Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda Civic, Zapco, HAT, Silence.lab, Helix

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by hylsan View Post
    Härligt jobbat!
    Skönt att få njuta lite också efter allt slit, lite "semester" helt enkelt
    Ja, precis så är det. I mitt fall när det tog över 1 år att få "färdigt" så nu skall det bara njutas av ljudet

    Lite smått har jag nu ändå grejat med bilen på min sommarsemester, som tex. satt dämpmatta på insida av fram innerskärmar för att få ner däckljudet.

    Använt mig av Comfort mat Tsunami 18mm till ändamålet.

    Click image for larger version  Name:	20240711_205449.jpg Views:	0 Size:	89.8 KB ID:	689116

    Comment


    • #47

      Vackert att se
      Vad kör du med för filament? PLA eller PETG eller något mer spännande?
      Hur primar du 3dprinten innan du lackar den?

      Det måste sägas att det blev hur snyggt som helst!


      Comment


      • #48
        Originally posted by pike2k View Post
        Vackert att se
        Vad kör du med för filament? PLA eller PETG eller något mer spännande?
        Hur primar du 3dprinten innan du lackar den?

        Det måste sägas att det blev hur snyggt som helst!

        Tack

        Jag körde med en medveten risk med PLA+, värmetåligheten är ju inte värst bra med detta filament.

        Poddarna jag har för mina mellanregister är ju på sådan plats att solen steker rakt på och en liten "vågighet" har redan uppenbarat sig i ytan pga. värmen.

        Har tillverkat simpla värmeskydd för dessa då bilen står parkerad så dom inte skall förvärras över sommaren.

        Kommer att printa alla delar för framsystemet pånytt i PETG under sensommaren. Vissa små förbättringar skall jag då göra meddetsamma.

        Grundarbetet före lackering var ganska simpelt, först en lätt slipning av plasten före spackling. Sedan använde jag mig av en fyllig 2K Epoxy grundfärg före lackeringen.

        Comment


        • #49
          Originally posted by Andy View Post

          Tack

          Jag körde med en medveten risk med PLA+, värmetåligheten är ju inte värst bra med detta filament.

          Poddarna jag har för mina mellanregister är ju på sådan plats att solen steker rakt på och en liten "vågighet" har redan uppenbarat sig i ytan pga. värmen.
          Tråkigt att höra, men inte oväntat. Så din behandling av plasten skyddade den inte från att bli mjuk p.g.a. värmen?

          Originally posted by Andy View Post
          Har tillverkat simpla värmeskydd för dessa då bilen står parkerad så dom inte skall förvärras över sommaren.

          Kommer att printa alla delar för framsystemet pånytt i PETG under sensommaren. Vissa små förbättringar skall jag då göra meddetsamma.
          Det är ganska så stor skillnad mellan PLA och PETG. T.ex. funkar superlim bra på PLA, men inte alls på PETG. Över lag så har jag för mig att väldigt få lim funkar med PETG.
          Jag tänker att man kanske behöver en annan metod att få till din finish med PETG?

          Originally posted by Andy View Post
          Grundarbetet före lackering var ganska simpelt, först en lätt slipning av plasten före spackling. Sedan använde jag mig av en fyllig 2K Epoxy grundfärg före lackeringen.
          Använder du något speciellt spackel? Vilken lack använder du? Jag kan i princip ingenting om dessa saker.

          Jag kan tipsa om en sak dock, PETG och skruv. Jag gjorde en testprint med lite för små hål för att en universal skuv skulle få plats. Sedan drog jag i skruven. Och skruvade ut den. Många gånger. Det gick lika trögt varje gång, både ut och in. Det är helt magiskt!

          Jag fäste mina midbasar i PETG distansen med Hornbach Universalskruv och lite apskit och jag är inte det minsta nervös. Apskiten är mest till för att täta med.

          Dina gångjärn till luckan ser intressant ut. Något du kan tänka dig att dela med dig av?

          Comment


          • #50
            Originally posted by pike2k View Post

            Tråkigt att höra, men inte oväntat. Så din behandling av plasten skyddade den inte från att bli mjuk p.g.a. värmen?
            Nej tyvärr inte, hade hoppats att spackligen skulle lite hjälpt till. Inget katastrofalt har dock hänt till all tur. Skall nog gå över sommaren.

            Originally posted by pike2k View Post
            Det är ganska så stor skillnad mellan PLA och PETG. T.ex. funkar superlim bra på PLA, men inte alls på PETG. Över lag så har jag för mig att väldigt få lim funkar med PETG.
            Jag tänker att man kanske behöver en annan metod att få till din finish med PETG?
            Kan tänka mig att skillnaden är stor, får lite undersöka i ämnet och annars får man bara pröva sig fram. Säkert bra att lite slipa upp ytan så spackel och färg fäster bättre.

            Originally posted by pike2k View Post
            Använder du något speciellt spackel? Vilken lack använder du? Jag kan i princip ingenting om dessa saker.

            Jag kan tipsa om en sak dock, PETG och skruv. Jag gjorde en testprint med lite för små hål för att en universal skuv skulle få plats. Sedan drog jag i skruven. Och skruvade ut den. Många gånger. Det gick lika trögt varje gång, både ut och in. Det är helt magiskt!

            Jag fäste mina midbasar i PETG distansen med Hornbach Universalskruv och lite apskit och jag är inte det minsta nervös. Apskiten är mest till för att täta med.

            Dina gångjärn till luckan ser intressant ut. Något du kan tänka dig att dela med dig av?
            Har använt mig av helt vanligt würth vaku 30 universal spackel och sedan mera special Mipa P88 Finspackel som är riktigt tunn menat för repor och liknande.

            Använder mig av Mipas produkter för lackeringen. Delar som jag lackerat svarta har jag använt 2K Akrylfärg som alltså inte behöver klarlack. Sedan det som är i bilens kulör är använt 2 skikts metallicbas med klarlack på.

            Okej, bra att veta. Testade i början att göra gängor i PLA:n men det var inte lyckat. Konstaterade att mässing inserter måste man använda. M4 insexbultar använde jag sedan till midbasarna.

            Jo, jag satte nog lite tankearbete på gångjärnen. Då min baslåda är endast ungefär 5mm under luckan och helt i bakkanten så måste geometrin bli rätt då man öppnar.

            Kan nog dela med mig av 3D modellerna.

            Comment


            • #51
              Har nu skaffat en egen mätmikrofon för akustisk mätning. Har också laddat ner REW - Room EQ Wizard som jag har tänkt använda. Nu återstår endast att lära sig använda dessa .

              Finns som tur är en hel del med videor och läsbart i hur man kommer igång.

              Click image for larger version

Name:	20240728_113432.jpg
Views:	72
Size:	74.9 KB
ID:	689164

              Comment


              • #52
                Originally posted by Andy View Post
                Har nu skaffat en egen mätmikrofon för akustisk mätning. Har också laddat ner REW - Room EQ Wizard som jag har tänkt använda. Nu återstår endast att lära sig använda dessa .

                Finns som tur är en hel del med videor och läsbart i hur man kommer igång.

                Click image for larger version

Name:	20240728_113432.jpg
Views:	72
Size:	74.9 KB
ID:	689164
                Vad roligt Jag har ingen mätutrustning men var ändå tvungen att justera min DSP's preset lite efter mina förändringar kring midbasarna.
                Elementen har inte kommit närmare örat utan jag har endast ändrat vinkeln, så jag har testat att dra ner nivåerna lite på dem.
                Fick dra ner mest på det elementet som numera spelar nästan rakt mot örat (passagerardörren). Tror jag sänkte nivån 2-3dB på den.

                Comment

                Working...
                X