Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5 kombi - familjebilen-

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Saab 9-5 kombi - familjebilen-

Länge sen någon updatering gjordes här vilket är, har inte hänt speciellt mycket då det är så nedrans svalt ute och garaget är upptaget....

Kunde dock konstatera att orginal 3,5" lät så pass dåligt / tråkigt att jag inte ville lyssna på musik i bilen så ett par Amega 3,5" koaxer fick ersätta orginal högtalarna på brädan och lär väl sitta där tills dess att våren och förhoppningsvis inspirationen kommit.

Själva bytet gick ritigt smidigt, tog max 15min men störde mig något fruktansvärt på att de monterat en centerhögtalare som är omöjlig att komma åt utan att demonera halva bilen. Blev att koppla ur den ur orginalsteget istället, så nu kan man lyssna på musik igen även om det är långt ifrån den kvalité man vill uppnå, ska bli intressant att lyssna på amega koaxerna med lite vettig kringutrusning, för jag har ännu inte bestämmt mig för hur jag ska montera framsystemet och kommer förmodligen inte heller göra det föränn det är dags att ta tag i just den biten.
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Originally posted by jensclaudius View Post
      Själva bytet gick ritigt smidigt, tog max 15min men störde mig något fruktansvärt på att de monterat en centerhögtalare som är omöjlig att komma åt utan att demonera halva bilen. Blev att koppla ur den ur orginalsteget istället, så nu kan man lyssna på musik igen även om det är långt ifrån den kvalité man vill uppnå, ska bli intressant att lyssna på amega koaxerna med lite vettig kringutrusning, för jag har ännu inte bestämmt mig för hur jag ska montera framsystemet och kommer förmodligen inte heller göra det föränn det är dags att ta tag i just den biten.

Har heller aldrig förstått vad dom där jäkla centerhögtalarna ska vara bra för

Men det måste ju ändå ha gjort en rätt stor skillnad att få byta upp sig till Amega koaxerna?
      Saab 9-3 SQ style

Comment

Jens!

Fullt i pm-boxen!

Har du nytt mob.nr?

Ring.

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
          Jens!

Fullt i pm-boxen!

Har du nytt mob.nr?

Ring.

Pierre
          Tömt!

Ja.

Ringer om 30min när jag är på väg hem fr. jobbet.

Mvh J

Comment

Har inte gjort speciellt mkt åt bilen ännu. Har bytt ut orginal 3,5" mot amegas koaxialer samt orginal 6,5" mot dls nordica 6,5". Köpte idag scandinavia 3" samt 1" som i sommar ska in. Ska ta mig en funderare på vad jag ska in med för steg. Behöver totalt 7 kanaler.

Comment

Har bytt ut orginal 3,5" mot amegas koaxialer

Behöver totalt 7 kanaler.
              Ahaa, är det dom som hörs. (5km)

Kanal 1, betalkanal, Göta Kanal, YES(), it's friday!!!

Pierre
              SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Har inte gjort speciellt mkt åt bilen ännu. Har bytt ut orginal 3,5" mot amegas koaxialer samt orginal 6,5" mot dls nordica 6,5". Köpte idag scandinavia 3" samt 1" som i sommar ska in. Ska ta mig en funderare på vad jag ska in med för steg. Behöver totalt 7 kanaler.
                Dubbla fyrkanalare löser den biffen....frågan är bara vilka.....
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

skulle du inte använda silver steget?
                  ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Comment

Införskaffade här om dagen ett par beg. pdx steg som ska få driva framsystemet så nu börjar det klia lite smått i fingarna.

Har även handlat lite robotslang till strömkabeln så ska försöka ge mig på att dra lite ström och lågnivå i veckan.

Comment

Originally posted by bonnenalex View Post
                      skulle du inte använda silver steget?
                      Enl. info på annan ort så kör han den till basen till att börja med.....
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Men nu vill vi nog se lite bilder så man kan få uppslag och ideer till sitt egna bygge

Comment

Originally posted by puttel View Post
                          Men nu vill vi nog se lite bilder så man kan få uppslag och ideer till sitt egna bygge
                          Har tyvärr inge bilder att visa ännu då bygget stått mer eller mindre still.
                          Ska se om jag kan lyckas låna lyft i veckan och dra strömkabeln och kanske då komma igång lite mer.

Har iaf påbörjat att svetsa ett slutstegsrack som kommer sitta i skuffen, tanken är att det ska bli fällbart så man kan komma åt reservhjul m.m. utan att behöva skruva ur något.

mvh J

Comment

Låter fint, känns som alla kör med less is more nuförtiden färre element å så. Satt å fundera idag när ja va ute for på dubbel 6,5tums kit men vet inte om det är värt jobbet eller om man ska satsa på kanske en bra midbas och koax uppe i brädan

Comment

Originally posted by puttel View Post
                              Låter fint, känns som alla kör med less is more nuförtiden färre element å så. Satt å fundera idag när ja va ute for på dubbel 6,5tums kit men vet inte om det är värt jobbet eller om man ska satsa på kanske en bra midbas och koax uppe i brädan
                              Färre prylar = färre saker som kan ställa till det.

Nu så frångår jag lite av mina principer själv så jag kommer att köra 4vägs aktivt i bilen istället för 3vägs aktivt som jag kört med sen 2003. Men det beror nog mest p.g.a lathet då jag inte orkar med att bygga om brädan (just nu) och endast får dit 3,5" i orginalhålen och då kör med midbasar i dörrarna.

ett par bilder på racket kan jag kasta upp iaf. Stegen kommer att skruvas fast med M4 bult direkt i racket sen när det är klart.

Comment

Skall du dra kabeln under bilen enbart för att det är lättare och för att minimera störningar? Jag har dragit dubbla 33mm2 genom orginalgenomföringen =)

Comment

Working...
                                X