Announcement

Collapse
No announcement yet.

Porsche 944 s2 Förstabygge

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Porsche 944 s2 Förstabygge

Originally posted by Mxputte View Post
    Men är det ingen som vet hur man koppar extra bilstereobatteriet till det vanliga. Är det bara att köra plus till plus och minus till minus sen sätta dit någon form av backdiod eller vad det heter på plusen, eller?
    Vill du separera batterierna så får du skaffa en separator (kort sagt ett kraftrelä) annars är det "bara" att dra en pluskabel mellan batterierna med en säkring i var ände av den kabeln så nära batterierna som möjligt.
    Jordar gör man som banligt.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Nu har jag äntligen gjort klart dämpningen i skuffen och börjat med bygge av baslåda!
      Från början tänkte jag köra två tolvor i var sin sluten låda i sidorna på skuffen men efter en del tankeverksamhet har jag ändrat mig helt. Jag kommer att ha batteri och säkringar i ena sidan och så får vi se vad andra sidan kommer att rymmas. Baslådan kommer att vara i mitten och jag ska plasta ner i reservhjulsbaljan för att få ut maxvolym. Jag hann inte börja plasta idag så det får bli imorgon.
      Har även hunnit grejat lite med bilen i övrigt. Jag har fixat takluckan som var trasig och tätat baklysena som läckte. Samtidigt som jag ändå hade lysena borta så tonade jag dem. Bakre regplåten rasslade så jag satt dit en skylthållare och satt dit självhäftande tejp.
      Lite bilder:

Dämpningen klar, lägg märke till min tillfälliga slutstegsplacering :

Här har jag tejpat dit kartong för att täcka utstickande plåt så att jag får upp baljan som jag plastar sen. Annars skulle bockningarna i plåten bli som låsningar och då kan jag inte lyfta i och ur baljan:

Sågat ut 19mm MDF som får agera botten på baslådan:

Sågat upp hålet så jag kan plasta ner i baljan:

Bonusbild på tonade baklysena och nya skylthållaren, ska beställa nya plåtar eftersom det är hål i dem:

Comment

Nu har jag plastat filt och två lager glasfiber, under tiden jag väntar lägger jag upp några bilder. Tänkte lyfta ut baljan sen när det har stelnat och plasta resten utanför.

Tejpade plast så att det verkligen inte kan fastna något tyg i plåten:

Fleece:

Glasfiber:

För att vara första gången jag plastar något måste jag säga att det går ganska bra

Comment

Jag har inte hunnit uppdatera än men jag har gjort klart "baljan" som jag plastade. Jag blev inte riktigt nöjd med styvheten på gavlarna trotts att det är över 10 lager glasfiber så jag skruvade och plastade i ett par 45x45mm regelbitar så nu är det riktigt stumt. Jag provmätte baljan med vatten och det var precis 50liter innan jag stoppade i reglarna, så nu är det väl 49 ganska precis.
          Tanken var att stoppa i tre stycken 10 tumare men jag har ändrat mig (igen) och tänker stoppa in en 15 tumare och ett steg. Fortfarande driva framsystemet med MTX Thunder steget tills jag har råd att köpa nytt där med. Anledningen till att jag ändrade mig är för att budgeten inte riktigt räcker till och jag vill ha lite utrymme kvar i bagaget. Även att jag vill ha det ganska cleant.

Bild på baljan:

Comment

Jag bestämt vilken bas det blir, Alpine SWR-1522D. Nu är det bara pengarna som saknas..

Comment

Jag lyssnar på det mesta och vill ha en tight och fin bas men ändå med ordentligt tryck om jag lyssnar på "spl" låtar. Någon som kan rekomendera basreflex eller sluten? samt port isf?

Comment

Riktigt rolig bas som kan spela högt.

Ut och leta tomburkar
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

Comment

Originally posted by Mikka View Post
                  Riktigt rolig bas som kan spela högt.

Ut och leta tomburkar
                  Har du lyssnat på den?
                  Haha, jag samlar för fullt, någon som kan donera några?

Comment

Bas beställd! Hoppas den kommer på fredag

Comment

Igår kom basen som jag har väntat på, Alltså en Alpine Type.R 15''. Den var ganska fet måste jag säga
                      Jag har också hunnit köpa och stoppa i ett nytt batteri i bilen.
                      Basen kommer sättas i bilen när jag får tid över, förmodligen på söndag.

Comment

Mysig bas som trivs i rätt små lådvolymer, för att vara en 15".are.
                        Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
                          Mysig bas som trivs i rätt små lådvolymer, för att vara en 15".are.
                          Ja vi får hoppas det . Lådan blir ganska exakt på 49 liter. Så den kommer nog låta tight å fin

Vet du hur skillnaden är med magneten utåt? Ska testa så först. Får inte plats med den inåt i lådan som är nu.

Comment

En dag när jag var på väg hem från jobbet la bilen av på E18 och jag kunde konstatera att det var slut på ström i batteriet. Först trodde jag att det var kortslutning i batteriet men det visade sig att det var generatorn som var trasig. Den laddade ingenting under 4000rpm och över det laddade den genast 17.6 volt :O inte konstigt att lampor i bilen har gått sönder lite när som helst. Jag trodde det var laddregulatorn som gått sönder så jag köpte en ny och då bytte vi kolen på en gång. Men det visade sig igen att den laddade 17.6 volt. Så nu har jag köpt en bättre begagnad på skroten som ska sitta i min bil, en 115A. Tidigare satt det bara 90A, så nu laddar den som den ska.
                            14,2-14,6 ungefär på hela registret.

Jag har även stoppat i basen och just nu kör jag allt på samma steg med full range. Måste säga att framhögtalarna pallar bra ändå! Dock så får steget jobba en hel del så det blir att köpa ett monosteg om någon veckor

Comment

Hur ser lådan ut nu med basen

Comment

Just nu har jag ingen bild på det. Men lådan ska ur och kläs för att det inte ska finnas risk för gnisselljud mellan trä och kaross mm. Så då kan jag fota lite

Comment

Working...
                                X