Tjena
Detta projekt kommer handla om min förstabil, en gammal bmw 5-serie som inhandlades hösten 07. I köpet ingick risig lack, rost och söndertryckta trösklar. Dock hade bilen en väldigt trevlig inredning, BMW M-sportstolar samt baksäte i svart skinn i väldigt gott skick som avgjorde köpet.
Nu efter en lång tids svetsande, spacklande och slipande så ligger lacken på bilen (tack farsan för all hjälp). Färgen är Tizianröd, en solid lack som är bilens ursprungsfärg.
Nu när lacken lagd är det dags att börja med ljudbygget.
Följande ska in i bilen:
* Huvudenhet: Panasonic CQ-VD7001N (DVD,Front,rear,center och sub-ut, 7" motorskärm, inbyggda filter, fjärrkontroll)
* Framsystem: Zachry XLNT-620 6,5" kitsystem
* Rearfill: Zachry XLNT-620 6,5" kitsystem
* Sub: 2x Zachry BX-P12 12" 2x4 ohm styck.
* Monoblock: 2x Zachry 1350 600WRMS @ 2 ohm 14,4V
* Slutsteg till 6,5": Zachry 4100 4x100WRMS @ 4 ohm 14,4V, 4X170WRMS 2 ohm 14,4V.
* Strömförsörjning: Prostar 200AH 60KG kärlek även ett Hankook 68AH som startbatteri sitter i.
* Signalkablar: "RCA stereokabel HQSR. Mycket bra OFC-kabel med guldpläterade kontakter för högt ställda krav." Tre stycken 5-meterspar samt 0,5M mellan monoblocken i bak.
* Högtalarkabel: 1,5mm2 kopparkabel till alla 6,5" kit, 4mm2 L-cable speaker SP till basarna.
Alla produkterna kommer från Ljudia, anledningen till just dessa produktval är att med kontakter får man rätt priser
Framsystemet kommer placeras med 6,5" elemeten i kickarna, diskanterna i brädan. Rearfillsystemet kommer sitta i hatthyllan, diskantplacering har ja inte funderat ut än, några förslag?
Basarna kommer monteras i en 110 liter stor låda med två stycken 4" portar på 17cm styck. Avstämningen är då 40hz, funderar dock på att korta rören lite så jag hamnar närmare 45hz. Tack Lesdiv för låduträkning!
Lådan kommer monteras så basarna spelar in mot kupén. För att lösa detta ska jag bygga en ram runt ryggstödet som lådan monteras mot, så att lådan tätar helt från bagaget och all luft tvingas in genom skidluckan.
Basarna kommer drivas med varsitt Zachry 1350 monoblock och de kommer lastas i 2 ohm eftersom basarna har dubbla talspolar på 4 ohm, de får då 600WRMS styck.
Har kört samtliga steg i testbänk hos en "gubbe", specen stämde och stegen levererar det dem ska i 14,4V, så det är inga fantasisiffror.
Batterierna kommer kopplas ihop med ett Autoleads 180A skilljerelä, anledningen till detta är för att jag ska kunna ladda batterierna med laddare smidigt separat, samt att kunna spela på en längre stund med bilen avstängd och alltid kunna kunna starta bilen. Visst skulle man kunna köra utan relä dock tror jag det räcker gott med 200AH till dessa prylar när man demar osv, annars är det bara att slå till reläet.
Allting som har med stereo att göra kommer vara kopplat på det bakre batteriet, huvudenhet osv.
Eftersom ja har tre slutsteg så kommer remoten från stereos kopplas till ett relä på 10A som sedan slår på stegen, detta för att inte överbelasta stereons remoteutgång, smidigt att kunna driva roligt i framtiden på remoten också.
Målet är att få en anläggning som inte säger ifrån ifall man krämar på lite, att kunna spela "högt" utan att det låter illa. Bilen kommer användas som bruksbil så det är ingen utställningsbil. Planen tävlingsmässigt är att börja tävla i bassrace och kanske någon annan rolig klass
Okej slut på försnacket, idag börjades det med att dra alla kablar till huvudenheten.
Det första var att bestämma hur kablarna skulle dras, när ja kikar lite närmare på ryggstödet så ser jag att en bit ungefär 5x7 cm endast är punktad och verkar gå att slå ut. Fram med hammaren och resultatet blev:
Perfekt.. fanns även likadant på andra sidan.
Efter en stund hade lågnivå samt två 4mm2 kablar dragits, vy från skuffen:
De två 4mm2 kablarna är till huvudenhetens plusmatning samt remote.
Vy vid instrumentpanelen:
Ja, handsfacket med den äckliga eftermonterade trälisten ska bytas ut.
Kompisen löder om plusmatningen till huvudenheten, vi slaktade en iso-adapter från Biltema, så att huvudenhetens orginalkablage förblir intakt.
Vi byggde även en jordpunkt framme vid fästet till mittkonsollen, dock glömde vi att ta bild på detta. Jordpunkten ska jorda huvudenheten, framtida voltmätare samt en strömbrytare med lysdiod som styr skillrereläet.
Missade även att ta bilder på själva kabeldragningen, ordnar det i morgon
Planera för morgondagen är att bygga ramen runt ryggstödet samt mäta ut allting och förbereda för sågning av låda. Lådan kommer byggas i 19mm plywood med lite stagningar här och var.
Bonusbilder:
Undersidan av hatthyllan, masoniten hade spruckit på ett par ställen efter byten av fjäderben ibak, detta lagas med lite lim. Hatthyllan ska senare kläs om med svart konstläder och anpassas för 6,5" högtalare.
Nytt hankook powercontrol 68AH batteri på OEMplats, det andra stora batteriet kommer hamna i skuffen.
Detta är synen av plåtrygstödet i en E34, skidluckan är ganska stor så de borde räcka för att få in trycket.
Vy från annan vinkel på ryggstödet
Detta va allt för dagen, notera att detta är mitt förstabygge som snart 19 år gammal pojk, så kom gärna med tips & idéer på hur jag kan förbättra mitt bygge, konstruktiv kritik uppskattas!
\\ Johan.
Detta projekt kommer handla om min förstabil, en gammal bmw 5-serie som inhandlades hösten 07. I köpet ingick risig lack, rost och söndertryckta trösklar. Dock hade bilen en väldigt trevlig inredning, BMW M-sportstolar samt baksäte i svart skinn i väldigt gott skick som avgjorde köpet.
Nu efter en lång tids svetsande, spacklande och slipande så ligger lacken på bilen (tack farsan för all hjälp). Färgen är Tizianröd, en solid lack som är bilens ursprungsfärg.
Nu när lacken lagd är det dags att börja med ljudbygget.
Följande ska in i bilen:
* Huvudenhet: Panasonic CQ-VD7001N (DVD,Front,rear,center och sub-ut, 7" motorskärm, inbyggda filter, fjärrkontroll)
* Framsystem: Zachry XLNT-620 6,5" kitsystem
* Rearfill: Zachry XLNT-620 6,5" kitsystem
* Sub: 2x Zachry BX-P12 12" 2x4 ohm styck.
* Monoblock: 2x Zachry 1350 600WRMS @ 2 ohm 14,4V
* Slutsteg till 6,5": Zachry 4100 4x100WRMS @ 4 ohm 14,4V, 4X170WRMS 2 ohm 14,4V.
* Strömförsörjning: Prostar 200AH 60KG kärlek även ett Hankook 68AH som startbatteri sitter i.
* Signalkablar: "RCA stereokabel HQSR. Mycket bra OFC-kabel med guldpläterade kontakter för högt ställda krav." Tre stycken 5-meterspar samt 0,5M mellan monoblocken i bak.
* Högtalarkabel: 1,5mm2 kopparkabel till alla 6,5" kit, 4mm2 L-cable speaker SP till basarna.
Alla produkterna kommer från Ljudia, anledningen till just dessa produktval är att med kontakter får man rätt priser
Framsystemet kommer placeras med 6,5" elemeten i kickarna, diskanterna i brädan. Rearfillsystemet kommer sitta i hatthyllan, diskantplacering har ja inte funderat ut än, några förslag?
Basarna kommer monteras i en 110 liter stor låda med två stycken 4" portar på 17cm styck. Avstämningen är då 40hz, funderar dock på att korta rören lite så jag hamnar närmare 45hz. Tack Lesdiv för låduträkning!
Lådan kommer monteras så basarna spelar in mot kupén. För att lösa detta ska jag bygga en ram runt ryggstödet som lådan monteras mot, så att lådan tätar helt från bagaget och all luft tvingas in genom skidluckan.
Basarna kommer drivas med varsitt Zachry 1350 monoblock och de kommer lastas i 2 ohm eftersom basarna har dubbla talspolar på 4 ohm, de får då 600WRMS styck.
Har kört samtliga steg i testbänk hos en "gubbe", specen stämde och stegen levererar det dem ska i 14,4V, så det är inga fantasisiffror.
Batterierna kommer kopplas ihop med ett Autoleads 180A skilljerelä, anledningen till detta är för att jag ska kunna ladda batterierna med laddare smidigt separat, samt att kunna spela på en längre stund med bilen avstängd och alltid kunna kunna starta bilen. Visst skulle man kunna köra utan relä dock tror jag det räcker gott med 200AH till dessa prylar när man demar osv, annars är det bara att slå till reläet.
Allting som har med stereo att göra kommer vara kopplat på det bakre batteriet, huvudenhet osv.
Eftersom ja har tre slutsteg så kommer remoten från stereos kopplas till ett relä på 10A som sedan slår på stegen, detta för att inte överbelasta stereons remoteutgång, smidigt att kunna driva roligt i framtiden på remoten också.
Målet är att få en anläggning som inte säger ifrån ifall man krämar på lite, att kunna spela "högt" utan att det låter illa. Bilen kommer användas som bruksbil så det är ingen utställningsbil. Planen tävlingsmässigt är att börja tävla i bassrace och kanske någon annan rolig klass
Okej slut på försnacket, idag börjades det med att dra alla kablar till huvudenheten.
Det första var att bestämma hur kablarna skulle dras, när ja kikar lite närmare på ryggstödet så ser jag att en bit ungefär 5x7 cm endast är punktad och verkar gå att slå ut. Fram med hammaren och resultatet blev:
Perfekt.. fanns även likadant på andra sidan.
Efter en stund hade lågnivå samt två 4mm2 kablar dragits, vy från skuffen:
De två 4mm2 kablarna är till huvudenhetens plusmatning samt remote.
Vy vid instrumentpanelen:
Ja, handsfacket med den äckliga eftermonterade trälisten ska bytas ut.
Kompisen löder om plusmatningen till huvudenheten, vi slaktade en iso-adapter från Biltema, så att huvudenhetens orginalkablage förblir intakt.
Vi byggde även en jordpunkt framme vid fästet till mittkonsollen, dock glömde vi att ta bild på detta. Jordpunkten ska jorda huvudenheten, framtida voltmätare samt en strömbrytare med lysdiod som styr skillrereläet.
Missade även att ta bilder på själva kabeldragningen, ordnar det i morgon
Planera för morgondagen är att bygga ramen runt ryggstödet samt mäta ut allting och förbereda för sågning av låda. Lådan kommer byggas i 19mm plywood med lite stagningar här och var.
Bonusbilder:
Undersidan av hatthyllan, masoniten hade spruckit på ett par ställen efter byten av fjäderben ibak, detta lagas med lite lim. Hatthyllan ska senare kläs om med svart konstläder och anpassas för 6,5" högtalare.
Nytt hankook powercontrol 68AH batteri på OEMplats, det andra stora batteriet kommer hamna i skuffen.
Detta är synen av plåtrygstödet i en E34, skidluckan är ganska stor så de borde räcka för att få in trycket.
Vy från annan vinkel på ryggstödet
Detta va allt för dagen, notera att detta är mitt förstabygge som snart 19 år gammal pojk, så kom gärna med tips & idéer på hur jag kan förbättra mitt bygge, konstruktiv kritik uppskattas!
\\ Johan.
Comment