Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    stiligt med Scanian, lite mer info/bilder på den vore inte fel

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Det kommer! Projektet är lite lagt på is då lastbilen återigen är ute å far i Europa, han kör åt Cirkus Cirkör och dom hade ett litet uppehåll som slutade idag. Men så fort han kommer tillbaks med den så ska vi i med ny huvudenhet, i med hans 5-kanalssteg (Mutant 400.5XXX) och koppla det till baslådan (dubbla DLS RW6) samt fram och baksystem. Så får vi se sen vad som händer, gissar på att det ska i en värre baslåda och därmed ett till steg...

      Lödde klart lågnivåkablarna idag. Kom på ett nytt sätt att löda dom på som blev både mycket bättre och enklare. Synd man inte gjorde så från början, nu blev det bara på dom två sista kontakterna. Gjorde som så att jag skalade av mest av yttre isoleringen, sen lite mindre av den innanför och vek sen tillbaks skärm och negativ ledare och pressade fast kontakten runt dom. Svårt att förklara, lättare att visa i verkligheten, det funkade iaf väldigt bra, la på en dutt lödtenn för att säkerställa god kontakt.



      Nu sitter alla lågnivåkablar på plats i bilen, ska bara få tillbaks mina Y-splittar som ska sitta på kabeln till F6 steget eftersom det ska bryggas till midbasarna. Nu håller jag på med högtalarkablarna, gör om dom lite för att passa bättre på längden mot stegens nya placeringar. Hoppas få klart det i morgon nån gång.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Har roat mig med att se över kabeldragningen på hatthyllan dom senaste dagarna, när jag inte stått och hjälp pappa kränga fönster på byggmässa i Borlänge. Har gjort om högtalarkablarna sista biten och fått dit lågnivåkablarna samt buntat fast allt rätt så ordentligt. Har använt mig av originalklämmor i den mån det går, annars har jag satt nya eller buntbandsankare.










        I morgon tänkte jag koppla in stegen och börja pilla lite, vill lyssna lite och testa lite inställningar nu. Ska bara få tillbaks mina två Y-splittar till lågnivån. Sen ska den sista täckbiten dit på racket och tyget på plats. Så senare i veckan åker baslådan ur och bygget av den nya börjar, ska bli riktigt kul!
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Nu sitter slutstegen på plats, äntligen! Nu finns det alltså 100W per diskant samt 100W per mellanregister, 300W per midbas (1000W totalt till framsystemet) och 1200W till subbarna att leka med. Gjorde klart det sista på racket i tisdags och såg till så att allting fungerade som tänkt. Var vist lite trångt uppe i vänstra hörnet ovanför översta steget, fick lov att sätta ihop ett "specialverktyg" för att kunna dra i den sista skruven.






          Gjorde klart kabeldragningen i onsdags, orkade inte så mycket mer då jag började känna mig seg i kroppen. Inte så konstigt då jag i torsdags vaknade med feber, täpt näsa och ont i hela kroppen. Blev soffläge den dagen och en del planerande och funderande.




          I fredags kom jag igång litegrann och fick på tyg på racket och kopplade in stegen men det tog en stund att få till allt, hade lyckats märka några kablar fel och lågnivåkontakterna glappade lös från stegen vilket tog mig en stund att upptäcka, trodde först att nån lödning hade blivit kass och släppt men efter lite pill så satt dom till slut där och jag kunde gaina in stegen.




          (Ursäktar alla fläckar på stegen, lär ta och torka av dom)

          Nu gäller det bara att sitta några timmar i bilen och ställa in allt så bra som möjligt. Tänkte försöka börja i morgon och kompa ihop allt så gott jag kan så får vi se hur långt jag kommer. Misstänker att det kommer ta en stund att få allt att spela riktigt bra ihop, skulle egentligen haft en RTA-mätare men får förlita mig på öronen tills vidare. Just nu är jag bara glad att allt sitter på plats och fungerar. Får se om jag sätter igång med baslådebygge till veckan eller om dom små Amegorna får sitta i över Elmia. Vore kul att få i den nya lådan men misstänker att det kommer ta tid, och Passaten är inte heller riktigt klar än.

          Apropå Passaten så har det blivit lite mer tid lagd på den också. Ägaren kom förbi tidigare i veckan och var helt bestört över att nåt lät väldigt illa från lådan, efter en liten felsökning visade det sig att locket på lådan hade släppt i limningen så det låg och rörde på sig. Misstänker att det beror på för låg temperatur vid limningen. Nu är det iaf tillfixat med PL400 och ett antal vinkeljärn. Hoppas att det håller, trycker iaf på duktigt från lådan!
          Last edited by ChriZtoffer; March 25, 2012, 12:26.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Mycket impad, blev ju skitbra!
            sigpic

            Ägare av DekorTeknik
            Gå in och gilla!

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              snyggt och stilrent som vanligt
              saab 9000 pioneer-

              www.garaget.org/micke999

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Kul att det uppskattas! Men jag är själv inte helt nöjd med allt, täckbiten uppåt skulle ha varit mer upprät, men då hade det blivit ett konstigt hak vid den där bygeln som är till för locket framför stegen. Sen så skulle väggen till vänster om stegen ha vinklats upp lite mer, men bara nån millimeter. Såna där småsaker som man upptäcker efteråt. Aja går allt som jag vill så sitter det bara i över sommaren, sen åker allt ur.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  nej usch blir inte alls bra Cristoffer...

                  Liiiika bra du lägger ner detta nu och flyttar in i mitt garage och bygger lite på 56an åt mig!

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Jag vet det är för jäkligt, tror jag ska lägga ner det här och börja knyppla eller samla frimärken istället.

                    Men hur ska du få in både mig och Chevan i garaget? Om det var trångt med 9-5an.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Jag vet det är för jäkligt, tror jag ska lägga ner det här och börja knyppla eller samla frimärken istället.

                      Men hur ska du få in både mig och Chevan i garaget? Om det var trångt med 9-5an.
                      DU flyttar in i mitt garage!
                      Chevan står utanför!
                      Problemet löst!

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Slutstegsracket är så nedrans fint va? Gösses!
                        Jag blir tokinspirerad att ge fan i min satans klump (58x35x7cm) och stacka sådanna här små sötingar

                        ...Men dessa hära bassteg, hurdant är det med värmeutvecklingen? Har vaga minnen av att ha läst de kan bli duktigt varma? (Då tänker jag - vad har dom vart nedlastade till ? )

                        Mvh SUrk

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Hehe ja dom är rätt små och gulliga. Finns ju bläck med så att man kan stapla dom rakt ovanpå varandra också, men då fick dom inte plats där på sidan i min bil.

                          Ja dom kan bli rätt så duktigt varma, tyvärr. I mitt fall kan det bero på lite taskig kylning bakifrån, men står man ute en varm sommardag och spelar så kan man inte ta på stegen sen, men dom har då aldrig lagt av för mig. Tror dock att dom slår ifrån om man lastar lägre än 2Ohm, ingen vits att göra det heller eftersom dom lämnar ungefär samma effekt i 2Ohm som i 4Ohm.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            Hehe ja dom är rätt små och gulliga. Finns ju bläck med så att man kan stapla dom rakt ovanpå varandra också, men då fick dom inte plats där på sidan i min bil.

                            Ja dom kan bli rätt så duktigt varma, tyvärr. I mitt fall kan det bero på lite taskig kylning bakifrån, men står man ute en varm sommardag och spelar så kan man inte ta på stegen sen, men dom har då aldrig lagt av för mig. Tror dock att dom slår ifrån om man lastar lägre än 2Ohm, ingen vits att göra det heller eftersom dom lämnar ungefär samma effekt i 2Ohm som i 4Ohm.
                            Hm :/
                            Illa. De hade blivit söta att montera nere i baljan. Allt går väl med fläktkylning, men det ska ju vara vettigt oxå :]

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Dags att skriva av sig lite igen då. Har länge velat åk till Elmia och tävla men som det ser ut nu så blir det inte av p.g.a ett antal olika anledningar, tyvärr. Kommer istället bara åka dit och kolla på mässan som vanligt, men det är kul det också. Fördelen är att jag får mer tid på mig att få klart bygget så allt spelar som det ska till premiären, som istället blir på Kungsängens Motorshow den 12e maj.

                              Håller fortfarande på och funderar på hur jag ska göra med nya baslådan, tänkte ju tidigare bygga nån låda som tar upp ungefär lika mycke utrymme som den nuvarande men utnyttjar det bättre, men tror jag har en annan lösning på gång. Har kommit på att det är rätt skoj med bas så jag funderar på ett par Kicker L7 15" och en portad låda som tar upp större delen av skuffen, platsbyggd då såklart. Sen nånting att driva dom med, troligtvis 3st PDX-M12 till.

                              Fick iaf på sommarhjulen igår, äntligen! Fick hjälp med att kränga av dom hala Fortuna däcken som satt på (håller bra men nada fäste) och på med Nankang NS-2, vilken skillnad! Är som att dom nya däcken skulle vara gjorda av butylgummi eller nåt, hur mycke grepp som helst. Nu blev det riktigt roligt att köra bil igen, nu skulle man bara haft lite mer effekt och bättre bromsar.

                              Var en liten träff här i Falun där Björn hade med sitt Termlab så vi som ville fick mäta lite. Kom upp i 127dB med Amega 6,5orna, trodde det skulle bli runt 130dB men jag testade bara en låt. Mer intressant var det då med Passaten som jag byggt en del i, 142,4dB till Flux Pavilion - Hold me close och toppresultat 145dB med 46Hz ton! Roligt även att det bara ökade 0,1dB med förardörren öppen.

                              Avslutar med att skriva några rader om en väldans gullig/smidig liten säkringshållare. 50mm2 anslutningar och plats för en m-ANL säkring, ryms garanterat på dom flesta ställen då hållaren inte är mycket grövre än kabeln man sätter den på. Just den här ska sitta bak i Passaten på kabeln till främre batteriet.



                              Nu ska jag riva av klädseln på passagerarstolen och försöka laga stoppningen, tror det gått hål på den för högersidan är alldeles ihopsjunken och det blir vitt fnas på golvet när nån setat där. Vore bra att få det fixat innan Elmia. Tänkte även lacka grillen med plastidip och fixa lite saker i inredningen, om jag inte ger mig på att bygga baslåda då.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Söt säkringshållare!

                                Och däck är skillnad på. Mina älskade Touranza sänkte kupébullret med 2,8 dB vid 90 km/h.
                                /tycker Erik.

                                Comment

                                Working...
                                X