Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Passat 'Red Euphoria'

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: VW Passat 'Red Euphoria'

Ser bra ut hittills! Dämpa är aldrig särskilt kul att göra men när man sen får höra skillnaden så är det tveklöst värt jobbet. Se till så du dämpar taket ordentligt på en gång bara, så du slipper göra som mig och riva ner innertaket igen bara för att dämpa mera.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Ser fint ut de här brukar köra storsläggan på min sån kabelsko klämma funkar fint de me
      ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Comment

Inte hänt mycket i helgen, pillat med en söndrig backspegel efter en körde på mig. Tur i oturen att de bara var de som pajade. Ändå 800kr och massa jobb helt i onödan :<

Eftersom jag inte får inte min dämpning förrän imorgon så tillverkade jag jordkablar och klädde MDF skivan i botten av reservhjulsbaljan. 2st nya 50mm² fram och 3st 50mm² bak. Hoppas jag tänkt rätt nu; Framme blir det en 50mm² bak, sen är det 2x16mm² till bilen och generatorn. Generatorkabeln ska bytas till en ny 21mm² senare (dvs. 16+16+50=84mm² på plus sidan, 100mm² på minus)

Bak kommer 50mm² kabeln in, går 2st 21mm² + 2st 33mm² ut. Så där blir det 21+21+33+33=108mm² - 150mm² jord, skadar inte att ha lite extra :P

Mer updates under veckan. 1 - Dämpa taket klart. 2 - Dämpa golvet. 3 - Svetsa ihop ram för fastsättning av slutsteg, baslåda och batteri. Efter de... får jag se vad som händer...

Några få bilder, hade inte systemkameran idag, så de fick bli mobilen så länge. Bara provade längden på kablarna, inget är fastsatt så inga kommentarer på det haha

Comment

ser väldigt fint ut

Comment

Eeew! Haft en del att göra... annat än bilen då alltså. Satt hela kvällen igår och diskuterade smarta lösningar/konstruktioner i bilen med en mer ljudkunnig än mig

Iallafall så fortsatte jag med den "tråkiga" delen med att riva bort paneler och mattor och dämpa golvet på högersidan. Skulle dämpat taket, men glömde paketet med mattorna hemma... självklart ^.^ Får fortsätta med det imorgon. Roade mig med att fixa högtalarkabeln på höger sida när jag ändå höll på där. Tvinnade en 2x4mm² audiokabel och satte en något-för-liten kabelstrumpa över för att hålla ihop kabeln, funkade utmärkt! Inte satt några kontakter på kabeln än, men de kommer. Golvet är dämpat med 8mm butamen, samt alla sidor med vanlig SilentCoat och isolatormatta över, tog bort 98% av resonansen, mycket bättre nu. Ett ventilationsrör till golvet bak låg och skaka mot plåten så den dämpa jag med lite isolator foam.

Som bonus hittade jag 24kr i mynt under golvet, skumt hur de har kunnat hamna där under, men man tackar

Comment

Ser lovande ut!
              /tycker Erik.

Comment

Klar med taket nu. La en 7mm absorber-foam typ matta, liknande dynaliner. Gjorde en massiv skillnad på akustiken i bilen så jag är nöjd än så länge, hittade ett ställe under baksätet där det fanns en aning plåtresonans, så den biten fixade jag med. Bara vänster fram kvar, sen kan man börja på den roliga biten :P

Comment

Klar med dämpningen nu i bilen, bakdörrarna är helt dämpade sedan tidigare så dom kladdar jag inte med Framdörrarna ska plockas ner helt senare så där ska det dämpas senare, men men jag anser mig vara klar med första delen nu. Endast kabeldragning kvar av "förarbetet" nu.

Dragit strömkabeln idag och skruvat dit säkringshållaren fram. Använde en Autoleads av ANL-typ med 200A säkring i. Kabeln mellan hållaren och batteriet blev strax under 30cm lång. Fick sätta hållaren på ett aning trångt ställe då en vettig placering vid batteriet saknades, men man det går att komma åt den iallafall. Drog kabeln via elektronikboxen så jag fick göra hål på sidan av täckkåpan. Sprayade en bit VP-rör svart och satte fast den med svart smältlim och tätade med silikon så de inte kommer in vatten.

Tänkte även dra kabeln till midden, vänster fram. Men självklart räckte de totalt 13m jag köpte (till båda sidor) inte. Får ner och införskaffa 8m imorgon, borde räcka :P Tänkte dra remote och separat strömförsörjning till HU samtidigt på vänster sida. Väntar på att ELFA ska skicka min lågnivå kabel så jag får ta det senare. Ska se om det är möjligt att få in lågnivån strax till höger om mittkonsollen, iväg från alla strömledningar.

Högtalarkablar till mellanregister och diskant dras i rännorna till innertaket innan det monteras tillbaka. Kommer använda DIY kabel av olika typ till elementen, lite skeptisk till att man hör skillnad i en bil men det skadar inte heller att prova antar jag

Gjorde en provisorisk ritning hur det ska monteras i bagaget. (Sedd ovanfrån)

Comment

Sitter lite fast i arbetet. Lite tjafs med Europe Audio som hade restnoterat mina mellanregister till 26e mars. Gillade jag inte, då de var sjukt sega på att svara med. Pallar inte skruva ur dom jag har hemma i satellithögtalarna heller. Ska se om jag hittar något annat mellanregister som uppfyller mina kriterier. Än så länge kollat på DLS Scandinavia 3 och Scan-Speak Discovery 10F/4424G00 som funkar i små lådor, kan inte ha för stort nämligen.

I väntan på mitt paket som kommer med resten av mina kablar jag behöver nu, räkna jag ut längder och fixade resten av jordkablaget. Bild på mina diskanter DLS Nobelium 1, lite gamla nu men jag gillar dom

Fick en bra deal så jag hämta även en "liten" rulle med tyg, räcker väl till lådan iallafall

Och till sist plockade jag fram dörrsidan som stått ett tag nu mot börja mäta, verkar som en 8a passar utan större ingrepp.

Comment

Varit iväg ett tag nu, började på att plocka med bilen igår igen. Fått mitt paket nu efter en del krångel med posten som totalt ignorerat att tala om när deras sk. hemleverans planerade att komma... Men men nog om det. I paketet var lammull till 80liter låda, RCA kontakter, kabelskor till dörrhögtalarna, speakon kontakter till subben och lite annat smått och gott som ska användas senare.

Börjat på diskantfästena nu och plastat. Fick för mig att ha dom i a stolparna först, men jag ångra mig och använde original plastbiten vid backspegeln att bygga med. Det betydde även att jag fick dra fler kablar till dörren (suck). Använde mig av en dubbel-flätad 4x2x0.5mm² EKKX till diskanterna, 8st enkelkardeliga ledare där alla är isolerade från varandra. Hittade 10m silver coatad flatline kabel inne på hyllan, kör med den till mellanregistrena sen.

Skulle haft 2st Omnes BB 3.01 till, men nu fanns de inte i lager plötsligt. Så jag kollade runt på massor av 3-tumare. Till slut blev det ett par Audison Voce 3 som föll mig i smaken istället. Dessa ska in i a-stolparna, krävde bara en halvliter låda.

Till diskanterna hittade jag en avlopps-skarv på jem o fix som funkade super. Satt en gummiring inne som höll fast diskanten perfekt, diffade bara på 1mm eller så. De ska monteras on-axis, blir lite mer komplicerat på andra sidan. Måste mäta med aRTA för att få någorlunda samma frekvenssvar mellan sidorna först. Mer intressanta updates i veckan nu istället. Ska börja på baslådan bland annat. Sågar skivan på jobbet så vinklar och annat blir 100%.

Comment

Ser bra ut hur många lager matta blev det i taket?
                        TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE
                        SM 1a i SuperStreet NW 2012.
                        SM 1a i BassRace 149,9dB 2013.
                        SM 1a i Extreme 2013.
                        SM 2a i BassRace 149,9dB 2014.
                        SM 1a i Extreme 2014.
                        SM 1a i BassRace 149,9 2015.
                        SM 1a i Extreme 2015.
                        EM 2a i BassRace 149,9 2015.
                        EM 3a i Extreme 3+ 2015.

Comment

Eh blev 1 lager matta och i mitten av taket dubbla. Satte foam över hela efter, gjorde stor skillnad

------------------------------------

Fick mina nya mellanregister nu. Trevliga små lättviktare. Börjat rita lite på lådor, ska försöka bygga med så liten diffraktion som möjligt, hårda kanter och tidiga reflexer är ej trevligt alls. Sågat MDF, slipat på mina fästen - spacklat igen osv. Dvs inte mycket intressant idag. Ledig i 4 dagar nu, så nu när alla kablar och mög är klara så ska det börja byggas. Hämtade en låda med dämpning till som ska vara till dörrar sen, ait ait allt för idag

Comment

Dags för en liten uppdatering. Trodde jag skulle få min signalkabel från ELFA men det blev icke så, kommer med alla säkerhet på måndag

Allt annat är dock klart, märkt upp alla kablar som ligger dragna. Drog även en helt ny 8mm² kabel till HUn och jordade en meter ifrån direkt i chassit. Slipat på fästena till diskanterna, börjar bli någorlunda bra. Lite mer finspackel och utjämning runt hålet då är dom klara för att kläs.

Klar i taket nu med så innertaket ska tillbaka på sin plats igen, passade även på att byta antennen/packningen då den gamla var halvt upprutten
                            Bestämde mig för att använda Speakon kontakter till subben, används normalt till PA men fick plats med dubbla 2x4mm² kablar i en kontakt så det var smidigt.

I helgen blir det dörrarna/bagageluckan/bagaget som ska få en genomgång på diverse saker som måste fixas. Lägger upp bilder direkt från photobucket istället, ganska mycket smidigare så jag slipper ändra upplösning hela tiden!

Comment

Diskantfästet än så länge:

Comment

Märkta kablar me like
                                sigpic

Jobbar På TAM Täby Air Maintenance
                                samt sköter webbutiken www.pmshopen.se åt PM-Shopen

Comment

Working...
                                X