Announcement

Collapse
No announcement yet.

Porsche 944 s2 Förstabygge

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Porsche 944 s2 Förstabygge

Butyl över bitumen alla dagar i veckan. Det är VÄL värt de extrapengarna både montagemässigt och hur effektivt det är......
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Okej, Tack för svaren!

Comment

Jag måste gå emot strömen och säga att bitumen slår butyl, visst att det är lite jobbigare att montera men den blir helt klart mycket stummare när det är klart.
        Tycker dörrar och liknande känns mycket dödare med ett lager bitumen än dito med butyl.
        Och ska man lägga dubbla lager butyl så skenar det allt iväg och blir snordyrt!

Har testat ett par olika butylmattor men ändå inte hittar någon som slår 4mm bitumen.

OBS!! Detta är var jag tycker, häng mig inte nu...

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
          Jag måste gå emot strömen och säga att bitumen slår butyl, visst att det är lite jobbigare att montera men den blir helt klart mycket stummare när det är klart.
          Tycker dörrar och liknande känns mycket dödare med ett lager bitumen än dito med butyl.
          Och ska man lägga dubbla lager butyl så skenar det allt iväg och blir snordyrt!

Har testat ett par olika butylmattor men ändå inte hittar någon som slår 4mm bitumen.

OBS!! Detta är var jag tycker, häng mig inte nu...
          *Hänger dig högt* :P

Nej men seriöst......att det blir stumt är inte hela sanningen.
          Det enda man eg kan göra och GÖR är att man flyttar eller omvandlar energin......

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
            Butyl över bitumen alla dagar i veckan. Det är VÄL värt de extrapengarna både montagemässigt och hur effektivt det är......
            Är det bästa att montera bitumen (asfaltsmatta) först mot plåten å sedan typ M1 matta över?
            Ingen risk att asfaltsmattan lossnar?
            Eller blir det inge bra rent ljudmässigt?

Blir ju så dyrt å lägga två lager M1.

Comment

Originally posted by hanspettersson View Post
              Är det bästa att montera bitumen (asfaltsmatta) först mot plåten å sedan typ M1 matta över?
              Ingen risk att asfaltsmattan lossnar?
              Eller blir det inge bra rent ljudmässigt?

Blir ju så dyrt å lägga två lager M1.
              Bitumen kan dessvärre lossna när det är kallt om man inte gjort tillräckligt bra underarbete och värmt det tillräckligt (råkat ut för det själv ngr ggr).

Men köper man rätt matta så behöver man oftast inte mer än ett lager.

Stinger/Hollywood Roadkill, B2-mattan mfl i den lite dyrare skolan är typer på sådana mattor.

Dämpning är en mkt större del av ljudbyggande i bil än vad folk tror.

Comment

Pappa använder sig oftast av bitumen och han tycker det är bättre men dock krävs det mycket jobb som sagt för att få det att sitta ordentligt. Han har ju dock inte byggt så mycket bilar på sistone. Tack för alla bra svar!

Comment

Är det någon som har någon erfarenhet av amegas 12" bas? Tänkte köra två sådana i varsin sluten låda. Samt, är det något steg ni kan rekomendera till dessa basar? Helst MTX, Alpine, Genesis.

Comment

Pillade lite med takluckan som varit trasig sen jag köpte den och motorn till den sitter i bagaget. Så jag passade på att isolera bakom den och så långt det räckte med mattan som jag hade liggandes. Måste köpa mer och isolera klart hela skuffen.

Lägger in lite tråkiga bilder, men bättre än ingenting

Där motorn sitter:

Isolerat bakom motorn och i hela baljan:

Ner i baljan, där kommer jag bygga ner baslådan. En på varje sida, ser likadant ut på andra sidan av skuffen:

Bakåt:

Och så var asfaltsmattan slut:

Andra sidan:

Ursäkta de dåliga bilderna som är tagna med mobilen.

Min tanke är att placera baslådorna i groparna som syns på sista bilderna och rikta basarna snett framåt, någon som vet hur ljudet skulle bli då? går det att göra så? Reservhjulsbaljan kommer att husera batteri

Comment

Den där reservhjulsbaljan ser rätt inbudande ut för ett basbygge!
                      Dämpa inte för mycket bara, Porschar skall gå fort!
                      Vis vobiscum sit!

Comment

Skall du bara dämpa ett lager så är butyl/alufilm oslagbart. Lägger du flera lager så försvinner skjuvningsdämpningseffekten i de påföljande lagren och då kan du lika gärna använda bitumen.
                        /tycker Erik.

Comment

Micke Forsberg gav ett tips att man klipper remsor och korslägger bara, räcker för att dämpa bilstereobehovets dämpning, att dämpa hela plåtytan blir bilen bara tystare. Jag förmedlar det som Micke Forsberg sa till mig angånde dämpning.

Jag la ett heltäckande lager Bitumen mot ytterplåten och klippte jag remsor som sattes över bitumen på ytterplåten. Jag tvätta plåten med t-röd och torka bort fett, damm osv. Värmde bitumen rejält, men den lossna ändå. Mitt tips är att där mycket solljus och värme kommer åt så använd bytulmatta istället.
                          Last edited by F.Trybom; July 20, 2010, 20:02.
                          MVH F.Trybom

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                            Skall du bara dämpa ett lager så är butyl/alufilm oslagbart. Lägger du flera lager så försvinner skjuvningsdämpningseffekten i de påföljande lagren och då kan du lika gärna använda bitumen.
                            Okej, tack för tipset!

Comment

Originally posted by F.Trybom View Post
                              Micke Forsberg gav ett tips att man klipper remsor och korslägger bara, räcker för att dämpa bilstereobehovets dämpning, att dämpa hela plåtytan blir bilen bara tystare. Jag förmedlar det som Micke Forsberg sa till mig angånde dämpning.

Jag la ett heltäckande lager Bitumen mot ytterplåten och klippte jag remsor som sattes över bitumen på ytterplåten. Jag tvätta plåten med t-röd och torka bort fett, damm osv. Värmde bitumen rejält, men den lossna ändå. Mitt tips är att där mycket solljus och värme kommer åt så använd bytulmatta istället.
                              Jag vet, pappa känner micke rätt bra och dem har väl delade erfarenheter. Pappa säger också att man ska klippa remsor. Han har alltid använt bitumen och det har aldrig lossnat för honom. Kommer bara köra bitumen nu i mitt förstabygge och skaffa mig egna erfarenheter. Jag täcker så mycket som möjligt för att jag vill få den tyst under färd också!

Comment

Originally posted by Mxputte View Post
                                Jag vet, pappa känner micke rätt bra och dem har väl delade erfarenheter. Pappa säger också att man ska klippa remsor. Han har alltid använt bitumen och det har aldrig lossnat för honom. Kommer bara köra bitumen nu i mitt förstabygge och skaffa mig egna erfarenheter. Jag täcker så mycket som möjligt för att jag vill få den tyst under färd också!
                                Lyssna på far din med hans kunskaper kommer du få till en bra bilstereobil! Lycka till!
                                MVH F.Trybom

Comment

Working...
                                X