All ny info om bygget kommer att hamna i första posten!
Bilder finns i post 1, 2, 3, 4, 10, 11 och 12. Klicka på bilden för full storlek
Byggherre och ägare
Diq Khongwong
Bil
Audi coupe´quattro 1985, inköpt 18 september 2000.
Designtänk
Bilen är från pudelrockens era så hela bygget är utfört med rocknrollmetoder: Hårdrock, nitar, läder, lite Audi Sport och flockade detaljer till minne av Audis stora dominans i rallyvärlden på 80-talet. Stålborste används istället för att putsa slutstegen. Kantiga former precis som på utsidan. Dessutom lite inspiration och delar från nyare Audi. Nya slutstegsskyltar och paneler mm från Gravyrbutiken
Komponentval
Jag använder bara saker jag gillar, detta bygge har tagit lång tid på grund av detta. Hellre köpa bra grejer begagnat än nytt billigt skräp! Därför har jag köpt del för del när tillfällen funnits. Setupen lyder:
HU: Alpine DVA-9861Ri
DSP: Alpine PXA-H800 som styrs av en RUX-C800
Diskant: Amega TW28
Mellanregister: Amega "MRQ 3", kustom by DIQ
Midbas: 2 par Amega DRVRQ 6
Subbas: Genesis A25.01
Slutsteg diskant: Genesis Dual Mono Xtreme
Slutsteg mellanregister: Genesis Dual Mono Xtreme
Slutsteg midbas: 2 stycken Genesis Miniblock
Slutsteg subbas: Genesis Monoblock
Kablar: Streetwires, Autoleads, Supra och Audison Connection, allt såklart i strumpa och uppmärkt
Säkringshållare och kabelskor: Skyllermarks
Säkrings/Fördelningsblock: Kustom made in Thailand only for me by my friend, med plats för 10 mini-ANL
Batteribank: 2 stycken Banner Running Bull AGM 92Ah
Generator: Bosch 130 A från Saab 9-5
Batteriladdare: 2 stycken CTEK XS 25000
Ljuddämpning: Butyl, asfaltsmatta, skummattor och underredsmassa
Baslåda: Handskfack ombyggt i polyester till baslåda på 22,5 liter. Dämpad med två lager butyl invändigt
Instrumentbräda:Ombyggd i polyester med mittmonterat mätarhus från Audi 80/90/S2/RS2 1986-1996 och slutna lådor under på cirka 3,5 liter styck
Bilder, vissa är äldre med missvisande detaljer mot idag.
Trunk compartment
Hjulhusen och golvet dämpat

Tanken är heldämpad

Det här såg inte bra ut...

...så jag tog lös staget som bakväggen sitter fast i...

...och lackade det antracitgrå metallic med två lager klarlack...

...och klädde träklossarna...

...då spårade det ur och jag klädde allt bakom panelerna.

Dämpad bränsleförbrukning

Dämpade bagagetaket...

...och klädde det

Dämpade bakstammen...

...och klädde den

Skummatta på covers

Främre stödet till golvet är fastsatt i islagsmuttrar

Covers klädda med DLS filtmatta Trunkliner

Covers är även klädda på baksidan

Servicevänligt vill jag ha, det går att byta lampor utan att riva bilen. Här syns det att det är klätt bakom panelerna

Stegen står på 12 mm tjocka mdf-klossar för bättre kylning, skruvade med M5 i islagsmuttrar. Klädda med filtmatta. Notera den ökade dämpfaktorn

Antracitgrå metallic med två lager klarlack på hållaren till laddarna. (mittstaget är en del av gamla Bitonefästet, 8X35 mm plattjärn)

Monterat och klart på vänster sida av bagaget. Laddarna är ljuddämpade och strumpklädda. Kablarna förlängda med 8 kvadrat mot orginalets 6

Tejpade med aluminiumtejp för bättre värmebortledning. Dessutom uppmärkta

En bild snett in på laddarna för att få med märkningen som är svår att fota då det lätt blir reflexer

Locket på över laddarna
[IMG]=http://forumbilder.se/DD2L8/dscn2854.JPG[/IMG]
Bilder finns i post 1, 2, 3, 4, 10, 11 och 12. Klicka på bilden för full storlek
Byggherre och ägare
Diq Khongwong
Bil
Audi coupe´quattro 1985, inköpt 18 september 2000.
Designtänk
Bilen är från pudelrockens era så hela bygget är utfört med rocknrollmetoder: Hårdrock, nitar, läder, lite Audi Sport och flockade detaljer till minne av Audis stora dominans i rallyvärlden på 80-talet. Stålborste används istället för att putsa slutstegen. Kantiga former precis som på utsidan. Dessutom lite inspiration och delar från nyare Audi. Nya slutstegsskyltar och paneler mm från Gravyrbutiken
Komponentval
Jag använder bara saker jag gillar, detta bygge har tagit lång tid på grund av detta. Hellre köpa bra grejer begagnat än nytt billigt skräp! Därför har jag köpt del för del när tillfällen funnits. Setupen lyder:
HU: Alpine DVA-9861Ri
DSP: Alpine PXA-H800 som styrs av en RUX-C800
Diskant: Amega TW28
Mellanregister: Amega "MRQ 3", kustom by DIQ
Midbas: 2 par Amega DRVRQ 6
Subbas: Genesis A25.01
Slutsteg diskant: Genesis Dual Mono Xtreme
Slutsteg mellanregister: Genesis Dual Mono Xtreme
Slutsteg midbas: 2 stycken Genesis Miniblock
Slutsteg subbas: Genesis Monoblock
Kablar: Streetwires, Autoleads, Supra och Audison Connection, allt såklart i strumpa och uppmärkt
Säkringshållare och kabelskor: Skyllermarks
Säkrings/Fördelningsblock: Kustom made in Thailand only for me by my friend, med plats för 10 mini-ANL
Batteribank: 2 stycken Banner Running Bull AGM 92Ah
Generator: Bosch 130 A från Saab 9-5
Batteriladdare: 2 stycken CTEK XS 25000
Ljuddämpning: Butyl, asfaltsmatta, skummattor och underredsmassa
Baslåda: Handskfack ombyggt i polyester till baslåda på 22,5 liter. Dämpad med två lager butyl invändigt
Instrumentbräda:Ombyggd i polyester med mittmonterat mätarhus från Audi 80/90/S2/RS2 1986-1996 och slutna lådor under på cirka 3,5 liter styck
Bilder, vissa är äldre med missvisande detaljer mot idag.
Trunk compartment
Hjulhusen och golvet dämpat

Tanken är heldämpad

Det här såg inte bra ut...

...så jag tog lös staget som bakväggen sitter fast i...

...och lackade det antracitgrå metallic med två lager klarlack...

...och klädde träklossarna...

...då spårade det ur och jag klädde allt bakom panelerna.

Dämpad bränsleförbrukning

Dämpade bagagetaket...

...och klädde det

Dämpade bakstammen...
...och klädde den
Skummatta på covers

Främre stödet till golvet är fastsatt i islagsmuttrar
Covers klädda med DLS filtmatta Trunkliner
Covers är även klädda på baksidan
Servicevänligt vill jag ha, det går att byta lampor utan att riva bilen. Här syns det att det är klätt bakom panelerna
Stegen står på 12 mm tjocka mdf-klossar för bättre kylning, skruvade med M5 i islagsmuttrar. Klädda med filtmatta. Notera den ökade dämpfaktorn
Antracitgrå metallic med två lager klarlack på hållaren till laddarna. (mittstaget är en del av gamla Bitonefästet, 8X35 mm plattjärn)
Monterat och klart på vänster sida av bagaget. Laddarna är ljuddämpade och strumpklädda. Kablarna förlängda med 8 kvadrat mot orginalets 6
Tejpade med aluminiumtejp för bättre värmebortledning. Dessutom uppmärkta
En bild snett in på laddarna för att få med märkningen som är svår att fota då det lätt blir reflexer
Locket på över laddarna
[IMG]=http://forumbilder.se/DD2L8/dscn2854.JPG[/IMG]
Comment