När jag var sjukskriven i en månad med en obrukbar arm så hade jag terapiarbete med min pendelbil som kostade mig en underskrift.
Bilen i fråga är en Fiat Punto av 1994 års modell (uttagen -95).
Effektiv tid jag lade var runt 50-60 timmar, återigen med en obrukbar arm. (Fick inte belasta den och de ggr jag gjorde det fick jag vila den ett par timmar pga smärtan).
Tanken bakom anläggningen är att ha ett "billigt" system som fungerar väl till vardags men samtidigt skall man kunna visa folk att det GÅR under 15K. (NEJ jag ger INTE upp den tanken
)
Utrustningen i fråga är:
HU: Eclipse 8445
Framsystem: Amega Q-Cox 350 + DRVRQ6
Bas: Focal Polyglass K21V2
Steg: Audison SRx 5 (passade på då amrour dumpade ut lagret till förmån för SR-serien)
Kablage: DLS (utom säkringshållare och säkring som kommer från Connection).
Dämpning: Autoleads och Volvo förpackningsmatrial
Blir mest bilder och mindre text här, förutom några småkommentarer.
Då kör vi:
(Alla bilder ligger i min projtråd på gorg)
Först börjar vi med dämpning av dörrarna:




Bafflarna:

Rostfria M6 i inre baffeln.
Tillkommit: En inre ring på 6mm som hamnar i hålet i därrpappen så att MDFen ligger tätt mot plåten och övriga utrymmet på baffeln landar som en "krage" på dörrsidan av designskäl.

Gallren med ringar lite lätt målade.




Baslådan:


Detta känner vi alla igen på ett eller annat sätt?


Dessvärre glömde (ja GLÖMDE) jag ta bilder när jag färdigställde lådan. Men baffeln består iaf av dubbla 12mm + enkel 6mm (30mm baffel med basen nersänkt i yttre 12mm-skivan så den sitter i 18mm). Sitter två små stag i med iom att själva baffelytan är såpass stor.
Steget:

Provar att jag verklige hade mätt rätt. Jodå, det gick in.


Stegplattan (eller vad man vill kalla det) sitter skruvad ifrån hjulhuset och dessa skruvar har givetvis fått sig en dos av bodymassa, plus att de är rostfria.
Koaxialerna och enheten kändes inte som ngn idé att dokumentera då dessa sitter på originalplatserna.
Fortsättning följer senare med en extra yttre baffel med intigrerat galler till basen, ngr logotypes skall även hitta lite plats på lådan.
Täckpanel skall göras för steget, fundering kring plexi el. likn. för steget eller om den skall bli heltäckande pågår för fullt (jag har velat ett bra tag kring det).
Ljudet? Tja börjar få fason på kompet nu.
"BARA" det tonala kvar, men jag gillar grundklangen, förutom en rejäl peak i nedre mellanregistret vilket jag tror beror på att 350na får spela i runt 0.5l mot de 2l som rekomenderas. Behöver jag tillägga att jag har lekt bort just det med EQn?
Amegorna känns ngt mer tillbakadragna än mina Focal i 240n. Ngt mjukare. Eller enkelt uttryckt, de är väldigt lättlyssnade.
Update:
Fick ett infall då suget varit för stort för länge.

Stod och funderade på om jag skulle prova en av mina älsklingar.

Jodå.....suget var för stort.

Återstår att se om gallret och skruvarna som behövs finns att köpa löst. Inväntar svar på detta.
Gallret sitter som en smäck där så jag hoppas Focal släpper dessa separat.
Kan bara säga att trots att denna bas bara får 160W RMS så jisses vilken bas.
I 14 liter slutet i denna bil om man jämför direkt med lillebror K21v2 som kostar 4x mindre än denna så spelar den dels högre, men först och främst:
Djupare, tightare, rappare och mer korrekt.
Även om jag höjer basen så blir den inte direkt dominant..det blir bara mer av det goda. Det blir inte jobbigt.
Allt K21v2an gör det gör denna ljusår bättre......allt annat jag lyssnar på efter detta (i min bil) kommer låta SÅ dåligt.
Nåja jag får trivas med denna tills jag kommer tillbaka från Dalarna. Iom att man åker långt tänker jag INTE byta ner mig i ljudet just nu
Bilen i fråga är en Fiat Punto av 1994 års modell (uttagen -95).
Effektiv tid jag lade var runt 50-60 timmar, återigen med en obrukbar arm. (Fick inte belasta den och de ggr jag gjorde det fick jag vila den ett par timmar pga smärtan).
Tanken bakom anläggningen är att ha ett "billigt" system som fungerar väl till vardags men samtidigt skall man kunna visa folk att det GÅR under 15K. (NEJ jag ger INTE upp den tanken

Utrustningen i fråga är:
HU: Eclipse 8445
Framsystem: Amega Q-Cox 350 + DRVRQ6
Bas: Focal Polyglass K21V2
Steg: Audison SRx 5 (passade på då amrour dumpade ut lagret till förmån för SR-serien)
Kablage: DLS (utom säkringshållare och säkring som kommer från Connection).
Dämpning: Autoleads och Volvo förpackningsmatrial

Blir mest bilder och mindre text här, förutom några småkommentarer.
Då kör vi:
(Alla bilder ligger i min projtråd på gorg)
Först börjar vi med dämpning av dörrarna:




Bafflarna:

Rostfria M6 i inre baffeln.
Tillkommit: En inre ring på 6mm som hamnar i hålet i därrpappen så att MDFen ligger tätt mot plåten och övriga utrymmet på baffeln landar som en "krage" på dörrsidan av designskäl.

Gallren med ringar lite lätt målade.




Baslådan:


Detta känner vi alla igen på ett eller annat sätt?


Dessvärre glömde (ja GLÖMDE) jag ta bilder när jag färdigställde lådan. Men baffeln består iaf av dubbla 12mm + enkel 6mm (30mm baffel med basen nersänkt i yttre 12mm-skivan så den sitter i 18mm). Sitter två små stag i med iom att själva baffelytan är såpass stor.
Steget:

Provar att jag verklige hade mätt rätt. Jodå, det gick in.


Stegplattan (eller vad man vill kalla det) sitter skruvad ifrån hjulhuset och dessa skruvar har givetvis fått sig en dos av bodymassa, plus att de är rostfria.
Koaxialerna och enheten kändes inte som ngn idé att dokumentera då dessa sitter på originalplatserna.
Fortsättning följer senare med en extra yttre baffel med intigrerat galler till basen, ngr logotypes skall även hitta lite plats på lådan.
Täckpanel skall göras för steget, fundering kring plexi el. likn. för steget eller om den skall bli heltäckande pågår för fullt (jag har velat ett bra tag kring det).
Ljudet? Tja börjar få fason på kompet nu.
"BARA" det tonala kvar, men jag gillar grundklangen, förutom en rejäl peak i nedre mellanregistret vilket jag tror beror på att 350na får spela i runt 0.5l mot de 2l som rekomenderas. Behöver jag tillägga att jag har lekt bort just det med EQn?

Update:
Fick ett infall då suget varit för stort för länge.

Stod och funderade på om jag skulle prova en av mina älsklingar.

Jodå.....suget var för stort.

Återstår att se om gallret och skruvarna som behövs finns att köpa löst. Inväntar svar på detta.
Gallret sitter som en smäck där så jag hoppas Focal släpper dessa separat.
Kan bara säga att trots att denna bas bara får 160W RMS så jisses vilken bas.
I 14 liter slutet i denna bil om man jämför direkt med lillebror K21v2 som kostar 4x mindre än denna så spelar den dels högre, men först och främst:
Djupare, tightare, rappare och mer korrekt.
Även om jag höjer basen så blir den inte direkt dominant..det blir bara mer av det goda. Det blir inte jobbigt.
Allt K21v2an gör det gör denna ljusår bättre......allt annat jag lyssnar på efter detta (i min bil) kommer låta SÅ dåligt.
Nåja jag får trivas med denna tills jag kommer tillbaka från Dalarna. Iom att man åker långt tänker jag INTE byta ner mig i ljudet just nu

Comment