liten update nu när jag ändå är igång ock skriver i tråden

plåtarna behöver lite "massage" ännu, tanken är att dom skall skruvas fast med några småskuv och ett butylband mellan, sedan täcker jag alla små hål med dämpmatta tänkte ja

baksidan av en färdig monteringsring, här syns avfasningen på insidan av ringen, samt moteringsöronen, blev 2st m6 som skruvas direkt i ringen från baksidan samt 4st öron som skruvas med m6 bult och mutter

hittade några små kameraställ som skulle passa perfekt att montera diskanterna med men jag är ganska tveksam till att det blir bra med att ha dom såpass långt in från dörrsidan, men kanske fördelen med att ha dom justerbara överväger nackdelen med att dom kommer längre in..... sedan är dom ju en bit från rutan också, så det kanske blir mindre reflektioner att ha dom längre in? är ganska osäker på detta, så kom gärna med förslag

Comment

fick båda monteringsringarna klara i förrgår efter lite bråk med inte mindre än 3st brustna gängtappar, och alla 3 brast i hålen bredvid varandra, så gissningsvis lyckades jag härda plåten när jag skar den (gick ner i en vattenhink direkt efter)
                      detta resulterade i att jag var tvungen att kapa bort gängtappen från insidan av hålet och fylla igen med svetsen, även därför det är 2 omgångar hål i ena ringen

sedan vart det dax för ytbehandling, valet pendlade mellan epoxi, syragrund, och zinkspray, valet föll på den sistnämde metoden, främst för att det var enkelt

nu är det "bara" att dämpa upp dörrarna ordentligt och montera i ringarna, har förberett mig för detta med 4kvadrat STP silver, ett dynamat doorkit, en säck blästersand (osäkert dock om det kommer till användning), en rulle ljudblockerande 6mm matta och en låda noiseabsorber7.... sedan tidigare har jag även limmat i lite aluminiumplåt

bilder på dörrdämpandet kommer förhoppningsvis ikväll eller imorgon

var även och hämtade ut nya hu´n häromdagen efter 5mån väntedid dock............

men det känns ändå ganska slappt av pioneer att ta såpass mycket betalt för en spelare som displayen inte ens sitter fast ordentligt på....

Comment

har missat detta bygge helt. fan vilka detaljer och vilket jobb du lägger ner. helt sjukt. kommer nog bli grymt snyggt detta. här får man titta in oftare lycka till med allt.
                        Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Comment

Fränt bygge och en riktigt fet låda
                          Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Det ser ut som om ringarna är i rostfritt och då kan man utan problem borra 0.1-0.2mm större håll än standard och ändå få en stark gänga men som du säger är risken stor att du härdade materialet när du kylde.....
                            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

du hade kunnat rädda hålen om du haft tilgång till plasma skärare, går fin fint att fimpa ur en gänktap me sån o bibehåla hålet. har gjort så sj enda ner till m6 mindre har ja inte provat.. men sen som hewi säger bora lite store om de rostfrit lika så koppar aluminium o mäsing då tappar gärna vill skära o gå av där me=(

Comment

ringarna är i vanligt "svartstål", har inte tillgång till plasma... men tanken slog mig då jag gjort det med lite större tappar förut, men med m4 gänga kändes ganska meningslöst att börja leta runt efter en plasma för att sedan slinta till och förstöra hålet ändå
                                hålen är 3.5mm så det är i överkant... men det funkar iaf

perkan och softis, tackar!

Comment

Working...
                                X