Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Originally posted by Holst View Post
    Kollar det när jag kommer till garaget nästa gång. Ligger hemma å ser ut som en sönderskiten babian i röven just nu....
    Har du varit i Östersund och druckit av vårat fina vatten utan att höra av dig?
    Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

    Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

    Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

    Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Liten snabbuppdatering innan sovdags. Var förbi BRL idag och diskuterade portar men velig som man är så bestämdes inget på plats. Åkte till Biltema (andra sidan vägen) och kikade lite, där hittade jag 4" 90 graders böjar och idéerna började komma. Har kikat runt lite nu på Byggmax och andra sidor efter 4" slang, men tror att det istället får bli en lösning med 3st 90 graders böjar och DLS slang och portar. Införskaffas i morgon så har man något att leka med i helgen. Kommer testa allt från 56L låda avstämd till 28Hz (basens FS) till 38L låda avstämd till 35Hz, hoppas hitta nåt som funkar och att slippa flåsljud.

      När jag ändå håller på och leker med 4" rör så ska jag prova att göra en kvartsvågspipa (50-70Hz) till en liten 4" bas från ett gammalt Logitechsystem som jag fått tag på nån gång i tiden, kommer säkert inte låta bra men kul att testa när man ändå har grejerna.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Lite mer uppdatering. Direkt efter jobbet idag så for jag iväg och införskaffade fler 90 graders böjar samt ett par portsatser, så i morgon ska det experimenteras!

        Men som jag skrev i natt så skulle jag först prova att bygga en liten Transmissionline låda, sagt och gjort.



        Fick till ca 1,8 meter rör vilket borde ge en avstämning kring 47Hz, något lågt för den lilla basen men den poppade på förvånansvärt bra ändå! Dock väldigt peakat och lite burkigt, men kul att leka med på fredag kväll efter några öl.



        I morgon ska jag bli lite seriösare och ge mig på stora baslåda, kapa upp hål för nya portarna och försöka täppa igen dom gamla hålen så man får prova lite olika lådstorlekar och portlängder. Kommer sikta in mig mest på lådstorleken (tror det blir kring 38L igen), när jag fått till den så ska lådan byggas klart med sidostycken och allt. Är nämligen inte helt tätt mellan låda och ryggstöd nu så en del luft kan läcka runt bakåt, tror det ger en viss utsläckning kring midbasområdet.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Dags för lite allvar här igen då. Hade tänkt få ihop lådan med nya portarna under helgen som var men det dök upp en massa annat som ställde till det (folk som hälsa på, kompisar som skulle ha hjälp med ljud i sina bilar och lite annat) så jag hann bara fila på rören, fick lov att kapa ner ett par böjar för att få plats med dom.



          Tur jag tog portsatsen med slang istället för rör, kommer bli rätt så trångt så det är bra att den delen är rörlig. Bara å hoppas att resten passar också, på nåt sätt så ska det göra de!



          Fick ett ryck igår (tisdag) och for till BRL å köpte mig en ny huvdenhet som present till mig själv från mig själv. Det blev en:



          Slet ur Kenwooden å kasta i nya (eller inte riktigt så kanske, lite varsamare var jag nog) och blev klart positivt överraskad av ljudet! Tycker dock inte att den låter fullt lika bra som den 9887R jag lånade hem i höstas, men klart bättre än Kenwooden iaf (konstigt vore väl annars när Alpinen är ungefär dubbelt så dyr). Men jag tror snart att jag lägger ner uppspelningen från USB minne, ush å fy så segt det går! Tar en massa tid att hitta rätt folder, sen så tar det ännu mer tid att få fram rätt låt. Trist.



          Hoppas att Bussgods får hit min H700 signalprocessor i morgon, filtret i huvudenheten var minst sagt begränsat! Det enda som finns är ett högpassfilter som nu står på 80Hz (vet inte brantheten men antar 12dB, därav den höga delningen), resten är ställt på stegen så det låter inte riktigt som det ska. Men hårdrock låter då betydligt bättre än med Kenwooden, och all bas känns mer distinkt.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Haha gillar det där röret, ser ut att bli najs

            Den har till 99% 12db/okt inbyggt HPF. Alpine 117 har inte samma komponenter som 9887an, men den är å andra sidan en bra bit nyare.

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Haha coolt! Blir intressant att se hur det fungerar
              Niklas Bengtsson

              LjudiBil.Com

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Röret med den lilla basen är isärtaget, det var bara ett litet kvällsprojekt. Den spelade helt ok midbas men skulle nog ha stämts av lite högre.

                Nya lådan är inte klar än, har inte fått dit portarna än utan kör fortfarande med dubbla 3". Idag ska jag i med processorn så lådbygge blir det kanske i helgen.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Så kom då äntligen processorn. Efter jobbet blev det full fart mot bussgods för att hämta ut paketet. Därefter hem och packa upp, både boxen och RUXen såg fina ut. Gick vidare och såg att det bara var med en kabel, skumt... Rotade runt överallt utan att hitta mer, så öppnade instruktionsboken och kollade, å jodå, det ska vara med ett par kablar till samt en mic! Men men displaykabeln var iaf med så boxen går att använda, om nu strömkontakten hade följt med! Som tur är så var det en vanlig PCI-E kontakt vilka jag har ett gäng liggande av, letade reda på ett kopplingsschema och fixade ihop en kontakt.

                  Har kontaktat säljaren ang. dom saknade kablarna, hoppas få svar omgående. Kommer dock inte hjälpa så mycket nu då jag tänkte fixa in boxen innan helgen, får väl dämpa taket eller bygga baslåda eller nåt istället. Ai-Net kabeln måste jag då ha innan jag monterar boxen, vill ju kunna styra volymen via huvudenheten.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Du styr med 117 utan Ai-Netkabel eftersom du kör via RCA.
                    Dra separat remote och hoppa över Ai-Neten.
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Jo jag vet, men den är ändå inte komplett utan Ai-Net kabel & mikrofon (var tydligen nån mer kabel också som saknades). Sen så tappar jag völ en del inställningsmöjligheter via HU & måste styra volymen via RUX när jag kör utan Ai-Net? Testade att koppla in framsystemet via boxen igår och fick då ett jobbigt knastrande ljud från3,5orna, lät ungeför som om dom skulle vara spräckta oavsett volym.

                      Ska testa lite mer ikväll, vore kul att prova via Ai-Net också och få höra skillnaden. Min 6-kanals lågnivå är ju iaf skapligt överflödig...
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Som vanligt så blev det inte så mycket gjort i helgen, men nu får jag skylla på födelsedagsfirande samt vanlig slöhet. Hann iaf koppla in processorn och köra den riktigt, har kommit fram till att jag MÅSTE ha nya lågnivåkablar till stegen, glapp på alla möjliga ställen i dom jag har. Håller fortfarande på och försöker få tag på en Ai-Net kabel på något vis. Boxen fungerar iaf bra och nu går det verkligen att ställa in exakt så som jag vill, bara lite krångligare nu när man har så mycket att pilla på. RUXen (kontrollpanelen för signalprocessorn) kommer inte permanentmonteras nånstans, istället tänkte jag dra fram kabeln till den så att man kan koppla in och justera vid behov. Har iaf hittat ett ställe att lägga den på när man justerar.



                        Har även pysslat lite smått med baslådan och till slut fått dit iaf ena 4" porten i hatthyllan, nu ska jag bara fixa den andra och sen göra hål i lådan för dom. Funderar på att kapa ner lådan till ca 38L på en gång, blir mycket enklare att få dit portarna rätt då.




                        Vänligen ignorera den mycket tillfälliga monteringen av processorn, den ska absolut inte sitta så sen. Den ska sitta dold ovanför baslådan men just nu så finns där inget att skruva fast den i. Det kommer så fort själva baslådan är klar vilket jag hoppas blir ganska så snart, kommer iaf vara fint väder den här veckan så man kan vara ute och såga å pyssla.

                        Tänkte även ge mig på bakdörrarna nån dag i veckan och fixa i lite dämpmatta i dom, tänkte köra ett lager på ytterplåten för att hindra en del tryck från att smita ut den vägen. Även hatthyllan kommer nog få sig ett lager så småningom.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          har kommit fram till att jag MÅSTE ha nya lågnivåkablar till stegen, glapp på alla möjliga ställen i dom jag har.
                          Har jag drömt? Hade du inte handlat BT?

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Jodå, men den var tänkt att dra mellan huvudenhet och box, fast gör mig nog av med den nu och kör Ai-Net eller en 2-kanals kabel istället. Rätt överflödigt att ha en 6-kanals kabel när boxen bara har ett par ingångar... Det är mellan box och steg jag behöver nya kabel, typ 1 meter långa 3st samt en Y-split. Får se om man hittar nåt på BlekineBilradios tokrea i natt.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Jag hade kört på ljudet via lågnivå ist för ainet, jag tyckte jag hörde skillnad men kan va inbillning med. Sen får man se till att hålla sig på volym 20-25 på ruxen om man ska köra med den biten, annars får man brus. Enklast är ju att köra allt via ainet, ja du får väl själv testa.

                              Men vad jag minns eller har för mig med h700 boxen så kunde jag inte få både lågnivå och ainet att lira ihop, ljudet via lågnivå och resten via ainet. Fast med ett X antal H701 boxar man ägt fick man det att lira bättre, bäst funkade det om man separerade ljudet från ainet med en optisk kabel. Men någon sånt har ju tyvärr bara dvd spelare och då komemr ljudet enbart närm an kör med dvd:n.
                              Beemer med enkel installation

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Vi får se hur det blir, har en Audison Connection BT6 lågnivå att testa med och jämföra mot Ai-Net. Får se ifall jag märker någon skillnad. H700an säljs nog ändå till hösten till förmån för en H800 som kommer få hänga med även i nästa bil/bygge. Jo har märkt att det är kring volym 20 på RUX som gäller för att slippa brus, problemet är bara det att det är först vid volym 25 som det blir lite drag... Får jag inte till det med Ai-Net så köper jag en H100 eller delar på stegen.

                                Optiskt hade ju helt klart varit att föredra, men då hade det blivit dyrt eller utan USB. Fast nu i efterhand så hade jag nog kunnat vara utan den ändå, totalt värdelös och jätteseg hantering av mp3 filer i Alpinen! Nästan så jag är sugen på att gå tillbaks till Kenwooden.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X