Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}
Nu känner jag att jag måste ta och skriva av mig lite här, alldeles för länge sen sist, skulle gjort det för minst en vecka sen men det glömdes bort så det får bli en större update nu istället. Ska försöka hålla mig till lite text och mycke bilder, men vi får se hur det går. Försöker skriva i kronologisk ordning men det kanske inte blir rätt hela tiden.
Vi börjar på långfredagen. Gick upp på vinden och packade ner lite skruvar som inte behövs till stegen längre, kom då på att det finns bänkpapper med till varje steg så jag kikade på dom. Lite kul att veta vad man kan få ut iaf. Första är gamla M12, andra är nya M12 (båda driver subben, totalt ca 2600Wrms till den alltså), tredje är F6 (körs bryggat och driver midbasarna) och fjärde är F4 (driver mellanregister och diskant).
Sen tog jag och plockade ur stegen och återställde högersidan i skuffen, så bort med alla kablar och tillbaks med originalinredningen där igen. Det enda som finns kvar där bakom nu är en säkringshållare och strömkabeln framifrån. Den får ligga kvar på högersidan i den här bilen, i nästa däremot kommer den dras på vänstersidan (iaf om det blir en till 9-3a).
Drog sen över allt högtalarkablage till vänstersidan, hittade lite nya sätt att dra den på så allt inte behöver ligga ovanpå plåthatthyllan. En kabel per högtalare så det blev en del, 8st för att vara exakt. Drog nya kablar till baslådan då det nu behövdes en per steg eftersom dom inte är dockningsbara. Sen är tanken att kunna köra baslådan på ett steg och frontsubben på ett i framtiden.
Sen blev det ett litet avbrott i bygget då vi drog ihop ett gäng på 18 pers och hyrde en riktigt fet turnebuss (fåtöljer på nedervåningen, sängplatser och partyrum uppe) för att åka ner på Bilsport Performance & Custom Motorshow, även kallat Elmia! Väldigt tråkigt att det inte blev nån ljudtävling där i år, men det var ändå kul att komma ner och titta på massa fräna byggen. Kul att det var lite drag i A-hallen igen! Har tyvärr rätt dåligt med bilder därifrån, men på vägen hem på kvällen var det iaf fullt ös i bussen och alla utom chauffören var skapligt dragna, party party!
Dagen efter var man varken snabbast eller piggast i stan, men nåt lär man göra, ligga i sängen å slöa hela dagen går ju inte för sig! Så det blev ut i garaget och fortsätta med bygget, gav mig på jordkabeln för att få klart strömdelen. Det blev exakt samma operation som jag gjorde på andra sidan för bara nån månad sen, bra med planering ibland... Självklart används bältesfästet men då det måste sitta direkt mot karossen så fick även det slipas rent på båda sidor för att ge bra kontakt åt jordkabeln. Det är tyvärr rätt dåligt med bilder på resten av jordkabeldragningen då jag gav upp tanken på att komma åt och fota, fick precis in handen så jag kunde dra kabeln och sen koppla in den i jordblocket bak vid stegen. Men nån lär ha tänkt på mig för det fanns ett finfint hål som det bara var att förse med gummigenomföring och sen igenom med kabeln.
Nästa sak på listan att fixa var säkringsblocket som den här gången skulle monteras lättåtkomligt. Enda vettiga stället var mot ytterplåten, men det fanns inget att skruva fast det i och svetsning var utesluten då jag inte har kunskapen (har inte ens en svets) och dessutom så tror jag att lacken skulle få lite ny färg... så det fick bli en lösning med ett par modifierade islagsmuttrar (islagsdelen togs bort så det bara blev ett par muttrar med stor slät yta) som limmades mot ytterplåten. Fick limma om den ena då den av nån märklig anledning släppte första gången, kanske inte hade gjort tillräckligt rent. Började iaf med att testa lite lim där superlim var den verkliga överraskningen, dock inte fullt lika bra som super-stål och metallepoxi. Konstruktionslim däremot var ingen höjdare, antagligen för liten yta och otålig montör.
Kvar för att få klart strömdelen var att dra över kablarna från bakre batteriet, när jag ändå höll på så plockade jag ur batteriet och plattan det står på för att ge den lite ny färg och enklare få ur gamla kablarna. Slängde på möbeltassar på batteriet för att inte repa den nylackade plattan. Sen gjorde världens finaste petskydd på pluspolen, men den fungerar iaf! Pluskabeln drogs längs med originalkablage längst bak i bilen över till andra sidan. Både plus och jordkabel fästes i bottenplattan med klammer för att dom inte ska röra sig så mycket. Inte för jag tror det skulle bli nåt stort problem men lika bra att göra det riktigt.
Sen var det bara att koppla in strömkablarna i sina block och börja dra kabel till stegen, men innan dess borrades hål i plåten bakom stegen för att dra igenom störmkablarna som då fick en bra avlastning och höll enkelt på plats vid monteringen. Enkel lösning som visade sig fungera väldigt bra, det blev dock en hel del svordommar under tiden, speciellt när den sista (väldigt korta) kabeln skulle igenom. Fick göra om den några gånger innan jag blev nöjd, men till slut så! Det blev då inte mycket kvar av pluskabeln efter kapning, kunde inte ha kvar den biten heller då kabeln isåfall hade spänt för mycket mot säkringsblocket. Till sist var det bara att börja koppla in stegen och köra igång för att se så alla funkade och lät, vilket dom såklart gjorde!
Nu ska jag bara bestämma hur det ska göras runtom stegen, alla kablar och säkringsblocket kommer iaf att döljas med en liten tyggrej (original från bilen faktist!) som jag redan har, dock ingen bild på den ännu. Men jag är osäker på hur jag ska göra i övrigt runt stegen, antingen gör jag små täckbitar eller så klär jag bara plattan under stegen och kör på den lite råare "originallooken". Vad tror folket?
Ska ta och prova lite olika lågnivåkablar också, med nya monteringen är det busenkelt att byta! Bara av med tyget på hatthyllan och dra igenom kabeln genom hålet ner till stegen och koppla in, då det sitter Y-splittar till båda monoblocken samt midbassteget så kommer jag åt även dom utan att ta lös nåt mer. Köpte en Audioquest Evergreen som ska testas bland annat, sen har jag även lite kablar liggande sen förut. Nån mer kanske också kommer testas om man får tag på nåt kul.
(Liten notis, fick lov att redigera lite i texten, man fick tydligen inte ha mer än 10.000 tecken och 25 bilder. Därför som bilderna inte är klickbara och det är så dåligt med smileys.)
Nu känner jag att jag måste ta och skriva av mig lite här, alldeles för länge sen sist, skulle gjort det för minst en vecka sen men det glömdes bort så det får bli en större update nu istället. Ska försöka hålla mig till lite text och mycke bilder, men vi får se hur det går. Försöker skriva i kronologisk ordning men det kanske inte blir rätt hela tiden.
Vi börjar på långfredagen. Gick upp på vinden och packade ner lite skruvar som inte behövs till stegen längre, kom då på att det finns bänkpapper med till varje steg så jag kikade på dom. Lite kul att veta vad man kan få ut iaf. Första är gamla M12, andra är nya M12 (båda driver subben, totalt ca 2600Wrms till den alltså), tredje är F6 (körs bryggat och driver midbasarna) och fjärde är F4 (driver mellanregister och diskant).
Sen tog jag och plockade ur stegen och återställde högersidan i skuffen, så bort med alla kablar och tillbaks med originalinredningen där igen. Det enda som finns kvar där bakom nu är en säkringshållare och strömkabeln framifrån. Den får ligga kvar på högersidan i den här bilen, i nästa däremot kommer den dras på vänstersidan (iaf om det blir en till 9-3a).
Drog sen över allt högtalarkablage till vänstersidan, hittade lite nya sätt att dra den på så allt inte behöver ligga ovanpå plåthatthyllan. En kabel per högtalare så det blev en del, 8st för att vara exakt. Drog nya kablar till baslådan då det nu behövdes en per steg eftersom dom inte är dockningsbara. Sen är tanken att kunna köra baslådan på ett steg och frontsubben på ett i framtiden.
Sen blev det ett litet avbrott i bygget då vi drog ihop ett gäng på 18 pers och hyrde en riktigt fet turnebuss (fåtöljer på nedervåningen, sängplatser och partyrum uppe) för att åka ner på Bilsport Performance & Custom Motorshow, även kallat Elmia! Väldigt tråkigt att det inte blev nån ljudtävling där i år, men det var ändå kul att komma ner och titta på massa fräna byggen. Kul att det var lite drag i A-hallen igen! Har tyvärr rätt dåligt med bilder därifrån, men på vägen hem på kvällen var det iaf fullt ös i bussen och alla utom chauffören var skapligt dragna, party party!
Dagen efter var man varken snabbast eller piggast i stan, men nåt lär man göra, ligga i sängen å slöa hela dagen går ju inte för sig! Så det blev ut i garaget och fortsätta med bygget, gav mig på jordkabeln för att få klart strömdelen. Det blev exakt samma operation som jag gjorde på andra sidan för bara nån månad sen, bra med planering ibland... Självklart används bältesfästet men då det måste sitta direkt mot karossen så fick även det slipas rent på båda sidor för att ge bra kontakt åt jordkabeln. Det är tyvärr rätt dåligt med bilder på resten av jordkabeldragningen då jag gav upp tanken på att komma åt och fota, fick precis in handen så jag kunde dra kabeln och sen koppla in den i jordblocket bak vid stegen. Men nån lär ha tänkt på mig för det fanns ett finfint hål som det bara var att förse med gummigenomföring och sen igenom med kabeln.
Nästa sak på listan att fixa var säkringsblocket som den här gången skulle monteras lättåtkomligt. Enda vettiga stället var mot ytterplåten, men det fanns inget att skruva fast det i och svetsning var utesluten då jag inte har kunskapen (har inte ens en svets) och dessutom så tror jag att lacken skulle få lite ny färg... så det fick bli en lösning med ett par modifierade islagsmuttrar (islagsdelen togs bort så det bara blev ett par muttrar med stor slät yta) som limmades mot ytterplåten. Fick limma om den ena då den av nån märklig anledning släppte första gången, kanske inte hade gjort tillräckligt rent. Började iaf med att testa lite lim där superlim var den verkliga överraskningen, dock inte fullt lika bra som super-stål och metallepoxi. Konstruktionslim däremot var ingen höjdare, antagligen för liten yta och otålig montör.
Kvar för att få klart strömdelen var att dra över kablarna från bakre batteriet, när jag ändå höll på så plockade jag ur batteriet och plattan det står på för att ge den lite ny färg och enklare få ur gamla kablarna. Slängde på möbeltassar på batteriet för att inte repa den nylackade plattan. Sen gjorde världens finaste petskydd på pluspolen, men den fungerar iaf! Pluskabeln drogs längs med originalkablage längst bak i bilen över till andra sidan. Både plus och jordkabel fästes i bottenplattan med klammer för att dom inte ska röra sig så mycket. Inte för jag tror det skulle bli nåt stort problem men lika bra att göra det riktigt.
Sen var det bara att koppla in strömkablarna i sina block och börja dra kabel till stegen, men innan dess borrades hål i plåten bakom stegen för att dra igenom störmkablarna som då fick en bra avlastning och höll enkelt på plats vid monteringen. Enkel lösning som visade sig fungera väldigt bra, det blev dock en hel del svordommar under tiden, speciellt när den sista (väldigt korta) kabeln skulle igenom. Fick göra om den några gånger innan jag blev nöjd, men till slut så! Det blev då inte mycket kvar av pluskabeln efter kapning, kunde inte ha kvar den biten heller då kabeln isåfall hade spänt för mycket mot säkringsblocket. Till sist var det bara att börja koppla in stegen och köra igång för att se så alla funkade och lät, vilket dom såklart gjorde!
Nu ska jag bara bestämma hur det ska göras runtom stegen, alla kablar och säkringsblocket kommer iaf att döljas med en liten tyggrej (original från bilen faktist!) som jag redan har, dock ingen bild på den ännu. Men jag är osäker på hur jag ska göra i övrigt runt stegen, antingen gör jag små täckbitar eller så klär jag bara plattan under stegen och kör på den lite råare "originallooken". Vad tror folket?
Ska ta och prova lite olika lågnivåkablar också, med nya monteringen är det busenkelt att byta! Bara av med tyget på hatthyllan och dra igenom kabeln genom hålet ner till stegen och koppla in, då det sitter Y-splittar till båda monoblocken samt midbassteget så kommer jag åt även dom utan att ta lös nåt mer. Köpte en Audioquest Evergreen som ska testas bland annat, sen har jag även lite kablar liggande sen förut. Nån mer kanske också kommer testas om man får tag på nåt kul.
(Liten notis, fick lov att redigera lite i texten, man fick tydligen inte ha mer än 10.000 tecken och 25 bilder. Därför som bilderna inte är klickbara och det är så dåligt med smileys.)
Comment