Statisk elektricitet pga vibrationerna i ratten?
Det behövs inte mkt ström för att lösa ut en airbag....
Finns ju de som har fått dem att lösa ut med att slå på själva ratten......så ngt fuffens är det ju.
Statisk elektricitet pga vibrationerna i ratten?
Det behövs inte mkt ström för att lösa ut en airbag....
Finns ju de som har fått dem att lösa ut med att slå på själva ratten......så ngt fuffens är det ju.
Jag tro inte att det beror på statisk elektricitet. Vanligare på äldre bilar att dom löste vid slag på ratten ej hört att det hänt i 850 med någon större frekvens.
Jag gissar att vibrationerna och trycket i kupén påverkar någon krocksensor.
Jag tro inte att det beror på statisk elektricitet. Vanligare på äldre bilar att dom löste vid slag på ratten ej hört att det hänt i 850 med någon större frekvens.
Jag gissar att vibrationerna och trycket i kupén påverkar någon krocksensor.
Känns ju absolut mer logiskt........nej jag får nog ta mig ett snack med konstruktion på jobbet och se om de kan ha ngr idéer
Det skumma är att detta problem med att airbags/bältessträckare löser ut enbart verkar uppstå i Volvo 850. Jag gissar på att det är någon sensor som sitter på något utsatt ställe. I Xantian jag hade så satt det en sensor i stolen, vet inte om det är likadant på 850:n, men å andra sidan så hade Anders andra stolar i sin 850 så det borde inte vara det som är problemet.
Var förbi på Volvo i Halmstad idag, dom stog som fån och skratta åt mig då jag berätta hela historian.
Dom hade inga tips på hur detta skall undvikas(mer än att ej spela så högt ^^).
Och tyvärr får dom ej heller montera in ett motstånd i ratten(bara på passgerar sidan) så man slipper SRS lampan.
Så finns 3 alternativ:
1: Plocka ut SRS lampan och om besiktningen klagar berätta historian
2: Parallell koppla lampan med Oljelampan
3: Själv montera in ett motstånd(får mäta mig till hur mkt det skall vara).
För tänker INTE koppla in hela airbag grejer i denna bilen ^^
Bilbesiktningen har inga åsikter om att airbag lampan lyser, mer än att de noterar det i protokollet.
Men det ger ingen "tvåa" eller liknande.
Problem solved
Mvh
Rutger
Du lär så länge du lever, heter det.
Jag tror att motsatsen är lika sann. Bengt Feldreich