Announcement

Collapse
No announcement yet.

Porsche 944 s2 Förstabygge

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Porsche 944 s2 Förstabygge

Jag har alltid kört med Bitumen tidigare och tyckt att butyl går bort pga priset bl.a.
    Men jag får säga att efter att ha dämpat några dörrar att det blir ur ljudsynpunkt bättre med butyl & det väger mindre.
    Men ur ljuddämpningssynvinkel (schysst ord) är bitumen bättre.

//
    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Originally posted by joj View Post
      Jag har alltid kört med Bitumen tidigare och tyckt att butyl går bort pga priset bl.a.
      Men jag får säga att efter att ha dämpat några dörrar att det blir ur ljudsynpunkt bättre med butyl & det väger mindre.
      Men ur ljuddämpningssynvinkel (schysst ord) är bitumen bättre.

//
      Kmpletera med div. andra ljudabsorberande mattor så kan man tom. få en plåtlåda som Fiat Punto att bli dräglig att köra även med stereon avstängd

Men nu kommer vi ifrån ämnet dämping för stereobruk och halkar in på ljudisolering av andra skäl
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Första tanken var: Nej inte bygga ljud i en sportbil. Du ska lyssna på motorns sång.

Men dörrsidorna blev riktigt bra.

Även jag vet ju vem din far är. Minns en svart mersa. Mycket Rockford fosgate har jag för mig. Minns att vi krankade upp hos pilas biltele, om det var 92 eller 93.

Comment

Originally posted by Rickard.v View Post
          Första tanken var: Nej inte bygga ljud i en sportbil. Du ska lyssna på motorns sång.

Men dörrsidorna blev riktigt bra.

Även jag vet ju vem din far är. Minns en svart mersa. Mycket Rockford fosgate har jag för mig. Minns att vi krankade upp hos pilas biltele, om det var 92 eller 93.
          Hehe, först var tanken att bara bygga ett framsystem. Därför jag har dubbla så jag ska få bra bas utan en sub. Men efter att ha lyssnat ett tag vill man gärna ha mer :O haha. Tanken är att jag ska trimma bilen ändå så får se. Kul att ha en bil som både går bra och har bra ljud!

Kul att du tycker om dem!

Han minns dig också.

Comment

Just nu kör jag slutsteget och stereon på startbatteriet men ska köpa ett separat batteri som ska ligga i reservhjulsbaljan bak så att jag ska kunna spela utan att vara orolig att bilen inte ska starta. Och så är det väl bra att ha så kort sträcka från batteri till förstärkare som möjligt för minsta möjliga strömförlust.

Min fråga är: Hur kopplar man för att startbatteriet inte ska dras ur när man spelar och ändå kunna ladda stereobatteriet när man startar bilen med generatorn?

Jag vill gärna ha tips på vad jag ska titta på för kablar och vilka jag inte ska titta på. Jag kommer köra med steg runt 10000kr klassen och vill inte snåla på kablaget så förstärkarna får för lite ström. Mellan batterierna räcker det med kablar som är tillräckliga för att ladda stereobattriet men från stereobatteriet till förstärkarna kommer jag köra så grov kabel som möjligt. Vad är minsta möjliga kabel som behövs för laddningen?

Om någon kan rekomendera lågnivå vore det också bra. Kör med Monstercables nu men vill köpa två likadana eftersom jag ska köra med två steg sen. En till basarna och en
            till framsystemet.

Tacksam för svar

Comment

Har kikat lite på Streetwires och tycker dem verkar vettiga. Är det någon som har erfarenheter av dem?
              är det någon som vet vart man kan se priser på dessa kablar, någon ÅF?

Comment

Originally posted by Mxputte View Post
                Har kikat lite på Streetwires och tycker dem verkar vettiga. Är det någon som har erfarenheter av dem?
                är det någon som vet vart man kan se priser på dessa kablar, någon ÅF?
                http://www.12voltab.se/AF.aspx

Enligt deras ÅF-karta har du Mediamarkt i Västerås.

Annars kan du ta kontakt med 12voltab o höra dig för.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  http://www.12voltab.se/AF.aspx

Enligt deras ÅF-karta har du Mediamarkt i Västerås.

Annars kan du ta kontakt med 12voltab o höra dig för.
                  Okej, var där igår men såg inga streetwires. Dock letade jag inte speciellt mycket heller eftersom jag var där med andra ärenden.

Tänkte om det fanns någon prislista eller liknande på nätet.

Men det kanske är någon som vet vad priserna ligger på ungefär.
                  Jag behöver 2st Lågnivå ca 5m Långa.
                  Ungefär 2-3m 50mm2 pluskabel
                  Ungefär 2-3m 50mm2 Minuskabel (ska man ha grov jord?)
                  Ungefär 5m 10mm2-12mm2 Plus och minuskabel.

Någon som vet vad detta skulle hamna på ungefär med streetwires bästa eller liknande kablar?

Comment

På strömsidan så rekommenderar jag helt klar skyllermarks. Inte så flashigt men bra! www.skyllermarks.se har du priser.

Comment

Originally posted by jimmy s View Post
                      På strömsidan så rekommenderar jag helt klar skyllermarks. Inte så flashigt men bra! www.skyllermarks.se har du priser.
                      Okej. Tack för tipset!

Comment

Har inte mediamarkt lagt ner bilstereo-delen på sina butiker?

Försvann i Sundsvall, tror de har hänt samma på andra ställen också

Comment

Originally posted by Mxputte View Post
                          Okej, var där igår men såg inga streetwires. Dock letade jag inte speciellt mycket heller eftersom jag var där med andra ärenden.

Tänkte om det fanns någon prislista eller liknande på nätet.

Men det kanske är någon som vet vad priserna ligger på ungefär.
                          Jag behöver 2st Lågnivå ca 5m Långa.
                          Ungefär 2-3m 50mm2 pluskabel
                          Ungefär 2-3m 50mm2 Minuskabel (ska man ha grov jord?)
                          Ungefär 5m 10mm2-12mm2 Plus och minuskabel.

Någon som vet vad detta skulle hamna på ungefär med streetwires bästa eller liknande kablar?
                          Tänkte mer att eftersom de står som ÅF så kan de kolla upp saken åt dig.
                          Annars får du väl fråga 12voltab själv om deras rek-priser.
                          Om inte annat så kan du dels fråga dbakuten eller RogerT här inne (eller fråga i Armours del) om Audison Connection. Trevliga kablar.

Som lågnivå och högtalarkabel vet jag ett RIKTIGT bra alternativ....dock kostar den kabel en hyfsad slant om man skall ha 5m-längder.
                          Dessa kan du fråga puttmeister om priset. För övriga intryck kring dessa kan du fråga Jalle, RutgerJ, TheGhost eller mig.
                          Säger bara att de ger ett OERHÖRT villhabegär

Originally posted by Svartstreck View Post

Gbg har då kvar sin bst-del.......
                          Hade de iaf förra veckan då man skummade igenom o kikade på lite platt-tvs

Comment

Originally posted by Svartstreck View Post

Nejdå. I Västerås finns det kvar. Köpte mig en ny kenwood för någon vecka sedan.

Tvivlar på att John kommer ihåg mig.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                              Tänkte mer att eftersom de står som ÅF så kan de kolla upp saken åt dig.
                              Annars får du väl fråga 12voltab själv om deras rek-priser.
                              Om inte annat så kan du dels fråga dbakuten eller RogerT här inne (eller fråga i Armours del) om Audison Connection. Trevliga kablar.

Som lågnivå och högtalarkabel vet jag ett RIKTIGT bra alternativ....dock kostar den kabel en hyfsad slant om man skall ha 5m-längder.
                              Dessa kan du fråga puttmeister om priset. För övriga intryck kring dessa kan du fråga Jalle, RutgerJ, TheGhost eller mig.
                              Säger bara att de ger ett OERHÖRT villhabegär

Gbg har då kvar sin bst-del.......
                              Hade de iaf förra veckan då man skummade igenom o kikade på lite platt-tvs
                              Hehe okej! Ja Audison verkar rätt bra också!

Tack för de andra tipsen!

Comment

Men är det ingen som vet hur man koppar extra bilstereobatteriet till det vanliga. Är det bara att köra plus till plus och minus till minus sen sätta dit någon form av backdiod eller vad det heter på plusen, eller?

Comment

Working...
                                X