Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda Civic, Zapco, HAT, Silence.lab, Helix

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Håller med att det är kul och se nån till bygga i Honda eftersom jag själv kör Honda

Intressant och se dörrsidorna där då jag tänkte dämpa min brukis (CRV) och den påminner om din dörr så nu fick jag lite idéer där.

Mitt problem jag hade/har var att när jag bara bytte ut org.högtalarna så hade jag svårt att hitta nån högtalare som fick plats i hålet även med distans. De 6.5" som jag har nu får plats precis men jag får kortslutning ibland. Har tillfälligt tejpat runt all plåt med el-tejp men inte hjälpt. Sen tröttnade jag lite på skiten.
    Får kanske köra större distansring och såga ut hål i dörrsidan och sätta ett galler istället.

Comment

Jag byggde i en grå Honda Civic för något år sen. Inte tävlat på ett bra tag dock

Hur modellerade du själva plastpanelen? Är orginalet 3d-scannad, tänker att det är sjukt jobbigt att måtta in allt det där i CAD.

Comment

Originally posted by octan View Post
        Bra jobbat!!
        Tackar!!

Försöker mitt bästa

Comment

Originally posted by pike2k View Post
          Är det du som tävlade i Göteborg på BRL's kvaltävling, eller har vi mer än en grå Honda Civic i landet som bygger ljud?
          Nej, var inte jag.

Min bil har tyvärr inte blivit färdig ännu.

Har nu semester så jag har förhoppningar att jag skall åtminstone ta stora kliv framåt nu

Comment

Originally posted by hylsan View Post
            Håller med att det är kul och se nån till bygga i Honda eftersom jag själv kör Honda

Intressant och se dörrsidorna där då jag tänkte dämpa min brukis (CRV) och den påminner om din dörr så nu fick jag lite idéer där.

Mitt problem jag hade/har var att när jag bara bytte ut org.högtalarna så hade jag svårt att hitta nån högtalare som fick plats i hålet även med distans. De 6.5" som jag har nu får plats precis men jag får kortslutning ibland. Har tillfälligt tejpat runt all plåt med el-tejp men inte hjälpt. Sen tröttnade jag lite på skiten.
            Får kanske köra större distansring och såga ut hål i dörrsidan och sätta ett galler istället.

Sökte själv så många Honda byggen jag kunde hitta då jag började planera min bil. Man kan alltid hitta idèer man kan ha nytta av själv.

Om inte annat kan man få inspiration till sitt egna bygge

Civicen har också ganska litet hål i plåten för högtalaren, i min räckte dock 30mm distans.

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
              Jag byggde i en grå Honda Civic för något år sen. Inte tävlat på ett bra tag dock

Hur modellerade du själva plastpanelen? Är orginalet 3d-scannad, tänker att det är sjukt jobbigt att måtta in allt det där i CAD.
              Jag har nog bara måttat från originalplasten

Är sedan inte så mycket annat lika därifrån än ytterformen.

Krävdes nog några försök tills jag började närma mig önskad form.

Mest jobb var att få poden i passlig form och önskad vinkel så den heller inte stöter i någonting när man stänger dörren.

Är faktiskt inte ännu färdig med bottenplattan då jag har lite problem var jag skall få nitmuttarna att rymmas bakom spegeln.

Måste även gå att skruva fast den igenom högtalaröppningen i poden så detta är ännu under jobb.

Comment

Börjar bli dags för en uppdatering på mitt projekt.

Går beklagligt långsamt framåt men nåt har hänt åtminstone.

Baslådan är så gott som färdig nu och skall till följande börja med ställning för slutsteg och dsp.

Är alltså en sluten låda på 25l och är byggd i 18mm björkfaner.

Vitmålad insida och sedan spacklat fast skruvhålen och på sista bilden när den har några lager med Mipa 2K Multifiller på sig.

Comment

Här lite 3D printade delar till baslådan.

Gjorde en jängad del som håller en XT60 koppling för basen.

Har även gjort en hållare för Odyssey PC680 batteriet.

Båda delar är sedermera lackerade för en snyggare finish.

Comment

Tillverkat ett skyddsnät för basen.

Pressat ett nät i en träform så jag fick ca: 20mm djup på det.

Sedan en laserskuren krans i 4mm stål och svetsat ihop delarna.

Lackerat i blanksvart 2K akrylfärg.

Comment

Se där, framsteg som heter duga ändå. Bra jobbat!

Comment

Trevligt bygge måste jag säga detta ska följas

Comment

Tack för kommentarerna ovan, roligt att projektet intresserar .

En hel del framsteg har skett senaste månaderna.

Här lite bilder på baslådan efter lackering, Honda NH737 med 5 lager klarlack på.

Click image for larger version

Name:	20230720_234035.jpg
Views:	182
Size:	81.1 KB
ID:	688791 Click image for larger version

Name:	20230721_153328.jpg
Views:	186
Size:	121.6 KB
ID:	688792 Click image for larger version

Name:	20230722_160328.jpg
Views:	183
Size:	74.9 KB
ID:	688793

Comment

Ljuddämpningen av bagageutrymmet har jag fått nästan färdigt, ännu kvar luckans plast att göra.

Click image for larger version

Name:	20230422_194455.jpg
Views:	188
Size:	116.0 KB
ID:	688795 Click image for larger version

Name:	20230422_200530.jpg
Views:	181
Size:	109.5 KB
ID:	688796 Click image for larger version

Name:	20231006_231941.jpg
Views:	178
Size:	95.5 KB
ID:	688797 Click image for larger version

Name:	20231007_161559.jpg
Views:	177
Size:	108.3 KB
ID:	688798 Click image for larger version

Name:	20230930_164218.jpg
Size:	118.0 KB
ID:	688799 Click image for larger version

Name:	20231001_203224.jpg
Size:	103.0 KB
ID:	688800

Comment

Ställning för slutsteg dsp och strömfördelning börjar bli färdig. Det här är nu första version som får duga till en början ivarjefall.

Har varit tvungen att få allt byggt så kompakt som möjligt att allt ska rymmas ner i reservhjulsutrymmet.

Ställningen blir fäst som synes på bild från 2st M6 gummidynor på baslådan och med 1st M8 till karossen, där också gummipackning mellan.

Kommer ännu en liknande 3D printad sidopanel till den högra sidan som nu finns till vänster.

Gängade delarna som står upp är magneter som låser ner luckan.

Click image for larger version  Name:	20231119_204803.jpg Views:	0 Size:	93.5 KB ID:	688802 Click image for larger version  Name:	20231119_204830.jpg Views:	0 Size:	84.6 KB ID:	688803 Click image for larger version  Name:	20231119_205130.jpg Views:	0 Size:	92.9 KB ID:	688804 Click image for larger version  Name:	20231119_205153.jpg Views:	0 Size:	86.9 KB ID:	688805 Click image for larger version  Name:	20231119_205324.jpg Views:	0 Size:	79.8 KB ID:	688806 Click image for larger version  Name:	20231119_212000.jpg Views:	0 Size:	84.8 KB ID:	688807
                              Last edited by Andy; November 20, 2023, 13:18.

Comment

Har nu även fått färdig den nya luckan i bagageutrymmet. Här lite bilder från olika skeden.

Gångjärnen för luckan var lite att fundera på hur få gjort utan att "söndra" någånting av originaldelarna.

Tanken är att bilen ska gå att returnera till originalskick då den skall säljas.

Original luckan har inga riktiga gångjärn utan där fungerar mattan som gångjärn.

Har nu sedan gjort egen design och 3D printat dem. Gångjärnspunkten ville jag ha i mitten på skivan och helt i bakkanten för bra geometri när man öppnar.

Skyddsgallret för slutsteget är gjort med samma princip som den jag gjorde för basen.

Ram i 4mm stål med lite stödprofiler som går i mitten, "öronen" som står ut från ramen är motstycke för magneterna som låser luckan ner.

Nätet sedan pressat i träform till passlig offset så nätet kommer till luckans övre yta och allting sedan svetsat ihop och målat.

Handtaget är gjort i princip lika som originalluckan alltså med en rem och passar nu i samma krok för att hålla luckan öppen.

3D printade bitarna som syns på undre sida är fyllning för att luckan ska bära på samma yta som originalluckan i bakkant. Den mittersta biten är för handtaget.

Själva luckan är gjord i 9mm faner och den målade jag svart 2ggr före beklädning med svart matta från båda sidor.

Använde mig av matta som har färdig limyta, riktigt bra och behändig produkt faktiskt.

Färgen på mattan är inte helt korrekt då Hondan har svart / grå originalmatta. Men jag bestämde mig så här nu för att komma vidare med projektet.

Vad jag lite kollade olika alternativ så kan vara ganska knepigt att hitta en matta som matchar till 100%.

Slutresultatet är jag mycket nöjd med annars, designen gillar jag och passformen i bilen är enligt mig mycket bra.

Tanken är att ha nåt slags led belysning runt slutsteget, håller på som bäst och testar lite olika varianter och positioner.

Härifrån ivarjefall bra att gå vidare

Click image for larger version  Name:	A.PNG Views:	0 Size:	296.0 KB ID:	688814 Click image for larger version  Name:	B.jpg Views:	0 Size:	97.3 KB ID:	688815 Click image for larger version  Name:	C.jpg Views:	0 Size:	75.7 KB ID:	688816
                                Click image for larger version  Name:	D.jpg Views:	0 Size:	102.2 KB ID:	688818
                                Click image for larger version  Name:	E.jpg Views:	0 Size:	82.2 KB ID:	688819
                                Click image for larger version  Name:	F.jpg Views:	0 Size:	64.7 KB ID:	688820
                                Click image for larger version  Name:	G.jpg Views:	0 Size:	92.3 KB ID:	688821
                                Click image for larger version  Name:	H.jpg Views:	0 Size:	80.4 KB ID:	688822 Click image for larger version  Name:	I.jpg Views:	0 Size:	88.2 KB ID:	688823
                                Click image for larger version  Name:	J.jpg Views:	0 Size:	111.4 KB ID:	688824
                                Click image for larger version  Name:	K.jpg Views:	0 Size:	114.2 KB ID:	688825
                                Last edited by Andy; December 2, 2023, 15:41.

Comment

Working...
                                X