Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Passat 'Red Euphoria'

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: VW Passat 'Red Euphoria'

Nu har jag äntligen kommit igång igen med bilen. Haft mer än fullt upp med hus, jobb, samt med en annan bil som skulle fixas... Men men, börjat på A-stolparna nu. Experimenterat med vinklar i flera timmar. Kom fram till att det lär allra bäst när högtalaren var riktad svagt uppåt mot V-sidoruta. Perfekt scenhöjd och vänster "scenbredd" låg förvånansvärt långt ute åt vänster, trodde först man skulle få ljudet rakt i ansiktet men så var inte fallet. Diskanten sitter nästintill exakt på samma avstånd i förhållande till mellanregistret med, kan tidskompa om de inte stämmer helt sen annars.

Om man sitter i sätet och kollar mot vänster A-stolpe så blockar lådan ca 3-4cm av sikten ut som inte täcks av stolpen längst ner mot panelen. Ser stor ut på bilden ser jag nu, inte överdrivet klumpig i verkligheten dock Vet inte om man får avdrag för det, men de får man ta såfall

Imorgon är jag ledig, ska skruva fast stegen på ramen och sortera upp kablarna medan plastningen får härda. Har ordnat en trevlig liten dam som ska klä både A-stolpar och diskantfästen professionellt senare. Märkte att jag inte var tillräckligt duktig på det själv, måste sys för det ska bli snyggt

Lådan blev exakt 0,61 lit. Detta ger ett Qtc på 0,821, med lite ull får jag nog ner Qtc till runt 0,8 vilket borde vara acceptabelt. Enligt linkwitz hemsida så ger även en för liten låda icke linjär distorsion. (Distorsion x% = .014*(konrörelse)*Sd/Vb) - Enligt denna formel 0.014*(1-2mm)*34,5/0,61 = 0,79-1.58% distorsion vid 1mm resp. 2mm konrörelse. Ingen aning om detta är hörbart, jag planerar inte pressa deras Xmax fullt ut direkt...

Edit: Vänster dörrsida är med klar, glömt att fota men den ser hyfsat likadan ut som på andra sidan xD

Comment

Ser lovande ut!
      /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
        Ser lovande ut!
        Det gör det verkligen! Vore kul att lyssna i ngn gång!
        Du verkar kunna det här med teori också Hanatsu , märker du att det funkar lika bra i praktiken som i teorin eller är det blandat?
        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Hehe de är nog lite blandat, Qtc:n på baslådor märker jag skillnad på iallafall, fördrar 0,6-0,8 någonstans. Över de så låter de tunt i djupbasen och peakat om man delar dom lite högre upp. Vissa andra grejer kanske är ren placebo-effekt när man förbättrat något som i teorin ska vara bättre, men man lär sig med tiden

Provlyssnat lite idag. Har en NAD förstärkare i bagaget med de passiva filtrerna till DLS kittet. Låter bra mycket naturligare i mellanregistret än min gamla installation med Amega kittet. Peakar sanslöst runt 150-250hz någonstans skulle jag tro (från middarna), har ingen EQ än. Spelar bara från min iPhone Men middarna går djupt, testade några Yello låtar. 35-40hz är inga större problem för Iridium 8orna, ska nog inte bli så svårt att integrera med subben sen!

Ska jobbas på i helgen nu, ska fixa klart med plastning snarast så jag kan lämna in fästerna på tapetserarverkstaden nästa vecka!
          Last edited by Hanatsu; March 26, 2011, 00:19.

Comment

Ser ut o kunna bli ett trevlig bygge det här

Comment

Har du någon mjuk dämpning bakom middarna?
              /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                Har du någon mjuk dämpning bakom middarna?
                Yes, 35mm closed foam

Comment

Postar en snabbis-update från garaget. Testade mäta upp middarna och diskanterna, mellanregistrerna var inget kul. De hade i princip inget frekvenssvar under 800hz då de satt "lösa". Ska testa dom innan jag plastar Hö A-stolpe. Nästan klar med plastningen, finspackel och slipning ett par dagar till =/

Här är mätning på Vä-Hö och båda samtidigt (Rött). Inte helt perfekta kurvor direkt, dörrsidorna är inte täta nu när inte dörrsidan/tyget täcker alla fästhål, samt att passagerarstolen inte är monterad. Vet inte hur mycket det påverkar, diskanten kunde jag inte få bättre än så här, med andra vinklar så blev det kraftiga förändringar över 10khz. Men det ändrar väl sig igen när dörrsidor, passagerarstolen och paneler och annat kommer på plats antar jag. Ska experimentera vidare imorgon och se om jag kan förbättra något.

Lustigt att högra midden spelar 5-10db högre mellan 70-100hz, måste undersöka varför - Känns som det är något fel någonstans hmm... Kör med en hemmabioförstärkare med de passiva filtrerna men det har inte med saken att göra. Kan vara att det är nästan rensat med golvmattor, säte och paneler på högra sidan?

Comment

Myskväll i garaget idag, kanske inte så mycket mys men iallafall lite arbete Fått min MDF platta med ramen monterad under levererad till garaget, jag blev icke speciellt glad när jag märkte att den hade blivit blöt på något sätt och slagit sig. Efter mycket om och men så bestämde jag mig för att fixa en ny. Tog en bit 12mm plywood och sågade till. Några millimeter för bred men de ordnar jag imorgon. (Ursäkta de lite halvtaskiga bilderna, har inte systemkameran tillgänglig för tillfället...)

Plastningen går framåt, en hel sliparbete kvar innan de kan kläs dock. Passade på att sätta dit de flesta paneler, lister och annat idag. Lassade dit innertaket med, lyckades få dit det på egen hand utan några veck faktiskt Passade på att tvätta hela taket och täcksidorna på stolparna. Som nytt igen!

Var nere hos Jimmy på Blekingebilradio (bor bara några meter därifrån, så jag är stammis där :P) och hämtade ett säkrings-distributionsblock. Stinger 2x50mm² till 4x21mm² mini-ANL 80A. Tog en bild på mini-säkringshållaren till huvudenheten, 8mm² in så jag avsäkrar den 25A nåt. Får ta och klä plywood skivan imorgon och börja montera steg. Ska bygga igen baslådan lite med, pratade med Gunnar på DLS och han rekommenderade att jag minskade volymen från 70lit till 50lit istället. Kommer att öka Qtc från 0,71 till 0,78. Minskar konutslag med 1,8mm +/- @30hz/500w signal. Gruppfördröjning minskar även ca 1ms inom användningsområdet. Frekvenssvaret ska teoretiskt inte påverkas mycket, se simulering nedan. Kupéförstärkningen har jag modellerat på Linkwitz Transform filtret, baserat den på bilens resonanspunkt. Lagt lågpassfilter på 36db/okt på de 2 kurvorna med.

Nahepp, allt för idag gott folk.

Comment

Det börjar arta sig.

Jag hade, som du är inne på, lugnat mig med mätningar tills allt är på plats.
                      /tycker Erik.

Comment

Ser riktigt bra ut en liten fråga bara.
                        Jag har en likadan passat men hur i hela värden får man bort mellen plåten i dörrarna??
                        Har fått bort alla skruv men det verkar sitta på nått mer sätt:S

Comment

Hehe, du får ta bort alla 10 bultarna. Samt under de 2 gummitätningarna finns det 2 skruvar som håller rutan på plats, de måste lossas. Lossas men INTE tas bort, kör ner rutan med fönsterhissen så den är i rätt läge. Efter den är loss, ta upp rutan längst upp för hand och tejpa fast den runt dörren. Efter det sitter de 2 skruvar på sidan av dörren, håller dörrlåset. Ta bort dom. Ovanför de 2 skruvarna sitter en plast-täckbricka. Ta bort den och innanför finns en guldig torx skruv. Skruva ut den tills själva låset är löst (där man sätter i nycklen alltså). Dra låset rakt ut. Efter det sitter det en vajer på handtaget, notera vart den sitter och pilla bort den.

Efter det lyfter du bara bort sidan. Det sitter en tätning som är lite "limmig" så bräck lite försiktigt bort den.

Comment

Och var försiktig med fästena till rutan. Mitt fäste var lite skadat på högersidan, när jag plockade bort rutan så paja fästet. Kostar 800-1100kr att fixa per sida. Detta är generalfel på VW. Riktig skräpkonstruktion för att vara tyskt.

Comment

Liten update igen, mätt upp hur jag ska stegen. Fick tänka bra och länge hur jag skulle ha säkringshållaren till stegen. Kom fram till att jag ska ha den under skivan i reservhjulsbaljan, framför batteriet. Sen gör jag en lucka med gångjärn i skivan över så de är lätt att komma åt att byta säkring. Tog fram mina vinkel RCA kontakter som legat på hyllan ett tag. Kommer nog till användning nu

Ska borra för kablar, skruva fast stegen och sedan klä skivan näst!

Comment

Börjat dra runt lite kablar i bagaget nu. Främst de grova jordkablarna och inkommande ström. Byggde en 15cm hög platta upp från reservhjulsbaljan där jag monterade alla distributionsblocken. Tanken är att jag ska göra en liten lucka i framkant på täckskivan så de är enkelt och smidigt att komma åt säkringarna sen. Hade tydligen gjort en jordkabel för mycket (hur jag nu lyckades med det ^.^), lassade dit den med. Skadar inte med lite extra jord.

Fixade en remote-splitt, hoppas det räcker. Annars får det bli ett relä med spärrdiod. Vet inte hur ström P99an matar i remoten, inte heller hur mycket DLS stegen äter upp. Bör räcka med 500-600mA nåt iallafall tycker jag.

Lite bilder på hur långt jag kommit idag

Comment

Working...
                                X