Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min röda "Kitt" Pontiac firebird -88

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SQ: Min röda "Kitt" Pontiac firebird -88

Jamen,, Hej alla entusiaster, ser ut att vara många nördar här, precis vad som behövs, Tummen upp!

håller på bygger om i stort sett hela bilen med dess inredning känns det som, men även högtalarbygge, så ska försöka fokusera på högtalarna här bara, skriver mer ingående om själva byggandet på ett annat forum.

Här kommer bilen iaf.. till att börja med.

hela inredningen har slitits ut och den nakna plåten visas.

och det går ju inte att bygga ljud i ett plåtskjul, så det var bara jobba på med bitumen mattorna.

Sista bilden är på dörren, däremot är det inte 100% klar ännu, ska in med sådan där satans dyra dynamat inuti den.

Där kanske det inte kommer sitta ett skit, med tanke på vad jag ska bygga..

Där har ni lite dämpnings-bilder..

Där är kittet som 6,5" sitta i dörrarna, medans diskanterna sitter där original 4x6"orna i instrumentbrädan satt..
    PDF information
    Dom ligger på 2x125RMS Watt iaf, tordes duga där tycker jag..

blir nog 2x10" basar på ~ 200Rms watt i baksätet i en basreflex lådkonstruktion, Vad tror ni om det ?

Ska göra en skiss på hur baksätet baslåda kommer se ut så får ni en idé om vad jag planerar..

Re: Min röda "Kitt" Pontiac firebird -88

Välkommen hit, trevligt bygge du har på gång!

Kan du länka till det andra forumet, så man får se vad du håller på med för något annat med KITT?
    Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
      Välkommen hit, trevligt bygge du har på gång!

Kan du länka till det andra forumet, så man får se vad du håller på med för något annat med KITT?
      Snabba ryck här ja,..

Trans am club of sweden är min tråd..

Hittade nu kanske vilket bassystem jag skulle kunna använda

http://www.bilradiohuset.se/sv/product/196/Hertz-EP1D
      SLutsteg på 400Rmswatt @ 4ohm

till http://www.bilradiohuset.se/sv/product/92/Hertz-ES250D 2 x 10" basar
      på 250rmsWatt styck.

Vad tycker ni angående inte matcha upp RMS Ut på ett slutsteg angående totala effekt man driver ?

som i detta fall så har jag 400rms Watt som matar 500Rms Högtalare, Vågar man gå närmare eller tillochmed över ? känns inte som jag skulle våga skruva på fullt ös då utan att skicka iväg konen.

Comment

Tvärt om, ha hellre 1000wrms slutstegs watt på en 500wrms bas än tvärt om.

Mycket lättare att spela sönder prylar med för lite effekt än för mycket.

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
          Tvärt om, ha hellre 1000wrms slutstegs watt på en 500wrms bas än tvärt om.

Mycket lättare att spela sönder prylar med för lite effekt än för mycket.
          De ja kände på mig, men bli så satans dyrt, fan 10k för två steg och sen 1200kr/st för basarna,, Hualigen, å jag går bara på A-kassan för tillfället..

Men ska de bli riktigt så ska det..

Comment

Det är absolut inget måste att ha massor med watt, jag tex kör för tillfället 2st Genesis DA-100 bryggade på var sin spole på en DD 2518.

Comment

Gött med tråd här också!

Men vadå basarna är väl 2ohm per/st paralellkopplade, steget pallar väl 1ohm?

Comment

Originally posted by Timpolanen View Post
                Gött med tråd här också!

Men vadå basarna är väl 2ohm per/st paralellkopplade, steget pallar väl 1ohm?
                vet inte vem du svarade, men det steget jag länkade till gav
                400W*1 4ohm och högtalarna var på 4+4 ohm som det står, förstår inte vad 4+4 betyder men..

sen står det
                "linkade: 1500W*1 4ohm" men det är ju om man har 2st likadana steg.

Comment

Originally posted by gtx View Post
                  vet inte vem du svarade, men det steget jag länkade till gav
                  400W*1 4ohm och högtalarna var på 4+4 ohm som det står, förstår inte vad 4+4 betyder men..

sen står det
                  "linkade: 1500W*1 4ohm" men det är ju om man har 2st likadana steg.
                  4+4 ohm betyder att det är två spolar per bas och varje spole är på 4 ohm.

Paralellkopplar du spolarna på basen så får du en belastning på 2 ohm totalt.

Gör som så att du paralellkopplar spolarna på basarna så att varje bas blir 2 ohm, sen paralellkopplar du basarna så att de tillsammans blir 1 ohm.
                  Då kommer du få ut 1000w rms ur steget. Det kommer räcka och bli över till dem basarna.
                  sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

Comment

Och kopplar du 1 ohm så förlorar du kontroll
                    och ej att förglömma strömmen = Bra batterier
                    i ditt fall skulle jag införskaffa ett 2 kanalssteg istället och koppla varje bas 2 ohm och en bas/kanal

Comment

Kör du basarna i 2 ohm på var sin kanal på detta steget så kommer det poppa bra och det är mkt välljudande, dessutom kostar det inte ens hälften av det du kikar på. Då har du Klass AB istället för Klass D. Inte lika strömeffektivt men mer välljudande.

Groundzero 2225SQ

http://www.bilstereoforum.se/showthr...ghlight=ground

Det tycker iaf jag är en bra idé.
                      sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

Comment

Grymt bra steg och GRYMT bra pris för just det steget...
                        BilstereoPiraten
                        CDT Fantast

Comment

Hej å hå luden tå..

Det är lite krisigt med pengar nu,, men har investerat i en HU iaf,,
                          det blev en Pioneer DEH-6200BT

Vilket känns ganska skön, ett måste var att den skulle ha blåtand, plus att denna hade röd belysning, som allt annat i bilen har.. så det matchar..
                          Polaren köpte en stereo för hutlösa pengar bara för att den kunde skifta färg den använde för att belysa,, vilket var lite onödigt tycker ja, är det verkligen sååå viktigt ?
                          skulle ni klara av att ha en röd belysning i allmänhet och en blå bakgrundsbelyst stereo ?

aja.. Vad tror ni för övrigt om HU då ?
                          * Optional Remote Control
                          * Advanced Sound Retriever to restore your compressed media to near CD quality
                          * HD Radio, XM, and Sirius Radio Ready
                          * 3 RCA Hi-Volt preouts for adding on external amps and speakers simplify system expansion.
                          * Two-Way Crossover with separate High and Low Pass settings.
                          * Built-in MOSFET 50 W x 4 amplifier for excellent sound quality, minimal distortion and efficient power handling.
                          * USB input (Front)
                          * Supertuner® IIID advanced analog and digital processing assure superior imaging, less distortion and noise, and stronger, smoother broadcast signal reception.
                          * AUX input to easier plug in your portable media devices
                          Last edited by gtx; May 10, 2010, 20:56.

Comment

Originally posted by gtx View Post
                            skulle ni klara av att ha en röd belysning i allmänhet och en blå bakgrundsbelyst stereo ?
                            ALDRIG!

Comment

Originally posted by twostroke View Post
                              ALDRIG!
                              JAg håller med jag mådde nästan illa varje dag när jag hade en blå stereo i min bmw som givetvis är orange i belysningen.....
                              Det var ju inte helt lätt att hitta en apparat som hade orange och som uppfyllde mina krav häller..
                              Men nu har jag hittat
                              Så jag håller med NEJ det är sååååå FEL...
                              Iallafall i nyare bilar...

Just de när jag läser om dina saker oxå så ser jag ju att du har trevliga grejer där
                              HSK kittet låter störtskönt faktiskt...
                              Och precis 2 såna ES basar kör jag i min bubbla i portad låda och dom låter faktiskt kanonbra...
                              Tycker dom spelar snyggare i portat än slutet faktiskt.
                              Jag kör 60 liter till 2 med ett 6" rör på ca 10cm plus portar och den drämmer på bra
                              135 spelade jag med den djupa avstämningen på espl skivan och sen att lådan låter helt underbart oxå är ju inget som skadar..
                              Så lycka till med byggandet
                              Last edited by BMTech; May 12, 2010, 09:34.

Comment

Working...
                              X