Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Seså...ligg inte på latsidan nu! Ut och jobba på bilen...
    Sen förväntar jag mig en kort utvärdering av xtz RA:n innom kort...är duktigt sugen på en.
    Hänger lite på användarvänligheten kanske man kan få ett hum om hur "fel" allt är i bilen...
    Starkt jobbat iaf...
    Alpine Audison !GENESIS DLS

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Trevligt att träffas!
      Kul oxå att få sig en provlyssning på de omtalade amegorna.. Föll även jag i träsket "är subben på nu?"
      Det var redigt smack i dessa jao!

      Inte heller Amega 12erna skämdes för sig
      Du får gärna posta grafer från room analyzern när du har mätt ngt (givet att du har ungefär samma inställningar i högre register som vid kungsängen)...

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Originally posted by jokko23 View Post
        Seså...ligg inte på latsidan nu! Ut och jobba på bilen...
        Sen förväntar jag mig en kort utvärdering av xtz RA:n innom kort...är duktigt sugen på en.
        Hänger lite på användarvänligheten kanske man kan få ett hum om hur "fel" allt är i bilen...
        Starkt jobbat iaf...
        Men det är ju så skönt att bara lata sig... Har provat RTA-mätaren en del, men till en början fick jag helt konstiga resultat som varierade kraftigt från mätning till mätning. Anledningen var att jag körde rosa brus och mätte, så ska man inte göra, programmet spelar nämligen upp ett annat ljud som man ska använda sig av vid mätning så micken måste kopplas ihop med ljudsystemet på nåt sätt. Problemet var det att kabeln som behövdes var inte med, men nu är det löst!

        Originally posted by zrken View Post
        Trevligt att träffas!
        Kul oxå att få sig en provlyssning på de omtalade amegorna.. Föll även jag i träsket "är subben på nu?"
        Det var redigt smack i dessa jao!

        Inte heller Amega 12erna skämdes för sig
        Du får gärna posta grafer från room analyzern när du har mätt ngt (givet att du har ungefär samma inställningar i högre register som vid kungsängen)...
        Tack detsamma! Kul att få ett ansikte på folk och även snacka lite "skit". Konstigt att alla tycker Amegorna spelar på så mycket, fast det kanske är jag som har höga krav efter att en kompis haft ett par RE XXX middar i sin Merca, då behövs nästan ingen sub vill jag lova!

        På vägen hem fick QW12orna jobba vill jag lova, går att pressa dom rätt duktigt och det är ett jäkla stamp i dom! Nu ska jag bara få dom att gräva lite mer. Mätningar med Room Analyzern pågår, kommer slänga upp lite grafer här sen. Ska även försöka kolla kupéförstärkningen med den.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Men det är ju så skönt att bara lata sig... Har provat RTA-mätaren en del, men till en början fick jag helt konstiga resultat som varierade kraftigt från mätning till mätning. Anledningen var att jag körde rosa brus och mätte, så ska man inte göra, programmet spelar nämligen upp ett annat ljud som man ska använda sig av vid mätning så micken måste kopplas ihop med ljudsystemet på nåt sätt. Problemet var det att kabeln som behövdes var inte med, men nu är det löst!
          Okej. Tur att du kom på hur det skulle vara. Kopplas den in på aux in i boxen via rca eller liknande och kör den som en enhet eller hur fungerar det.
          Har varit lite fundersam på det nämligen. Kan inte se något annat sätt att gå till väga eftersom man kör 3par rca (snart 4par ) och då kan man ju inte koppla parallellt?
          Alpine Audison !GENESIS DLS

          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Jag har kopplat in min till huvudenheten via AUX, men det funkar såklart lika bra att koppla direkt till boxen via valfri ingång. Men jag var lite för slö för att koppla in RUXen (svårt att reglera volymen annars) och dessutom så ville jag inte riva av locket på hatthyllan och rota runt där. Dessutom så ville jag koppla in AUXen i enheten för att kunna köra Spotify från telefonen.

            Nu har jag hållt på lite igen, fast jag har mest tagit det lugnt och myst i värmen. Tänkte att jag skulle ha fått klar lådan nu till helgen men det hinns, måste inte vara klar förräns nästa helg då det är tävling i Gävle, stor Motormässa där som man bara inte får missa!

            Men det jag gjort hittills då. Luckorna på sidorna om lådan är på plats med gångjärn, ska bara göra ett par små täckbitar nedanför så kan jag klä hela fronten sen. Ska göra en till baffel också för 15" basen som det ska lekas lite med om ett par veckor uppe i Rättvik.



            Sen så har jag "lekt" en hel del med den XTZ Room Analyzer som jag vann i en tävling här på forumet. Allt blev så mycket enklare och bättre efter att jag fått tag på den saknade kabelbiten, en övergång från XLR till RCA som behövdes för att få ut rätt ljud för mätning. Mätte tidigare med rosa brus men fick olika resultat varje gång. Inte så konstigt då ljudkortet till micken skickade ut ett helt annat ljud.

            Åkte ut till en ganska så avlägsen plats i skogen där jag gjorde referensmätningar på en Amega QW6 i sluten låda, justerade EQn tills kurvan var nära på rak. Det krävdes en stund pillande och hade säkert gått att få den ännu lite rakare, men det här får duga för mig. Den gröna kurvan är basen i fria luften och den blå kurvan är basen i bilen. Verkar som att det är en peak vid 61Hz, dock inte så stor som jag trodde.




            Passade på och gjorde en RTA mätning när micken ändå var i bilen, den kurvan var inte fin... Den gröna kurvan är midbas + mellanregister + diskant & micken riktad mot rutans mitt, blå kurva är sub + midbas + mellanregister + diskant & micken riktad rakt fram. som det ser ut så finns det en väldig peak vid 8kHz, men jag tror det är puckeln mellan 1 & 2kHz som ställer till det för mig. Ska labba lite med EQn nån dag och se ifall jag kan få bort dom elaka S-ljuden. Sen så lär nog nivån på hela sub och midbas registret sänkas en bit.



            Nu är det här dock inte allt jag gjort. Har även slängt ihop en baslåda till en kompis båt, som det såklart blev lite bråttom med då båten ska i så fort som möjligt. Vi började med en mall i kartong som jag sen kopierade någorlunda och maximerade måtten för att ge så mycket volym som möjligt till dom två Hertz HX300D som ska i där, lådan slutade på ungefär 45L så det bör funka.



            Hela lådan plastades både in och utvändigt för att stå mot fukt bättre, den ska ju trots allt sitta i en liten sportbåt som blir halvdränkt titt och tätt...





            Efter att ha kollat så den passa i båten så målade ägaren den, tyvärr med en färg som inte verkar vilja torka så vi får se hur det blir. Får kanske duga i sommar så blir det ommålning till hösten.





            Nu ska vi se vad man får gjort i helgen, målet är att min låda ska vara klädd både på fram och baksida samt att jag ska ha fått i ett par längre portar och kommit på nån smart lösning för att enkelt kunna byta ut dom. Som det är nu så är dom silikonade på plats, inte så smidigt att labba med avstämning då...
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              ah se på fasen! Nu blir jag riktigt hoppfull med din diskantljudbild, att det går att se på graf. Om det nu är samma område som störde. Det är ju oklart. Men riktigt kul med mätning!
              Jag hoppas få till stånd ngn liknande mätning jag med

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Ja kul att se på bild hur det verkligen är! Visste att jag hade problem i övre mellan/diskantregistret men trodde inte det skulle se så där jäkligt ut. Jaja, får väl sätta mig och leka lite med EQn så får vi se vad man kan få till, ska prova en helt rak kurva och se vad jag tycker om den. Du får gärna låna RTA mätaren och testa om vi ses nån gång.

                Sitter här nu och tar igen mig efter en blöt helg i Gävle. Vädret kunde ha varit bättre än 7-8 grader med regn och nära på stormvindar, men jag är helt klart väldigt nöjd ändå! Gårdagen (lördag 2/6) resulterade i en 1:a plats i SQ Master OEM! Hade dock bara en motståndare, men poängmässigt tog jag även deltagare i högre klasser, så helt fel ute kan jag inte vara. BassRace 129.9 gick det dock sämre i, slutade på en 4:e plats men kontrade med en 2:a plats efter omspelning idag (3/6). Börjar få lite kläm på det där med BassRace nu med nya lådan, jäkligt skoj tävlingsformat måste jag säga!



                Sen har vi då baslådan ja. Klädde baffeln och gjorde klart den i torsdags, fredagen ägnades åt att klä resterande del av lådan som inte var klar samt fixa lite med dokummentationen. Rätt nöjd med lådan som den är nu, ska slänga ihop en till baffel nu för 15" bas som ska användas på tävlingen i Rättvik på lördag. Då ska vi se om jag äntligen kan få komma över 140dB, målet är 145dB men tror jag kommer få jobba en del för att nå dit.




                I övrigt så ska lådan i den röda Passaten fixas till inför helgen, har en del tätning både i och utanför lådan kvar att göra och avstämningen skulle ha höjts en bit för att kunna spela ännu lite högre. 145,2dB vid 46Hz är rekordet hittills som sattes igår i Gävle. Ska även bygga om en kompis låda för dubbla 15" till att istället husera en 15" samt port. Så det finns att göra även denna vecka!
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Nu är man äntligen hemkommen efter dagens "lek"! Försökte korta portarna igår för att höja avstämningen en bit, men fick inte lös dom så det fick vara. Målet var annars att nå 140dB men nu sänktes målet till att kommer över 135dB i ett förska skede med T1 basen (lådan avstämd till ungefär 35Hz) men efter bara några låtar så blev basen helt tyst. Död. Nådde som bäst 134,6dB. Visserligen bra för en bas i 500-kronorsklassen men en bit ifrån mitt mål.

                  Eftersom jag ändå betalt för att tävla och dessutom inte ville köra hem utan bas så skruvades Amegorna i istället (tar ungefär 15 minuter att byta baffel och bas, om man får göra det i fred) och bilen rullades upp till mätning, 136,3dB med stängda dörrar och 134,?dB med öppna, nytt personbästa! Väldans nöjd med dom resultaten, och då tror jag att det fortfarande fanns lite mer att ge. Men basarna är väl dyra för att leka sönder.

                  Nu sitter jag här och klurar på vad man ska hitta på för nåt annat kul att leka med, enklast vore nån 15" eller dubbla 12" som trivs i runt 100L låda, tål 600-1000Wrms och kan köras i 4Ohm, men det ska vara billigt också. Får se vad man hittar på, ett ytterligare alternativ är att göra en låda i lådan och stoppa i nån stöddig liten 8" bas. Får se vart det slutar....

                  Avslutar med att säga att jag nog för en gångs skull verkligen kan säga att jag är nöjd med ljudet i bilen! Det spelat tillräckligt högt för att man inte ska kunna åka längre resor med hög volym utan att bli trött i huvudet, samtidigt som allt låter bra och samspelt. Tillräckligt av allt helt enkelt, lite mer djupbas bara, men det ordnar jag nog med lite lägre avstämning hoppas jag.

                  EDIT: Glömde skriva, Passaten satte 145,1dB med musik idag (innan tävlingen) och därefter 144,8dB, så det gjorde en hel del nytta att höja avstämningen! Nu ska vi höja den lite till och labba mer med lådvolymen så får vi se vart det slutar.
                  Last edited by ChriZtoffer; June 10, 2012, 03:17.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Tillräckligt av allt helt enkelt, lite mer djupbas bara, men det ordnar jag nog med lite lägre avstämning hoppas jag.
                    KORREKT

                    edit: mer djupbas är generellt och alltid önskvärt (dvs inte specifikt riktat till din maskin)

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Hehe kul att fler tycker det. Men ja djupbas kan man nog inte riktigt få nog av, tror en av anledningarna till att jag saknar det är att Amegorna inte "mullrar" å är slöa som en del andra basar utan rappa ända ner i bott, då upplevs nog inte djupbasen lika mycket. Ska prova att sänka avstämningen och kanske pilla lite EQ så får vi se vart det slutar.

                      Såg förresten att jag missat hela inlägget om baffeln till T1 basen och slutresultatet. Så här kommer en snabbgenomgång. Gjorde den lite för stor i alla mått så man ska kunna stoppa i en annan 15" bas.



                      Jag använder samma ram i lådan för att skruva fast den här baffeln som baffeln till Amegorna, så mellan skivorna (baffeln består av dubbla 19mm) sitter islagsmuttrar. På förra baffeln försänktes dom med hjälp av en vanlig försänkare, men det tog tid och tog bort lite väl mycket material så nu införskaffades istället en 20mm borrfräs för ändamålet.




                      Slutresultatet sen då, som jag hade hoppats skulle hålla lite längre iaf men 1200Wrms vart tydligen lite mycket på basen som var specad till 350Wrms/1400Wmax. Men det var hela tiden fullständigt ren effekt iaf, så den tvärdog utan förvarning. Såg ut som att hela spolen släppt från bobinen.

                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Börjar med lite "historia".För ett par veckor sedan labbades det lite med lådan i Passaten och nytt rekord sattes, 146dB med ton. Nu ska vi prova att höja avstämningen lite mer och minska lådvolymen en del samt täta några till ställen så får vi se vad som händer. När vi gjort allt vi kan åker det in ett vassare steg.

                        Har fått en del gjort i min egen låda nu också. Började med att sätta trekantslist i alla hörn och kanter, vet inte om det gör nån större nytta men det känns bra iaf. När det var klart så kom jag på att lådan kändes lite vek, så jag slängde ihop ett stag. Blev lite avancerat eftersom jag vill kunna stoppa i i princip valfri 15" bas.



                        Resultatet blev lite annorlunda mot den uppritade idén, kom på att jag kunde krångla till det lite mer. Självklart är alla kanter rundade med fräsen så luften ska kunna röra sig fritt.



                        Stoppade i staget i lådan och satte självklart trekantslist även runt staget. Känns som att botten och bakstycke på lådan blev lite stummare iaf.



                        Sen var det dags att testa lite andra avstämningar. Har tidigare sågat rör med vanlig bågfil, men det blir sällan riktigt rakt så det krävs en hel del efterarbete, så jag provade pappas stora byggsåg men den kändes lite övermäktig. Slog lätt sönder rören med den. Så jag slängde ihop en jigg att lägga rören i så kan man såga med vanlig fogsvans, snitten blir perfekta varenda gång!



                        Sågade till ett kort rör att använda för SPL bruk, med nuvarande lådvolym ska det ge en avstämning vid 43Hz, minskar jag lådvolymen till runt 90L får jag istället runt 47Hz avstämning, får se vad man når för resultat nu med en ny fräsch T1 15". Det långa röret ger ungefär 30Hz avstämning och ska testas för vardags/SQ bruk.



                        Problemet med dom raka rören är att tratten tar i lådan, så det inhandlades ett par från MDS för att modifieras, vill ha kvar DLS trattarna orörda. Fick kapa och slipa en del för att få dit dom så funktionen är väl inte riktigt som tänkt, men dom passar iaf! Nu ska det testas lååånga rör så får vi se ifall min teori om Aeroslotport fungerar.

                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Heja saaben! Följer med nöje
                          Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

                          Pioneer PRS!

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Originally posted by rutger j View Post

                            Jonny pratade om att eventuellt ha en kurs eller liknande för de som är intresserade av SQ. Ligg på honom om en sådan så är chansen större att den blir av. För på en sådan kurs så hinner man med att förklara mycket mer än vad man hinner efter en bedömning...

                            Om inte annat så har Du ju Peter J i närheten som skulle kunna vara ett bra bollplank för Dig.

                            Och välkommen i "träsket" får väl även jag säga..

                            Mvh
                            Rutger
                            Inte varje dag man hittar något som är värt att quota som är mer än 2 år gammalt, men nu var det dags... har det hänt ngt liknande i kursväg?

                            Jag är ruggit intresserad oxå

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Originally posted by ChriZtoffer View Post
                              Slutresultatet sen då, som jag hade hoppats skulle hålla lite längre iaf men 1200Wrms vart tydligen lite mycket på basen som var specad till 350Wrms/1400Wmax. Men det var hela tiden fullständigt ren effekt iaf, så den tvärdog utan förvarning. Såg ut som att hela spolen släppt från bobinen.

                              Hrm en Hx380D4 kanske?:P legat ensam i källaren nu lite för länge tycker jag, han är billig men presterar bra därefter

                              Btw det där staget i lådan var nog det mest deisgnade stag jag sett fina former.
                              Last edited by Svugg; June 27, 2012, 23:24.
                              Beemer med enkel installation

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Originally posted by zrken View Post
                                Inte varje dag man hittar något som är värt att quota som är mer än 2 år gammalt, men nu var det dags... har det hänt ngt liknande i kursväg?

                                Jag är ruggit intresserad oxå
                                vore ju skoj om det blev nåt! Eller kanske den där dämpningskursen som det pratades om i höstas.

                                Originally posted by Svugg View Post
                                Hrm en Hx380D4 kanske?:P legat ensam i källaren nu lite för länge tycker jag, han är billig men presterar bra därefter

                                Btw det där staget i lådan var nog det mest deisgnade stag jag sett fina former.
                                Nja den är nog inte intressant, är ju inte särskilt förtjust i portade lådor, speciellt inte stora som min. Nog för att jag kan klossa ner den men inte så mycket. Men tack ändå. Har några andra basar på gång, får se vad det blir.

                                Ja ibland får man nåt ryck och går lös med sågen och fräsen. Hade gärna flyttat ut stagdelarna en bit men då blir det trångt med lite fetare basar...
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X