På tiden man börja plocka med bilen nu, vill trots allt bli klar till våren.
Det sa jag för ca 5 månader sen. Inte hänt mycket tills... NU! Äntligen får man tummarna ur a..t och börjar bygga Detta blir min 5:e bil, varav 4 av dom jag byggt stereo i. Detta är det första riktiga SQ projektet dock. Jag ska tillägga att jag redan har tävlat lite smått förra året med bilen, då det var mer eller mindre ett "stressbygge" så görs allt om från början med ett helt nytt system då de gamla är sålt. Det kanske ser lite lustigt ut på bilderna dock, finns dämpmatta på sina ställen sen tidigare så jag kompletterar med ny matta där det inte finns någon. Butylmatta är inte gratis heller ;<
För min del blir detta är översatsigt projekt som kräver ett översatsigt namn som självklart ska låta så professionellt som möjligt... ljudet alltså ^^ Men iallafall ska ägna mer tid än vad jag har på att fixa ihop detta till våren nu utan att stressa något, kreativ stress kanske. Ska inte plasta överdrivet mycket, utan det blir andra lösningar som MINST ska vara lika bra. Ska försöka undvika så mycket slipjobb som möjligt, tar sådan fruktansvärd tid. Kommer ihåg den gången jag slipade på en dörrsida i 3 veckor för att sedan komma på att den gick i handfacket när jag stängde dörren... Jag var måttligt nöjd den gången hehe
Så vad har jag för planer nu då? Förmodligen alldeles för mycket, men man får väl börja någonstans. Jag tar till vana nuförtiden att göra saker i rätt ordning så man slipper dubbeljobb. Dämpa bilen står först på "Att-göra-listan" som ser lika tjock ut som en hel uppsats. Som HU planerar jag en Pioneer P99RS, 3-vägs framsystem med DLS Iridium 8or open-air i dörrarna, 3" fullrange; Omnes BB 3.01 - detta är en upphottad/moddad version av Tang-Band W3-871S. Riktigt trevlig fullrange som inte har otrevliga peaks eller dips i frekvenssvaret. Dessa ska köras som dedikerat mellanregister från ca 200-3000hz och vara on-axis monterade. Diskanter kommer bli DLS Nobelium 1, gillar fortfarande dessa efter 2år, faktiskt den enda komponent jag haft flera bilar när jag tänker efter. Dessa kommer med monteras on-axis. I skuffen hamnar det 2st DLS Iridium 12or i 70lit sluten låda. Drivs av varsitt DLS A6 steg. Middar drivs med ett DLS A2, mellanregister/diskant från ett A4. Signalkablar blir några riktiga maffiga saker med 8,5mm diameters mantel; Belden 8719, med partvinnade psuedo-skärmade tennlegerade ledare (lät häftigt ^.^) Välljudande kablar som är i princip gratis om man ser till prestandan (tips från Robsarve). Tog dock ett tag innan jag hitta RCA-kontakter som passade... Har 2st batterier som ska försörja allt detta, som tur väl är de bra Ett Ground Zero GZBP 12.2500 70Ah fram och ett 95Ah Banner RunningBull bak, hamnar en 50mm² kopparkabel imellan. Förmodligen blir det större generator med nytt kablage. TDI modellerna har en 120A medan jag har en liten 90A... Meeen, det är ett senare problem!
Del 1: Dämpning
Jag använder mig av SilentCoat butylmatta / SilentCoat Isolator 4 / SilentCoat Absorber 15. Bagaget som jag börjar med vibrationsdämpas först med butylmattorna, sen klär jag med isolator mattorna. Vill ha ljud utefrån stannar ute och ljudet inne stannar... inne. Detta ska förhoppningsvis denna matta stå tjänst för. Bagaget först sen blir det golv och efter det, innertak. Där ska det även in kablar så kabeldragning blir nästa del, nog om det. Här kommer det bilder!
Det sa jag för ca 5 månader sen. Inte hänt mycket tills... NU! Äntligen får man tummarna ur a..t och börjar bygga Detta blir min 5:e bil, varav 4 av dom jag byggt stereo i. Detta är det första riktiga SQ projektet dock. Jag ska tillägga att jag redan har tävlat lite smått förra året med bilen, då det var mer eller mindre ett "stressbygge" så görs allt om från början med ett helt nytt system då de gamla är sålt. Det kanske ser lite lustigt ut på bilderna dock, finns dämpmatta på sina ställen sen tidigare så jag kompletterar med ny matta där det inte finns någon. Butylmatta är inte gratis heller ;<
För min del blir detta är översatsigt projekt som kräver ett översatsigt namn som självklart ska låta så professionellt som möjligt... ljudet alltså ^^ Men iallafall ska ägna mer tid än vad jag har på att fixa ihop detta till våren nu utan att stressa något, kreativ stress kanske. Ska inte plasta överdrivet mycket, utan det blir andra lösningar som MINST ska vara lika bra. Ska försöka undvika så mycket slipjobb som möjligt, tar sådan fruktansvärd tid. Kommer ihåg den gången jag slipade på en dörrsida i 3 veckor för att sedan komma på att den gick i handfacket när jag stängde dörren... Jag var måttligt nöjd den gången hehe
Så vad har jag för planer nu då? Förmodligen alldeles för mycket, men man får väl börja någonstans. Jag tar till vana nuförtiden att göra saker i rätt ordning så man slipper dubbeljobb. Dämpa bilen står först på "Att-göra-listan" som ser lika tjock ut som en hel uppsats. Som HU planerar jag en Pioneer P99RS, 3-vägs framsystem med DLS Iridium 8or open-air i dörrarna, 3" fullrange; Omnes BB 3.01 - detta är en upphottad/moddad version av Tang-Band W3-871S. Riktigt trevlig fullrange som inte har otrevliga peaks eller dips i frekvenssvaret. Dessa ska köras som dedikerat mellanregister från ca 200-3000hz och vara on-axis monterade. Diskanter kommer bli DLS Nobelium 1, gillar fortfarande dessa efter 2år, faktiskt den enda komponent jag haft flera bilar när jag tänker efter. Dessa kommer med monteras on-axis. I skuffen hamnar det 2st DLS Iridium 12or i 70lit sluten låda. Drivs av varsitt DLS A6 steg. Middar drivs med ett DLS A2, mellanregister/diskant från ett A4. Signalkablar blir några riktiga maffiga saker med 8,5mm diameters mantel; Belden 8719, med partvinnade psuedo-skärmade tennlegerade ledare (lät häftigt ^.^) Välljudande kablar som är i princip gratis om man ser till prestandan (tips från Robsarve). Tog dock ett tag innan jag hitta RCA-kontakter som passade... Har 2st batterier som ska försörja allt detta, som tur väl är de bra Ett Ground Zero GZBP 12.2500 70Ah fram och ett 95Ah Banner RunningBull bak, hamnar en 50mm² kopparkabel imellan. Förmodligen blir det större generator med nytt kablage. TDI modellerna har en 120A medan jag har en liten 90A... Meeen, det är ett senare problem!
Del 1: Dämpning
Jag använder mig av SilentCoat butylmatta / SilentCoat Isolator 4 / SilentCoat Absorber 15. Bagaget som jag börjar med vibrationsdämpas först med butylmattorna, sen klär jag med isolator mattorna. Vill ha ljud utefrån stannar ute och ljudet inne stannar... inne. Detta ska förhoppningsvis denna matta stå tjänst för. Bagaget först sen blir det golv och efter det, innertak. Där ska det även in kablar så kabeldragning blir nästa del, nog om det. Här kommer det bilder!
Comment