Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Passat 'Red Euphoria'

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• VW Passat 'Red Euphoria'

På tiden man börja plocka med bilen nu, vill trots allt bli klar till våren.

Det sa jag för ca 5 månader sen. Inte hänt mycket tills... NU! Äntligen får man tummarna ur a..t och börjar bygga Detta blir min 5:e bil, varav 4 av dom jag byggt stereo i. Detta är det första riktiga SQ projektet dock. Jag ska tillägga att jag redan har tävlat lite smått förra året med bilen, då det var mer eller mindre ett "stressbygge" så görs allt om från början med ett helt nytt system då de gamla är sålt. Det kanske ser lite lustigt ut på bilderna dock, finns dämpmatta på sina ställen sen tidigare så jag kompletterar med ny matta där det inte finns någon. Butylmatta är inte gratis heller ;<

För min del blir detta är översatsigt projekt som kräver ett översatsigt namn som självklart ska låta så professionellt som möjligt... ljudet alltså ^^ Men iallafall ska ägna mer tid än vad jag har på att fixa ihop detta till våren nu utan att stressa något, kreativ stress kanske. Ska inte plasta överdrivet mycket, utan det blir andra lösningar som MINST ska vara lika bra. Ska försöka undvika så mycket slipjobb som möjligt, tar sådan fruktansvärd tid. Kommer ihåg den gången jag slipade på en dörrsida i 3 veckor för att sedan komma på att den gick i handfacket när jag stängde dörren... Jag var måttligt nöjd den gången hehe

Så vad har jag för planer nu då? Förmodligen alldeles för mycket, men man får väl börja någonstans. Jag tar till vana nuförtiden att göra saker i rätt ordning så man slipper dubbeljobb. Dämpa bilen står först på "Att-göra-listan" som ser lika tjock ut som en hel uppsats. Som HU planerar jag en Pioneer P99RS, 3-vägs framsystem med DLS Iridium 8or open-air i dörrarna, 3" fullrange; Omnes BB 3.01 - detta är en upphottad/moddad version av Tang-Band W3-871S. Riktigt trevlig fullrange som inte har otrevliga peaks eller dips i frekvenssvaret. Dessa ska köras som dedikerat mellanregister från ca 200-3000hz och vara on-axis monterade. Diskanter kommer bli DLS Nobelium 1, gillar fortfarande dessa efter 2år, faktiskt den enda komponent jag haft flera bilar när jag tänker efter. Dessa kommer med monteras on-axis. I skuffen hamnar det 2st DLS Iridium 12or i 70lit sluten låda. Drivs av varsitt DLS A6 steg. Middar drivs med ett DLS A2, mellanregister/diskant från ett A4. Signalkablar blir några riktiga maffiga saker med 8,5mm diameters mantel; Belden 8719, med partvinnade psuedo-skärmade tennlegerade ledare (lät häftigt ^.^) Välljudande kablar som är i princip gratis om man ser till prestandan (tips från Robsarve). Tog dock ett tag innan jag hitta RCA-kontakter som passade... Har 2st batterier som ska försörja allt detta, som tur väl är de bra Ett Ground Zero GZBP 12.2500 70Ah fram och ett 95Ah Banner RunningBull bak, hamnar en 50mm² kopparkabel imellan. Förmodligen blir det större generator med nytt kablage. TDI modellerna har en 120A medan jag har en liten 90A... Meeen, det är ett senare problem!

Del 1: Dämpning

Jag använder mig av SilentCoat butylmatta / SilentCoat Isolator 4 / SilentCoat Absorber 15. Bagaget som jag börjar med vibrationsdämpas först med butylmattorna, sen klär jag med isolator mattorna. Vill ha ljud utefrån stannar ute och ljudet inne stannar... inne. Detta ska förhoppningsvis denna matta stå tjänst för. Bagaget först sen blir det golv och efter det, innertak. Där ska det även in kablar så kabeldragning blir nästa del, nog om det. Här kommer det bilder!

Re: VW Passat 'Red Euphoria'

Det där kommer att bli super, kommer med nöje att följa ditt projekt. Är också på "del 1: dämpning". Som du säger, de är inte billigt med dämpmaterial.

Comment

Ska plocka vidare efter jobbet ikväll, ska uppdatera så ofta jag kan

Comment

Originally posted by Salkin87 View Post
        Som du säger, de är inte billigt med dämpmaterial.
        Men det är värt varenda krona i efterhand kan jag säga!
        Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

Comment

Låter som ett riktigt intressant projekt , skall absolut följas!
          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

så de blir bygge i passaten igen?? du prata ju sist om att byta till mindre bil

Comment

Låter ju spännande det här.
              Ska helt klart följas
              Saab 9-3 SQ style

Comment

Originally posted by FreddeC View Post
                så de blir bygge i passaten igen?? du prata ju sist om att byta till mindre bil
                Nah blev inte så Fick reparera lite på bilen så nu behåller jag den, går fint, nylackad fram spoiler och lite annat. Köpt en bil till dock, vinterbil till nästa år. Får bli nästa projekt!

Comment

Liten uppdatering, dämpat vidare i bagaget. Inte helt klar än, fick för mig att riva ner innertaket istället. Hade lite små krångel med solskyddet fram, typ fastnat på något sjukt sett. Höll på bli vansinnig men det gick till slut så nu är jag på bra humör igen! Innertaket ska dämpas med butylmattan (som tydligen inte är butyl, men jag kallar den det ändå :P) och 15mm absorbmatta.

Lite bilder, händer mer imorgon igen!

Glömde den lilla översiktsbilden på systemet som ska in så jag lassar med den nu istället

Comment

Ser fint ut!
                    TEAM STALLBASVERKSTAN
                    Tack till min sponsor:
                    AI-GROUP.se
                    Samt stort tack till:
                    Elektronikservice i hemse
                    Seastreamsgarage.se

Comment

Update: Börjat riva ner isoleringen i taket nu. Tar massor av tid eftersom de har använt powerglue 10k som har en tålighet på 500 ton och legering av osmium. Nog med sarkasm, men jag tröttnade halvvägs efter att hållit på i 1,5 timme, får fortsätta imorgon igen. De gick lättare efter jag hittade en halvt upprostad "foodsafe" industriavfettning och spruta på limmet

Plockade fram middarna och fotade. Skydden skippar jag dock, personligen är de lite... småfula. Hittar på en snyggare lösning senare! Dämpat klart vänstra sidan, plockat ut batteriet och satt på ladding. Allt för idag.

Comment

Klar med taket nu! Sjukt äckel lim som höll den gamla isoleringen, tog en stund innan man fick bort det. Men iallafall efter jag var klar med det, kom jag på att jag inte hade tillräckligt med dämpmatta för att fortsätta, får inte mer förrän måndag :<

Taket känns mycket bättre nu, ingen plåtresonans what-so-ever längre!

Så jag började på lite annat som att bygga en platta i reservhjulsbaljan där batteri/säkringar/distblock och annat smått och gott ska vara. Försöker använda befintliga skruvhål för att montera fast saker och ting. Plattan sitter fast med 2st M8 bultar ner i chassit som bl.a höll hjulet fast och ett brett plattjärn under en sågad MDF skiva, glömde fota det idag så de får bli senare.

Började på att tillverka en ny 50mm² jordkabel till batteriet, samt provade en nyköpt kabelpress från biltema som funkade helt okej.

Comment

Vilket jättejobb speciellt med taklimmet.

Vilken kabelpress kör du med Budgetalternativet
                          eller den dyrare tången?

Fick en syn då det du skrev att du börjat tillverka 50mm2 kablar

Det är överambitöst
                          Fast å andra sidan vet jag inte vad du har för grejer i garaget?

Comment

Det är nog bugetalternativet, använde den i en struvtving och pressa allt vad orka så de losssar nog inte i första taget

Ska svetsa ihop fyrkants järn till en ram där allt monteras fast under nästa del sen

Comment

Verkar bli en trevlig setup det där!
                              Ser bra ut änsålänge.
                              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Working...
                              X